Dve mladé Slovenky pobláznili ľudí ich vtipnými eko vreckovkami, získali s nimi aj prestížnu cenu
- Naďa a Mary sú dve mladé Slovenky, ktoré sa rozhodli po práci v korporáte realizovať aj vo vlastnom biznise
- Pod ich značkou Noa! vyrábajú bavlnené vreckovy lokálnej výroby, ktoré nesú skutočne unikátne dizajny
- Naďa a Mary sú dve mladé Slovenky, ktoré sa rozhodli po práci v korporáte realizovať aj vo vlastnom biznise
- Pod ich značkou Noa! vyrábajú bavlnené vreckovy lokálnej výroby, ktoré nesú skutočne unikátne dizajny
Slovenská značka Noa! funguje síce len pár mesiacov, no na svojom konte má už tisíce predaných vreckoviek. Naďa a Mary by ich projektom rady motivovali ľudí k tomu, aby menej používali jednorazové veci. Veď rovnako ako sa postupne zbavujeme slamiek, tyčiniek do uší či plastového riadu, môžeme dať zbohom aj papierovým vreckovkám. Podnikateľky zároveň ľuďom ukazujú, že aj obyčajné vreckovky môžu byť naozaj vtipné a nápadité.
Príbeh značky Noa! sa začal písať veľmi spontánne. Dievčatá nevedeli na našom trhu nájsť to, čo hľadali, a tak sa to rozhodli samé vyrobiť.
„Keď som raz ležala doma chorá, minula som za jeden deň krabicu vyťahovacích papierových vreckoviek. Uvedomila som si, koľko zbytočného odpadu vyrábam, a tak som začala hľadať látkovú alternatívu, ktorú som si pamätala z detstva. Zistila som, že ich nie je také ľahké nájsť, a ak ich aj nájdete, sú nudné biele,“ opisuje prvotný impulz na založenie projektu Noa! Naďa.
Podnikavé Slovenky konštatujú, že bavlnené vreckovky sa z pohľadu dizajnu celé roky absolútne nikam neposunuli. Keďže majú rady pekné a nápadité veci, povedali si, že to skúsia skĺbiť. „Je čas vrátiť vreckovky do obehu a ukázať, že môžu byť aj vtipné a kreatívne,“ hovoria zakladateľky značky.
Naďa a Mary navyše robia aj vreckovky na zákazku, a teda podľa presných požiadaviek klientov. „Vieme vyrobiť vreckovky na mieru s vlastným textom a grafikou podľa želania klienta tak, aby to vedel využiť napríklad ako darček pre svojich zamestnancov či partnerov.“ Všetky vreckovky šijú výhradne na Slovensku a vo svojom portfóliu majú už aj rúška či vrecká.
V neposlednom rade treba spomenúť, že značka Noa! získala v roku 2020 Národnú cenu za dizajn. Išlo pritom o rekordný ročník, do súťaže sa prihlásilo až 469 prác. Práve vreckovky Noa! získali špeciálne ocenenie za ekologický prínos, táto cena je určená pre tých, ktorí dokážu aj kvalitný dizajn robiť s ohľadom na životné prostredie.
„Veľmi nás to potešilo. Staviame totiž na vtipe a dizajne a toto je dôležitá spätná väzba od odborníkov. Ocenenie patrí najmä našej šikovnej dizajnérke, Kataríne Hutníkovej,“ hovorí Naďa.
Na margo značky sa vyjadril aj porotcu NCD Borisa Meluša. „Značka Noa! našla výrazný a dôvtipný koncept, ktorý vytvoril priestor pre priamočiaru komunikáciu s publikom. Ich bavlnené vreckovky sú atraktívne a tak veríme, že ľudia ľahšie zabudnú na nudné papierové, ktoré navyše slúžia len pár sekúnd.“
Je to hygienické?
Z praktického hľadiska môže mnohým v hlave skrsnúť myšlienka či sú takéto vreckovky vôbec hygienické. Podľa zakladateliek značky je smrkanie do ich vreckoviek rovnako hygienické ako smrkanie do akýchkoľvek iných vreckoviek. Čo však hovoria odborníci?
„Ak si človek použitú vreckovku odloží do vrecka/kabelky, nikoho – ani seba – tým neohrozí. Opätovný kontakt s vlastným hlienom nemá na priebeh choroby žiaden vplyv. Pri chorobe sprevádzanej nádchou je hlienu spravidla veľa a keďže papierovú vreckovku nemožno použiť opakovane, ich spotreba je nadmerná a zaťažujúca životné prostredie. Navyše sa často ocitneme v situácii, keď nie je papierovú vreckovku kam odhodiť a vrchol nezodpovednosti by bol odhodiť ju na zem, niekde v prírode a pod.,“ hovorí MUDr. Jana Jurkovičová, CSc., prednostka Ústavu hygieny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského.
Odborníčka ľuďom odporúča pri starostlivosti o vreckovky používať naparovaciu žehličku. Objasňuje, že vysoké teploty spoľahlivo zneškodnia všetky mikroorganizmy a takto ošetrenú vreckovku možno považovať za sterilnú.
Čo sa týka plánov do budúcnosti značky Noa!, tie sú jasné: aj ďalej baviť ľudí vtipnými sloganmi a nápaditým dizajnom. Dievčatá sú však otvorené aj expanzii na iné trhy.
Pred pár dňami značka dokonca prišla s celkom novou edíciou, ktorá je inšpirovaná filmom, dostala preto názov KiNoa. „Veríme, že podobných špeciálnych edícii ešte prinesieme niekoľko. Zrejme skúsime aj rozšírenie sortimentu. Nápadov máme kopec.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Noa.