Týmito kvetmi na Valentína u partnerky zaboduješ, radia experti. Červené ruže sú už jedno veľké klišé
- Biznis s kvetmi je na Slovensku v začiatkoch, ale vďaka ambicióznej Oľge Bušo vznikajú jedinečné drive-in kvetinárstva, ktoré sú prvými na svete
- Ruže sú už dávno pasé, ale ak by bol predsa len o ne záujem, treba siahnuť po iných odtieňoch ako červenej, tvrdí tím floristov z Flowers Drive
- Svetové trendy existujú aj vo svete kvetov a momentálne sú v kurze anemone, ranunculus, pivónie alebo frézie
- Biznis s kvetmi je na Slovensku v začiatkoch, ale vďaka ambicióznej Oľge Bušo vznikajú jedinečné drive-in kvetinárstva, ktoré sú prvými na svete
- Ruže sú už dávno pasé, ale ak by bol predsa len o ne záujem, treba siahnuť po iných odtieňoch ako červenej, tvrdí tím floristov z Flowers Drive
- Svetové trendy existujú aj vo svete kvetov a momentálne sú v kurze anemone, ranunculus, pivónie alebo frézie
Na podnikanie musí mať mnoho ľudí odhodlanie a chuť niečo zmeniť. Presne s touto myšlienkou sa doň vrhla aj Oľga Bušo, ktorá je pôvodom z Ukrajiny, avšak na Slovensku, ktoré považuje za svoj domov, žije už od 17 rokov.
Oľga pôsobí vo viacerých oblastiach – vo sfére energetiky, v móde a v súčasnosti naplno rozbehla výnimočný projekt drive-in kvetinárstva, ktorý pri rôznych sviatkoch ocenia najmä muži.
Jej najnovšiemu kvetinárstvu Flowers Drive predchádzal projekt LáskyKvet, postupná donáška kytíc v rámci celého Slovenska, za ktorú dostala aj ocenenie Podnikateľka roka 2017 za inovatívny prístup.
Ukrajinka so srdcom Slovenky
Hoci Oľga pochádza z Ukrajiny, tak ako sama hovorí, Slovensko považuje za svoj domov. Bola dokonca vychovávaná v našich tradíciách a má slovenskú národnosť.
Po nástupe na vysokú školu sa Oľga presťahovala na Slovensko, kde žije doteraz a vo veľkom podniká. Po skončení štúdia sa zamestnala ako finančná analytička v spoločnosti pôsobiacej v oblasti energetiky. „S podnikaním som začala pred takmer 10 rokmi v čisto mužskom sektore. Moje srdce ma však ťahalo k viac ženským veciam,“ tvrdí Oľga.
Aby sa mohla v tomto smere čo najviac realizovať, založila e-shop Nina Busso s dámskym oblečením, v ktorom ponúka originálne kúsky zahraničných návrhárov. Popritom objavila aj lásku k rezaným kvetom, ktoré ponúka vo svojom drive-in kvetinárstve Flowers Drive.
Prvý takýto „flowers point“ vznikol na Einsteinovej ulici v Bratislave a druhý, rovnako v hlavnom meste, na Gagarinovej.
Tipy na valentínske kytice od Oľgy Bušo
Mnoho pánov máva pred Valentínom každý rok dilemu, aké kvety darovať svojej partnerke k blížiacemu sa sviatku zamilovaných. „Muži dávajú žene na Valentína väčšinou ruže, ale oplatí sa siahnuť aj po menej známych kvetoch, ktoré vydržia dlhšie a sú rozhodne zaujímavejšie,“ tvrdí Oľga.
Podľa nej sa ženy potešia kvetom v jemných púdrových farbách ako svetloružová, fialová či svetlomodrá. V súčasnosti sú veľmi trendy kytice tvorené z kvetov anemone (veternice), ranunculus (iskerníku), pivoniek či frézií. V prípade, že má vaša partnerka rada ruže, Oľga ich odporúča kombinovať s inými kvetmi ako napríklad chryzantémy.
„Ak si muž nie je istý výberom kvetov, odporúčam všetko nechať na našich floristoch. Tí mu vytvoria nezabudnuteľnú kyticu, ktorá bude dámu ešte dlho tešiť,“ uzatvára Oľga.
Dlhotrvajúca radosť z kvetov
Každý, kto niekedy dostal veľa kytíc naraz, vie, že po pár dňoch všetky zvädnú a treba ich vyhodiť. Vyjde tak nazmar nielen množstvo kvetov, ale aj niekoľko stoviek eur. Navyše, oslávenec alebo nevesta sa z nich ani dlho nemôžu tešiť.
Oľga sa s tým rozhodla niečo spraviť, pričom sa inšpirovala svadbou svojich priateľov. Spustila projekt postupnej donášky kvetov – obdarovaní v takomto prípade dostavajú kytice postupne počas celého roka.
Oslávenec alebo nevesta sa zaregistrujú na webstránke LáskyKvetu, kde si vyberú obľúbené kvety. Potom s hosťami zdieľajú špeciálny kód, pomocou ktorého im môžu kytice objednať. Takto prichádzajú oslávencom počas celého roka a nestane sa, že by naraz mali veľké množstvo kvetín. „Vďaka LáskyKvetu sa ľudia môžu tešiť z kytíc počas celého roka. Spokojní sú aj darcovia, lebo im po odovzdaní kvetov príde ďakovný email,“ poznamenáva Oľga Bušo.
Keďže služby LáskyKvetu využívajú zákazníci po celom Slovensku, Oľga so svojím tímom museli spolupracovať s externými dodávateľmi. „V takom prípade sme nemohli ovplyvniť ako jednotlivé kytice budú vyzerať, preto som sa začala pohrávať s myšlienkou vlastného kvetinárstva,“ spomína Oľga.
Biznis plán vytvorený na servítke v kaviarni
„Veľmi som chcela vytvárať vlastný dizajn kytíc,“ hovorí Oľga. Pre kvetinárstvo však bolo kľúčové, aby sa pri ňom dalo parkovať, no v Bratislave veľa takýchto možností nie je. Po niekoľkých úvahách a telefonátoch v septembri 2020 vznikol na servítke v kaviarni projekt Flowers Drive, ktorý už v decembri minulého roka začal ponúkať svoje služby. Ide o unikátny koncept, ktorý je prvým svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj vo svete.
Potvrdzujú to aj slová samotnej Oľgy: „Pred začatím projektu sme sa chceli inšpirovať na internete, avšak žiadne podobné kvetinárstva sme nenašli. Preto sme sa rozhodli robiť všetko sami na mieru – od kontajnera, kde predávame, cez vitríny a výber kvetov až po systém organizácie práce.“
Momentálne ponúkajú kytice pre rôznych zákazníkov – pričom samotná kúpa vo Flowers Drive trvá približne 30 sekúnd. „Naše drive-in kvetinárstvo je veľmi komfortné a obľúbené medzi zákazníkmi, pretože ponúkame unikátne kvety a jedinečné viazania kytíc. Chceme Slovákom ponúknuť floristiku s pridanou hodnotou,“ hovorí Oľga Bušo.
Veľké plány do budúcna
Dopyt je veľký, preto sa projekt rozširuje z Bratislavy do Trenčína a postupne do ďalších miest na Slovensku. Súčasne hľadajú partnera v susedných štátoch, aby sa aj v zahraničí mohli obdarovávať kyticami od Oľgy Bušo.
Na Slovensku je pre biznis s kvetmi veľký potenciál. Podnikateľka Oľga si je toho vedomá, a preto okrem rozširovania Flowers Drive plánuje aj ďalšiu novinku. „Radi by sme prišli za našimi zákazníkmi aj inak ako len donáškou. Chceli by sme im ponúkať kytice v automatoch na najfrekventovanejších miestach, ako sú hlavná autobusová stanica alebo office budovy. Tento koncept veľmi dobre funguje v Taliansku a Španielsku, tak prečo by nemohol aj u nás.“
Momentálne 99 % kvetov vo Flowers Drive pochádza z Holandska, avšak v budúcom roku chce Oľga ponúkať zákazníkom aj kvety dopestované na Slovensku. „Okrem iného sa pozeráme po pozemkoch, kde by sme si mohli budúci rok pestovať vlastné kvety ako napríklad ruže, gerbery či tulipány. Takto by sa kruh uzavrel – ponúkali by sme kvety vypestované u nás, z ktorých by mali Slováci radosť,“ dodáva na záver Oľga.