Vláda chystá veľké očistenie Slovenska od bilbordov, ktoré sú hanbou krajiny. Ráta sa aj s vysokými pokutami
- Slovensko by už nemalo byť krajinou bilbordov
- Vláda chystá veľké zmeny, ktoré môžu našu krajinu zbaviť nelegálnej reklamy v mestách a popri cestách
- Slovensko by už nemalo byť krajinou bilbordov
- Vláda chystá veľké zmeny, ktoré môžu našu krajinu zbaviť nelegálnej reklamy v mestách a popri cestách
Reklamný smog je v uliciach taký rozšírený, že na ľudí začína pôsobiť bilbordová slepota. Niet sa čomu diviť, sústrediť sa na jazdu autom a pritom vnímať každých 10 metrov inú tabuľu s reklamou, dá zabrať aj naozaj multifunkčnému človeku.
S trendom umiestňovania reklamných plôch, kde sa len dá, bežný človek takmer nemá šancu bojovať. Reklamných plôch a zariadení je dnes na Slovensku jednoducho priveľa. Stávajú sa „nevyžiadanou poštou“ vo verejnom priestore bez možnosti odhlásenia sa z jej „odberu“. Na Slovensku sa však chystajú veľké zmeny.
„Hanbíme sa za cestu z Popradu do Smokovca, kde bilbordy zakrývajú výhľad na našu krásnu krajinu. Nekultúrne pôsobia aj mnohé iné miesta, kde stoje nelegálne, alebo nevhodne umiestnené reklamné plochy. Chceme to zmeniť, chceme očistiť Slovensko nielen od mafie, korupcie, či gaunerov, ale aj od vizuálneho smogu,“ napísala na sociálnej sieti predsedníčku strany Za ľudí Veronika Remišová.
Reklamné stavby by sa mohli povoľovať už len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by navyše mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce.
Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS. Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Naša krajina by sa tak mala postupne prepracovať k znižovaniu vizuálneho smogu.
V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach. „V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.
Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1 350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1 350 eur.
Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamy len vlastníci alebo prenajímatelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla žiadať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.
Vlastník pozemku či obec by tiež mohla odstrániť bilbordy na náklady ich vlastníkov. Povolenia pre reklamné bilbordy vydané na dobu neurčitú by sa mohli obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka.
Pre inšpiráciu ako bojovať proti vizuálnemu smogu, je dobré pozrieť sa aj za naše hranice. Napríklad São Paulo zakázalo bilbordy v celom meste. Len v roku 2007 odstránilo 15 000 billboardov a 300 000 obchodných pútačov, ktoré boli nahradené umením. V nórskom meste Bergen je zákaz akejkoľvek verejnej reklamy.
Petícia proti bilbordom
Poslanci Team Vallo pre Ružinov spolu s aktívnymi občanmi sa rozhodli požiadať o pomoc verejnosť a spustili petíciu za odstránenie nelegálnych bilbordov, ktorú podpísalo za sedem dní 900 ľudí a na sociálnej sieti má viac ako 400 zdieľaní.
Najväčšie trhovisko v Bratislave, známe ako Miletička, pozná každý Bratislavčan. Jeho vstup už roky lemuje „bilbordová alej“, ktorá je využívaná na rozsiahlu vonkajšiu reklamu viacerými spoločnosťami. Neestetický bilbordový plot, ktorý narúša verejný priestor sa stal terčom sťažností návštevníkov trhoviska, ako aj iných obyvateľov Bratislavy.
Na ich podnet boli reklamným spoločnostiam ukončené nájomné zmluvy k 31. decembru 2019. „Tie napriek tomu predmetné plochy prenajímajú na účely reklamy ďalej. Dokonca nosné konštrukcie niektorých reklamných spoločností nemajú stavebné povolenia a preto sú považované za čierne stavby,“ upozorňujú poslanci.
„Veríme, že aj aktuálny návrh novely stavebného zákona, ktorý sa má v najbližších dňoch prerokovať v Národnej rade SR, bude schválený a umožní samosprávam jednoduchšie vysporiadanie sa s vizuálnym smogom,“ uzavreli.
Zdroje: Team Vallo pre Ružinov, Za ľudí