Mia si žije svoj návrhársky sen. Veľa ľudí stále netuší, že si to všetko šijem sama (ROZHOVOR)
- Pohodlné, štýlové a minimalistické, značka Mia Toman predstavuje voľnočasové oblečenia
- O tom, ako značka vznikla, a čo by majiteľka odporučila mladým Slovákom, ak by chceli začať podnikať, nám prezradila v rozhovore
- Pohodlné, štýlové a minimalistické, značka Mia Toman predstavuje voľnočasové oblečenia
- O tom, ako značka vznikla, a čo by majiteľka odporučila mladým Slovákom, ak by chceli začať podnikať, nám prezradila v rozhovore
„K móde som mala vzťah už od detstva, ale hlavný impulz prišiel na strednej škole, kedy som sa po dvoch rokoch štúdia grafického dizajnu rozhodla prestúpiť na odevný dizajn. Rodičia, hlavne môj otec, ma od toho odhovárali, nakoľko boli názoru, že sa ako návrhárka ťažko uživím. Ale jednoducho som vedela, že venovať sa móde je tá správna cesta pre mňa. Dodnes to neľutujem,“ priblížila hneď v začiatku rozhovoru Mia Dame Toman.
Milovníčka módy pochádza z Galanty, ale už 14 rokov žije a pôsobí v Bratislave. Pred rokom a pol pod svojím menom Mia Toman založila vlastnú módnu značku, ktorá je zameraná na minimalistické základné oblečenie. „Je to druh módy, ktorý ma najviac vystihuje. Nikdy by som nerobila na veciach, ktoré by som si sama neobliekla,“ hovorí.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Na módnej scéne nenašla svoj vysnený produkt, tak si vytvorila vlastný
„Hlavným dôvodom, prečo som založila značku a začala sa tomu naplno venovať, bol fakt, aké ťažké bolo pre mňa zohnať kvalitný a cenovo dostupný produkt, ktorý je strihovo zaujímavý a sedel by mi tak, ako si predstavujem. Myšlienku som mala v hlave už dlho, ale zlomový bol rok 2016, kedy som sa rozhodla kúpiť si priemyselné stroje a zdokonaliť sa v šití a v tvorbe strihov,“ opisuje Mia.
Trvalo jej takmer tri roky, kým nadobudla potrebnú prax a našla správnych dodávateľov materiálov, aby produkty spĺňali kritériá, ktoré si stanovila.
„Medzičasom sa pracovalo na identite značky, ktorú som zverila mojej dlhoročnej kamarátke, talentovanej grafickej dizajnérke Janke Papiernikovej. Presne vystihla, čo chcem a ako by mala moja značka vyzerať. Taktiež, so značkou mi už od začiatku pomáha moja sestra Marianna Tomanová, ktorá sa stará aj o všetky fotografie,“ ozrejmuje vznik značky módna návrhárka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Svoju prvú oficiálnu kolekciu uviedla na trh 1. augusta 2019 a do hodiny sa aj vypredala. „Bolo to pre mňa obrovské zadosťučinenie za čas, ktorý som nad prípravou strávila,“ hovorí.
Veľa ľudí stále netuší, že si to všetko Mia šije sama
Môžeme povedať, že Mia so svojím konceptom objavila dieru na trhu. Jej produkty sa vo svojej kategórii základného oblečenia výrazne odlišujú strihom a kvalitou materiálu. „Všetky veci sú navrhnuté a ušité priamo mnou, limitované na úzky počet kusov, a pritom stále cenovo dostupné. Uprednostňujem kvalitu nad kvantitou,“ dodala Mia.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V čom však Mia vidí výhodu svojej značky oproti ostatným, či konkurencii? „Presne práve tým, že každý jeden produkt prechádza od úplného začiatku mojimi rukami. Od výberu látky, jej farby, až po strih a samotné zošitie. V tom naozaj cítim svoju výhodu, viem presne, aký kvalitný produkt predávam svojím zákazníkom. Veľa ľudí stále netuší, že si to všetko šijem sama.“
„Zdravá konkurencia je zároveň aj hnacím motorom, ako byť vo svojom odbore ešte lepší a kreatívnejší.“
Už od začiatku svojho pôsobenia na trhu dbá nato, aby bol každý produkt kvalitne spracovaný, maximálne pohodlný a za dostupnú cenu. Všetko oblečenie šije priamo na Slovensku, vo svojom ateliéri v Bratislave. Materiál dováža hlavne zo Slovenska, Česka a Rakúska.
„Je vo všeobecnosti veľmi náročné zohnať spoľahlivého dodávateľa a hlavne materiál, ktorý by spĺňal moje kritériá,“ vyjadrila sa talentovaná návrhárka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V čom vidí Mia svoj úspech?
Pri svojej tvorbe je Mia inšpiráciou sama pre seba. „Tvorím, čo sama nosiť chcem, ale podnet dostávam aj od samotných klientov. Každý strih a produkt je vytvorený mnou, presne tak, ako si ho predstavujem.“
Napriek tomu, že značka Mia Toman na trhu nie je dlho, tak si veľmi rýchlo získala svoj „fanklub“. Svoj úspech však Mia vidí hlavne pri pohľade na svoje skladové zásoby, ktoré sú hneď po spustení nového dropu vypredané, ba až nulové.
„Za to krátke pôsobenie sa mi už stalo, že som ešte v ten deň musela objednávať ďalší materiál, keďže o produkty bol veľký záujem. Avšak stále je čo zdokonaľovať, a je tu ešte veľký priestor na rast,“ tvrdí jeho majiteľka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Otec Miu od štúdia odevného dizajnu spočiatku odhováral, napokon jej však pri podnikaní veľmi pomáhal. „Keďže ide o môj prvý projekt, tak v začiatkoch mi bol veľkým radcom práve môj otec. Celý život úspešné podnikal, čiže v tomto smere som mala toho najlepšieho radcu, čo je obrovská výhoda pri začiatkoch. Samotné podnikanie si vyžaduje veľa času, musíte správne narábať s financiami, keďže nikto vám negarantuje, kedy sa úspech dostaví.“
Potrebné sebavedomie jej dodal až manžel
Pre Miu bolo však najťažšie začať oficiálne s predajom. „Potrebovala som byť dostatočne presvedčená, že môj produkt je naozaj kvalitný a ľudia ho ocenia. Toto potrebné sebavedomie mi dodal hlavne môj manžel, ktorý vo mňa vždy veril a podporoval ma,“ hovorí úsmevne Mia.
Značka Mia Toman má svoje sídlo len vo virtuálnom svete. A preto, pred vydaním novej kolekcie je podľa majiteľky podstatné, aby bol produkt dobre nafotený.
„Výsledné fotky sa vopred pripravia ako budú rozmiestnené na Instagrame, či webe. Ďalej sa ešte graficky pracujú a zalomia do príbehov na Instagrame. Špecifický je u značky aj informačný predeľujúci pás, ktorý rozdeľuje jednotlivé dropy od seba. Čiže tá príprava pred uvedením novej kolekcie je pre mňa naozaj dôležitá,“ hovorí.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Neuvažuje nad rozšírením predaja do kamenných predajní? „V súčasnosti sa zameriavam skôr na zdokonalenie online predaja, aby web lepšie fungoval a bol efektívnejší pri vytváraní objednávok.“
„Fyzicky sa dajú moje veci zakúpiť v salóne v Structure by Monika Kalická, za čo som nesmierne vďačná. Mám tam priestor ponúkať aj úplne limitované jednokusové produkty, ktoré sa online u mňa nedajú objednať. Je to určite dobrý spôsob ako odlíšiť tieto dve možnosti predaja,“ dodáva Mia.
Značka sa dostala aj za hranice Slovenska
Lokálnych značiek je na Slovensku čím ďalej, tým viac. No sú Slováci ochotní podporiť a investovať lokálnych výrobcov? „Veľa z nich určite áno, a veľmi ma to teší, že sa toho Slováci neboja, a práve naopak, stále viac ich uprednostňujú.“
Značka sa však postupne teší obľúbenosti aj v zahraničí. „V rámci zahraničia najčastejšie posielam objednávky do Čiech, ale mala som už zákazníkov aj z Rakúska, Dánska či z USA.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Vybudovať silnú módnu značku nie je prechádzka ružovou záhradou. Vyžaduje si to odhodlanie a vytrvalosť v tom, čo chceme dosiahnuť, úspech sa tak určite prejaví.
„Treba byť však trpezlivý a venovať tvorbe dostatok času. Veľmi dôležití sú aj ľudia okolo vás, ktorí vám pomáhajú značku formovať a podporujú vás. Prekážku možno vidím v prvotnom kapitáli,“ ozrejmuje majiteľka.
Čo by si odporučili mladým, ak by chceli začať podnikať? „Mať kvalitný a jedinečný produkt. I keď v dnešnej dobe je stále viac náročnejšie prísť s niečím novým, vždy sa nájde spôsob ako byť kreatívny a odlíšiť sa, či už v samotnej tvorbe alebo spôsobe jej komunikácie na trhu.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Značku nezastavila ani pandémia, objednávok stále pribúda
Propagácia značky tvorí dôležitú súčasť podnikania. Mia sa, ale vyhýba sileným propagáciám. „Radšej nechávam samotný produkt, nech sa k ľudom prirodzene dostane. Určite veľmi pomáha, keď sa vo svojich veciach aj sama odfotím na svoj súkromný instagramový profil. No, myslím si, že najlepšou reklamou pre každého výrobcu sú spokojní zákazníci, ktorí o vás už povedia okoliu.“
Momentálne je must have kúskom v šatníku kvalitná tepláková súprava. Tento druh oblečenia tvorí aj Mia, a práve to môže byť veľkým plusom počas zúriacej pandémie. Poznačila jej značku koronakríza?
„Musím povedať, že som sama ostala prekvapená a zatiaľ najviac objednávok som mala práve počas prvého lockdownu. Odvtedy som sa doslova nezastavila. Tým, že tvorím produkty na každodenné nosenie, ich využitie je naozaj všestranné,“ vyjadrila sa majiteľka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Mia do budúcna plánuje rozšíriť sortiment o mužskú a časom aj detskú divíziu. „Nemám však v pláne robiť revolúciu v módnom priemysle, chcem hlavne robiť veci, čo sa páčia mne a nepodliehajú nejakým trendom. Stále je mojím cieľom udržať si kvalitné produkty za dostupné ceny,“ dodáva na záver Mia.