Pandémia vyľudnila slovenské Tatry, zostal už len jediný spôsob ako zachrániť tamojších hotelierov
- Niektorí hotelieri vo Vysokých Tatrách už so zimnou sezónou a otvorením zariadení ani nepočítajú
- Pre ubytovacie zariadenia sú kompenzácie zo štátnych schém síce pomocou, aby však prežili, potrebujú otvoriť
- Niektorí hotelieri vo Vysokých Tatrách už so zimnou sezónou a otvorením zariadení ani nepočítajú
- Pre ubytovacie zariadenia sú kompenzácie zo štátnych schém síce pomocou, aby však prežili, potrebujú otvoriť
Hoci bol príspevok na udržanie zamestnanosti navýšený, hotelom a ubytovacím zariadeniam chýbajú tržby, platia prevádzkové náklady a rezervy im dochádzajú. Podľa Blaškovej nikto nepočítal s niekoľkomesačným zatvorením. V niektorých prípadoch trvá tento stav už šesť mesiacov.
„Veľká časť hotelierov je ochotná prevádzky otvoriť, pokiaľ to bude povolené v horizonte dvoch týždňov,“ napísala v oficiálnom stanovisku riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry, Lucia Blašková.
Vo Vysokých Tatrách už veľmi nepočítajú ani s tradičnou jarnou sezónou. Ďalšie štyri mesiace by tak mohli byť podľa Blaškovej pre prevádzky fatálne.
„Každý sa spoliehal na to, že aj na základe výsledkov vianočného testovania a modelu, ktorý sme tu mali, sa hotely a strediská nejakým spôsobom otvoria, napríklad za podmienky negatívnych testov a podobne,“ uviedla riaditeľka tatranskej OOCR.
Väčšie hotely sa v prípade uvoľnenia opatrení obávajú možného rizika, a to ďalších zmien pravidiel.
„Naštartovať veľkú prevádzku stojí kopec peňazí. Niektorí napríklad otvorili zariadenie pred Vianocami a následne ho o tri dni zatvárali, a to sú extrémne straty,“ vysvetlila ďalej Blašková.
Rovnako zapochybovala, či má zmysel otvárať Tatry bez možnosti lyžovačky. „Tatry sú však zároveň aj klimatickými kúpeľmi, čo je v tejto dobe jeden z top motívov pre ich návštevu okrem zimných športov,“ dodala.
V oblasti Tatier majú problém aj kaviarne či galérie. Druhé spomínané podľa Blaškovej nie sú klasifikované ako služby v cestovnom ruchu, nemajú tak nárok na schémy pomoci pre cestovný ruch.
Najväčší prevádzkovateľ prepúšťa stovky ľudí
Pandémia nešetrila ani tých najsilnejších hráčov v cestovnom ruchu. Spoločnosť TMR, ktorá pôsobí na Slovensku, v Česku, Poľsku a v Rakúsku, pristúpila k hromadnému prepúšťaniu.
Hromadné prepúšťanie v slovenských prevádzkach TMR by sa malo dotknúť 180 zamestnancov. Ide o ľudí pracujúcich v horských strediskách, aquaparku a manažmente.
„V situácii, keď sú naše prevádzky zatvorené a niektoré aj niekoľko mesiacov, nemôžeme ďalej sedieť, čakať a dúfať. O to viac, že pôsobíme v štyroch krajinách Európy a vidíme, ako rôzne sa stavajú ich vlády k podpore cestovného ruchu.
Niekde sa nastavia opatrenia, ktoré platia a fungujú, niekde sa pravidlá menia každú chvíľu, ich realizácia vás stojí kopec peňazí, ktoré vám nikto nevráti a aj tak vás napokon vypnú,“ uviedol predseda predstavenstva TMR, a.s. Igor Rattaj.
Masívny pokles turistov
Vysoké Tatry vlani zaznamenali pokles zahraničných návštevníkov až o viac ako 47 %, pri slovenských návštevníkoch to bolo o takmer 29 %. Najnižšie poklesy zaznamenali pri hosťoch z Ukrajiny, Poľska a Česka. Najvyšší pokles v rámci návštevníkov v takzvanej Top 20 bol pri hosťoch z USA, v porovnaní s rokom 2019 to bolo až o 90 %.
Najsilnejším mesiacom sa predbežne stal august, ktorý je tradične silným mesiacom aj za bežných okolností. Aj predbežné hodnotenie začiatku zimnej sezóny ukazuje podľa riaditeľky OOCR pokles ubytovaných hostí a návštevnosť stredísk o minimálne 50 %.
„Vzhľadom na to, že prakticky počas celého januára sú v platnosti obmedzenia a lockdown, vo Vysokých Tatrách v týchto dňoch stretnete takmer výlučne obyvateľov okresu, výnimočne návštevníkov z iných okresov, ktorí sú držiteľmi výnimky, ako napríklad z dôvodu služobnej cesty,“ opísala Blašková aktuálnu situáciu.
Zamestnanci zlenivejú
Riaditeľka OOCR pripomenula aj ďalšie hrozby, na ktoré poukazujú zamestnávatelia nielen v Tatrách.
„Prevádzkový zamestnanec, ktorý je doma niekoľko mesiacov a dostáva 80 % svojho príjmu, si na to môže zvyknúť a stratiť pracovné návyky, lojalitu voči firme. Je to bežná prax a to je nebezpečná situácia,“ uzavrela.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: OOCR, SITA, TMR