Slováci vdychujú textilnému odpadu nový život. Z nechceného oblečenia vyrábajú rúška a tým sa to nekončí

  • Sobi.eco je ekologická a etická módna značka, ktorá ponúka výrobky z recyklovaného oblečenia a plastových fliaš
  • Jej cieľom je podporovať sociálne a zdravotne nezvýhodnených Slovákov
  • Pri výrobe produktov kladie dôraz najmä na etiku a ekológiu
Screenshot/Instagram/Sobieco
  • Sobi.eco je ekologická a etická módna značka, ktorá ponúka výrobky z recyklovaného oblečenia a plastových fliaš
  • Jej cieľom je podporovať sociálne a zdravotne nezvýhodnených Slovákov
  • Pri výrobe produktov kladie dôraz najmä na etiku a ekológiu

Čo robíš so starým oblečením, ktoré je zničené a nedá sa už nosiť? Pravdepodobne ho hodíš do vreca a vyhodíš do kontajnera. Možností využitia tohto odpadu je však viac. Práve tým sa zaoberá značka Sobi. eco. Myšlienka zaoberať sa týmito možnosťami vznikla popri charitatívnych zbierkach oblečenia. Celosvetovo sa ročne nakúpi približne 80 miliárd kusov oblečenia, čo je o neuveriteľných 400 % viac, ako pred 20 rokmi.

Oblečenie, ktoré si kupujeme, je vyrobené vďaka technologickému pokroku. Narýchlo vyrobené oblečenie sa veľmi rýchlo zničí a my nevieme, čo s ním máme robiť. Posunieme ho kamarátom alebo rodine, prípadne sa dostane k ľuďom, ktorí ho potrebujú. Iba 0,01 % týchto darovaných alebo vrátených odevov podstúpi recykláciu a vyrobia sa z nich nové vlákna.

https://www.instagram.com/p/CBDYiTQneHu/

Kombinovanie s recyklovanými plastami

Na výrobu produktov využíva značka starý textil, od starých tričiek, mikín až po rifle či ponožky, ktoré najprv prejdú čistením. Materiál sa zbiera a pripravuje na Slovensku a v Česku. Pochádza z rôznych zberných miest a keď ho je dosť, posiela sa na spracovanie do Česka. Práve v Česku sa nachádzajú obrovské mechanizmy, ktoré textílie potrhajú a pripravia na zlisovanie. Následne vpichovaním spoja vlákna dokopy a zlisujú na potrebnú hrúbku. 

Značka Sobi.eco pracuje s netkanou recyklovanou textíliou, ktorá je veľmi pevná. Týmto spôsobom sa však vyrábajú aj textílie, ktoré majú slabú nosnosť a sú určené skôr na zateplenie či výstuž. Takto sa dokáže spracovať aj textil, ktorý je znehodnotený a nedá sa darovať ďalej.

Materiál z recyklovaných textílií kombinuje s materiálom z recyklovaných plastov. Toto sú aktuálne dva nosné materiály, s ktorými značka pracuje. Do výroby sa však občas zapájajú aj zvyškové látky, alebo pri motýlikoch, ktoré značka prepojila s projektom ReTie Emy Ondrejkovej, aj kusy starých kravát.

https://www.instagram.com/p/CAYHDpRnwCS/

Produkty videla aj centrála OSN

Prvým produktom značky bol jednovrstvový obal na notebook, ktorý vznikol iba týždeň pred prezentáciou projektu v Dánsku. „Bolo to v lete 2017, kedy sme sa ešte len rozprávali o tom, čo a ako by sme vyrábali. Dostali sme vtedy možnosť prihlásiť náš nápad do globálneho inovačného projektu UNLEASH a urobili sme to,“ vysvetľuje Alena Horváthová zo značky Sobi.eco.

„Vybrali nás a pozvali na 10 dní do Dánska. Aby odchod nebol s prázdnymi rukami, tak sme pripravili prvý prototyp. Reakcie globálnej komunity, ktorá sa v tejto škandinávskej krajine stretla, nás presvedčili, že tento ekologický nápad i dizajn má budúcnosť,“ hovorí. 

Projekt sa dostal medzi 197 najlepších nápadov z celého sveta, ktoré v tom roku organizátori zozbierali. Okrem toho však značka získala mnohé kontakty, ktoré ju posunuli výrazne dopredu. Celý nápad sa neskôr podarilo prezentovať aj v centrále OSN.

https://www.instagram.com/p/B9JvBcwHY6_/

Dá sa to aj inak

Textilný priemysel je druhým najšpinavším a často spájaný s neetickou prácou. Sobi.eco chce ukázať, že sa to dá aj inak. Ekologicky a eticky. Preto vznikla značka, cez ktorú chcú ľudia poukazovať na potrebu brania ohľadu na životné prostredie a druhých ľudí. Produkty sú vyrábané z recyklovaného textilu a plastov, ako sme už spomenuli, a do ich výroby sú zapojení znevýhodnení ľudia na Slovensku. Či už zdravotne, sociálne alebo v regiónoch s ťažším prístupom k práci.

Značka síce svet nezachráni, no dokáže robiť osvetu. „Chceme inšpirovať druhých, firmy aj jednotlivcov, aby vo svojej činnosti pamätali na našu matku Zem, aby sme ju spoločne chránili aj pre ďalšie generácie. Každý jeden z nás ovplyvňuje dianie. Aj malé rozhodnutia, či si niečo kúpim alebo nie, vedia priniesť veľkú zmenu. Veď kvapka s kvapkou tvoria more. Aj keď sú malé, spoločné dielo je veľké,“ hovorí Alena. 

https://www.instagram.com/p/B42KiMonvvr/

Vlastníme oblečenie, ktoré nenosíme

Slovensko je súčasť globálneho pohybu tovarov a služieb a práve globalizácia k nám priniesla mnoho nekvalitného textilu. Pokiaľ sú obchodné centrá otvorené, nájdeš v nich každý deň nespočetné množstvo ľudí i obchodov s takzvaným fast fashion, teda tým oblečením, ktoré sa rýchlo vyrobí, no i rýchlo vyhodí.

Podľa Fashion Revolution Slovakia sa na Slovensku vyhodí každých 10 minút približne 460 kg oblečenia. Jedným z miest, kam ľudia staré oblečenie zanášajú, sú aj kontejnery Ekocharity. Ich štatistiky hovoria o 3 miliónoch kilogramov textilu vyzbieraných ročne. Mnoho ľudí má v skrini oblečenie, ktoré si za svoj život nikdy neoblečie. Stali sme sa slepými konzumentmi vecí, ktoré nepotrebujeme. A to aj na Slovensku. 

„To, čo nám chýba, je uvedomelé nakupovanie a poctivá lokálna výroba. Tieto dva aspekty idú ruka v ruke,“ tvrdí Alena. „To, čo nám chýba, je uvedomelé nakupovanie a poctivá lokálna výroba. Tieto dva aspekty idú ruka v ruke,“ dodáva. Na Slovensku funguje iniciatíva Obleč sa doma, ktorej súčasťou môžeš byť aj ty. Poukazuje na potrebu podpory domácej poctivej výroby.

https://www.instagram.com/p/B4Z-VGnHe3o/

Produkty sa predávajú celosvetovo

„Najväčší záujem je o produkt, ktorý bol aj našim prvým prototypom, obal na notebook. Máme ho v rôznych veľkostiach a dvoch farebných kombináciách. Je dvojvrstvový, jedna vrstva z recyklovaného textilu a druhá z recyklovaného plastu, a tak dobre chráni notebook pred poškodením,“ opisuje Alena. 

Obal má aj termoizolačné vlastnosti, a tak si ho môžeš dať na chladnú lavičku či zem, keď sa pripojíš v parku na wifi. „Samozrejme, notebook je potrebné vytiahnuť pred použitím obalu ako podsedáku,“ smeje sa Alena. 

Zaujímavosťou je, že obal sa dostal až do 25 krajín sveta vrátane USA, Kanady, Singapuru či Austrálie, pričom najväčší dopyt po ňom je v Nemecku. V portfóliu značky sa nachádzajú aj ďalšie produkty, ako obal na iPad a tablety, na elektronickú čítačku, taška cez plece, obal na okuliare, na dokumenty, na fľašu, pánsky motýlik, podsedáky, levanduľky do skrine, darčekové srdiečka či teraz aktuálne rúška. Prostredníctvom týchto produktov chce značka Sobi.eco šíriť posolstvo lásky k ľuďom aj prírode.

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Najnovšie videá

Trendové videá