Slovenské e-shopy sa nenechali zraziť na kolená a z pandémie profitujú. Očakávajú aj silné Vianoce

  • Počas pandémie sa nákupné zvyky Slovákov výrazne zmenili
  • Až šesť z desiatich online obchodov zaznamenalo za toto obdobie nárast tržieb
  • E-shopy očakávajú nárast obratov aj počas Vianoc
Unsplash/Markus Spiske, Unsplash/Sincerely Media
  • Počas pandémie sa nákupné zvyky Slovákov výrazne zmenili
  • Až šesť z desiatich online obchodov zaznamenalo za toto obdobie nárast tržieb
  • E-shopy očakávajú nárast obratov aj počas Vianoc

Vianoce, sviatky pokoja a mieru, sa zmenili na obdobie plné nakupovania a stresov. Tento rok však budú Vianoce úplne iné. Kríza nezasiahla len nakupujúcich, ale aj e-shopy. Zaujímavé je, že e-shopy ovplyvnila pozitívne. Nárast obratu v aktuálnom predvianočnom období v porovnaní s minulým rokom očakáva 60 % slovenských e-shopov. Až 8 z 10 e-shopov očakáva nárast priemernej hodnoty nákupov o 20%. Vyplýva to z prieskumu KPMG a ui42. 

„Z krízy vychádzajú víťazne tí, ktorí sa vedia najefektívnejšie prispôsobiť zmene správania spotrebiteľov. Jednou z ciest sú investície do nových produktov, zákazníckej skúsenosti, marketingu, prípadne akvizícií, ktoré posilnia produktové portfólio firmy tak, že dokážu naplniť očakávania a dopyt spotrebiteľov,“ vysvetľuje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu.

zdroj: Unsplash/Ron Daupin

Slováci sa zbláznili

Málokto by očakával, že Vianoce 2020 budú také bohaté. Veľa ľudí prišlo o prácu, no to ich nezastavilo v nakupovaní darčekov. Potvrdzuje to aj hovorkyňa Mall.sk Pavla Hobíková: „V týchto dňoch spracovávame denne trojnásobok objednávok než napríklad v rovnakom období v septembri. Očakávame, že Vianoce budú rekordné a zatiaľ tomu nasvedčujú aj súčasné rastúce predaje.“ 

K vianočným nákupom sa pre Startitup vyjadrila aj hovorkyňa Alzy Daniela Chovancová. „Celkový obrat teraz zaznamenávame medziročne o tretinu vyšší. Pri týždennom porovnaní tiež evidujeme rast o ďalších 30 %,“ konštatuje.

Dôkazom toho, že tohtoročné vianočné nákupy sú rekordné, sú aj slová riaditeľa Heureky Tomáša Bravermana: „Popularitu internetových nákupov potvrdzuje aj prieskum Heureky – len menej ako 5 % Slovákov sa nechystá nakupovať vianočné darčeky online. Každoročne nakupuje online čoraz viac Slovákov a vzhľadom na vývoj tohto roka sa očakáva, že padnú všetky rekordy,“ 

zdroj: Unsplash/Rupixen Com

Viaceré problémy a chopenie sa šance

Z prieskumu vyplýva, že väčšine slovenských e-shopov sa počas pandémie darí. Napriek zaznamenanému nárastu tržieb museli viaceré online obchody bojovať s problémami. Medzi najčastejšie problémy patrili výpadky na strane dodávateľov a logistické komplikácie. S problémami s meškaním balíkov sa stretlo až šesť z desiatich slovenských e-shopov. Takmer 80 % z nich sa vyjadrilo, že ich balíky smerom ku zákazníkom meškali v priemere 1-6 dní.

Na koronavírus reagovali viaceré e-shopy obratom – do svojej ponuky zaradili nové produkty a služby. Tretina opýtaných nerobila žiadne špeciálne opatrenia a pätina respondentov spustila výpredaje a zľavy. „Do nášho produktového portfólia, hlavne ako reakcia na pandémiu, pribudli rúška od známych značkových výrobcov cyklistického oblečenia, nákrčníky a aj cyklistické kukly na chladnejšie mesiace,“ vymenúva Andrea Podstrelencová, majiteľka a výkonná riaditeľka e-shopu Holokolo, ktorý aktuálne pôsobí v 7 krajinách Európy.

zdroj: Unsplash/Freestocks

Nákladová propagácia

V roku 2020 vynaložila tretina e-shopov najviac prostriedkov na propagáciu svojho online obchodu – ich cieľom bolo prilákať čo najviac nových zákazníkov. Marketing sa tak už piatykrát objavil na prvej priečke rebríčka odpovedí na otázku, do čoho podnikatelia investujú najviac.  Pätina e-shopov to nechala na náhodu a do marketingu neinvestovala.

Väčšina zo 74 opýtaných podnikateľov vyjadrila ambíciu rozširovať svoje podnikanie do zahraničia. Až tri štvrtiny respondentov prieskumu pôsobia iba na slovenskom trhu. „Až 43 % slovenských e-shopov má v pláne expandovať a ďalšia pätina o tejto možnosti aktuálne uvažuje. K úspešnej expanzii do zahraničia môže pomôcť práve špecializácia na konkrétny produkt alebo službu,“ uzatvára Robo Háger, manažér marketingu ui42. 

 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: KPMG, KPMG

Najnovšie videá

Trendové videá