Ľudia po celom svete ani len netušia, že sú slovenské. Legendárne vrchnáky Coca-Coly a Pepsi sa vyrábajú v Košiciach
- Kolové nápoje, pivá či minerálky. Či už si ich budeš otvárať doma, v Ázii, v Afrike, vrchnák pochádza z Košíc
- Tržby firmy Canpack Slovakia z roka na rok viditeľné rastú. V roku 2012 dosahovali 7 miliónov eur, vlani už trikrát viac
- Kolové nápoje, pivá či minerálky. Či už si ich budeš otvárať doma, v Ázii, v Afrike, vrchnák pochádza z Košíc
- Tržby firmy Canpack Slovakia z roka na rok viditeľné rastú. V roku 2012 dosahovali 7 miliónov eur, vlani už trikrát viac
Otváraš si sklenený Zlatý bažant doma pod stromčekom alebo cez leto niekde na Zlatých pieskoch. Rovnakú chuť na pivo dostal aj Srb či Grék na Balkáne. Dve Francúzky si ku rannej káve kupujú dve minerálky. A chuť na Coca-Colu alebo Pepsi má aj Sarah pri večernej prechádzke Tel Avivom či mladý Arab niekde v Afrike. Všetci menovaní môžu mať niečo spoločné – otvárajú vrchnák, ktorý pochádza z Košíc.
Firma Canpack Slovakia (do tohto roku známa ešte ako Tik Slovakia) vyrába v našej metropole východu vrchnáky už od roku 1997. Jej klientmi sa za ten čas stali veľké značky ako spomínaná Coca-Cola, Pepsi Cola či Heineken a všetky pivá, ktoré patria do jeho skupiny – Zlatý Bažant, Corgoň, Krušovice, Strongbow a ďalšie.
Najskôr uzatvárali fľaše, ktoré končili na obchodných pultoch a v baroch po strednej i východnej Európe, postupne sa pridal aj Balkán či Blízky východ. Dnes si ich vrchnáky otvárajú ľudia takmer po celej Európe, v Ázii i v Afrike, kde – ako samotná firma tvrdí – východniari naďalej posilňujú svoje postavenie.
Že sa Košičanom darí, potvrdzuje aj Finstat. Tržby firmy idú posledných 8 rokov viditeľne smerom hore – z vyše 7 miliónov eur v roku 2012 dosiahli minuloročné tržby takmer 24 miliónov eur. Čisté zisky sa taktiež pohybujú v priaznivých čiernych číslach na úrovni štvrť milióna eur.
Dôvody úspechu: vzťahy a investície
Spomínaným nápojom sa jednoducho darí a asi nikto ani neočakáva, že sa Coca-Cola či pivo prestanú niekedy v blízkej dobe predávať. Čím viac sa predávajú, tým viac vrchnákov musia pre nich východniari vyrobiť.
Firma v tomto smere v podstate nemá v okolí žiadnu konkurenciu, a tá čo bola – české Kamoko a poľský Can-Pack – tak s ňou sa spojili a rozhodli spolupracovať v rámci jednej, spoločnej skupiny, čo postupne viedlo i k premenovaniu firmy z Tik Slovakia na Canpack Slovakia.
Východniari viackrát investovali do svojej firmy zarobené milióny eur, aby zlepšili či rozšírili výrobu a ostali tak konkurencieschopní. Okrem výroby vrchnákov sa ich rozhodli aj sami lakovať či robiť na nich potlač – čo údajne tvorí až štvrtinu obratu firmy.
Veľké investície oznamovali pre Hospodárske noviny napríklad v rokoch 2015-2016, kedy za „najmodernejšiu tlačiarenskú linku na svete“ dali 4,2 milióna eur a nasledujúci rok, keď budovali novú halu, kde sa mal strihať plech, vrazili spätne do svojej firmy ďalších vyše 3 milióny eur. Všetko však pomohlo Košičanom ostať lídrom na trhu a rozšíriť svoje vrchnáky aj do iných končín sveta.
Okrem vyššie menovaného sú podľa majiteľa a riaditeľa firmy Pavla Komjathyho pre úspech v podnikaní kľúčové vzťahy, ktoré si vybudujete. „Servis pre zákazníka, flexibilná cenová politika, dobré vzťahy s podnikateľským prostredím a samosprávou. Všetko je vybudované na základoch, ktorými sú ľudia,“ vysvetľoval pre Hospodárske noviny, ktoré spoločnosť zaradili medzi top firmy kraja.
https://www.startitup.sk/prvu-heligonku-vyrobil-sam-putoval-po-europe-aby-nasiel-suciastky-dnes-v-uspesnej-firme-pracuje-cela-rodina/
Canpack Slovakia zamestnáva v regióne vyše 70 ľudí. Povráva sa o ďalšom rozšírení, väčšej expanzií vrchnákov do zahraničia a teda možno aj vytvoreniu ďalších pracovných miest.
Kým ľudia budú piť fľaškové pivá a kolové nápoje, východniari zrejme tak skoro o svoju prácu neprídu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: tcox.sk, Hospodárske noviny