Česko-slovenský startup Born Digital získal investíciu 600 000 eur od fondu J&T. Darí sa mu a chce sa stať globálnou firmou

  • Ich klientmi už sú banky, energetické spoločnosti, mobilní operátori a najnovšie hasiči
  • „Vznikli sme v roku 2019. Oba roky sme však boli v zisku, čo je na pomery startupov pomerne netradičné“
  • Prvýkrát sa rozhodli pre externú investíciu. Prečo práve fond J&T a aké majú plány s týmito peniazmi
  • Za chvíľu si svojho inteligentného voicebota vytvoríš aj sám
Malovec Born Digital
Born Digital
  • Ich klientmi už sú banky, energetické spoločnosti, mobilní operátori a najnovšie hasiči
  • „Vznikli sme v roku 2019. Oba roky sme však boli v zisku, čo je na pomery startupov pomerne netradičné“
  • Prvýkrát sa rozhodli pre externú investíciu. Prečo práve fond J&T a aké majú plány s týmito peniazmi
  • Za chvíľu si svojho inteligentného voicebota vytvoríš aj sám

Ak chcete… stlačte jednotku. Pre pokračovanie… stlačte dvojku,“ automat, ktorý sa ti v telefóne takto prihovára, je pomaly minulosťou. Nové riešenie, ktoré už slávi úspech, ponúka aj česko-slovenský startup Born Digital. Mladá spoločnosť buduje automatizovanú komunikáciu so zákazníkmi vďaka umelej inteligencii. Vyvíja takzvaných voicebotov a chatbotov, ktorí s tebou zvládnu komunikovať v slovenčine i v iných jazykoch.

zdroj: Unsplash/ Štefan Štefančík

Firma vznikla len pred dvomi rokmi, no už sa môže pochváliť nemalými úspechmi a veľkými klientmi, medzi ktorými nájdeme banky, energetické spoločnosti či mobilných operátorov, konkrétne by sme mohli menovať firmy ako Home Credit, Innogy či T-Mobile. Startup upútal pozornosť aj zaujímavých partnerov, medzi ktorými svietia mená ako Microsoft či Google.

Prvá investícia

Oba roky sme boli v zisku, čo je na pomery startupov pomerne netradičné. Všetko bez externej investície,“ opisuje doterajšie fungovanie spolumajiteľ Zenon Sliwka. Systémy Born Digital odbavili už vyše 2,5 milióna hovorov s reálnymi zákazníkmi a každý deň pribudnú tisíce nových, a narastá aj počet záujemcov, ktorí majú o ich voicebotov a chatbotov záujem.

Firma len pred chvíľou oznámila svoju vôbec prvú investíciu – pôjde o sumu 600 000 € z fondu J&T Ventures. „Stojíme na križovatke. Buď pôjdeme cestou prirodzeného rastu, ktorá je pomalšia, ale istejšia, alebo porastieme výrazne rýchlejšie, všetko investujeme do rozvoja a nejaký čas nebudeme profitabilní. Rozhodli sme sa pre druhú cestu, pretože okno príležitostí sa otvára veľmi zriedka a na krátky čas,“ vysvetľuje toto rozhodnutie majoritný majiteľ a riaditeľ firmy Tomáš Malovec.

zdroj: Born Digital. Tomáš Malovec

Startup podľa našich informácii rokoval aj s viacerými potenciálnymi investormi a fondami. Voľbu pre fond J&T okomentoval nasledovne: „Za J&T Ventures stoja ľudia, s ktorými si perfektne rozumieme a komunikácia je veľmi profesionálna. Navyše veľmi dobre vedia, ako dostať startup na globálne trhy a nastaviť roadmapu investícií. Prvá investícia je väčšinou len jedna zo štyroch až piatich, skôr než sa startup dostane do potrebnej veľkosti. S J&T Ventures máme jasnú víziu, ako naše plány uskutočniť,“ odpovedal na otázku Tomáš Malovec.

J&T Ventures je fond rizikového kapitálu dobre známej finančnej skupiny, ktorý podľa údajov na svojej stránke investuje až do výšky 2,5 milióna eur do sľubných technologických spoločností v raných i pokročilejších fázach. Fond doteraz podporil devätnásť projektov z rôznych oblastí a zo štyroch krajín. Z dvoch už podľa vlastných slov aj exitoval.

banka
zdroj: TASR

Na čo presne využijú peniaze a aké sú ďalšie plány startupu

Firma Born Digital začala v Čechách a na Slovensku. Chcela si poradiť s pomerne ťažkými jazykmi, akými sú čeština a slovenčina. „V angličtine už také produkty existovali, ale nepodporovali lokálne jazyky. Dlho sme vyvíjali moduly, ktoré pracujú špecificky s našimi jazykmi, aby si s nimi bežné algoritmy potom dokázali poradiť,“ hovorí Malovec.

Dnes už voiceboti a chatboti spoločnosti zvládajú nie len slovenský a český jazyk, ale na iných trhoch komunikujú napríklad poľsky, rusky, portugalsky či nemecky. Nahodiť a nastaviť nový jazyk trvá podľa vyjadrenia firmy zhruba 2 až 3 týždne.

Podľa spolumajiteľa Zenona Sliwku sa bude v najbližšom období rozhodovať, kto sa stane globálnym, svetovým hráčom a kto len lokálnym. Born Digital má ambíciu stať sa globálnou firmou a preto sa aj rozhodla pristúpiť k prvej externej investícii. Chce sa v blízkej dobe presadiť, nájsť vhodných klientov a udržať sa na kľúčových trhoch, akými sú USA, Veľká Británie či Nemecko, ale aj v iných krajinách.

zdroj: Born Digital. Zenon Sliwka

No investícia by mala smerovať aj do produktu, ktorý zabezpečí, že si svojho hlasového asistenta budeš môcť vytvoriť jednoducho aj sám, bez pomoci firmy. „Takže napríklad majiteľ pizzerie v Austrálii príde na náš web, zadá telefónne číslo, vyberie si šablónu objednávka pizze, nahrá svoje produkty, pridá kreditku a má funkčného asistenta, ktorý zvládne vybaviť ľubovoľné množstvo objednávok,“ opisuje fungovanie tohto produktu Zenon Sliwka.

Ďalším klientom hasiči. Prečo bude umelá inteligencia lepšia než dispečer

Born Digital nedávno začal spolupracovať s novým a rozhodne zaujímavým klientom – s hasičmi. „Mne osobne sa najviac páči projekt, ktorý aktuálne pripravujeme pre hasičov. Nejde v ňom len o to zlepšiť zákaznícku skúsenosť alebo niekomu ušetriť peniaze, ale má spoločenský význam. Aj keď na tom nezbohatneme,“ hovorí Tomáš Molavec.

V prípade preťaženia call centra hasičov dokáže virtuálny asistent odbaviť ihneď neobmedzený počet hlásení, automaticky páruje duplicitné hlásenia, v zlomkoch sekundy overuje uvedené adresy a pomáha lokalizovať požiar doplňujúcimi otázkami – vyzdvihuje výhody tohto systému u hasičov startup. Zdôrazňuje však, že v tomto prípade chce ísť ešte o úroveň vyššie a čo najviac minimalizovať chybovosť, pretože môže ísť o otázku života a smrti.

zdroj: TASR / Pavol Zachar

Okrem tých zrejmých výhod, teda že sa dovoláte 24/7 bez ohľadu na to, koľko ďalších ľudí práve volá, je tu napríklad situácia, keď zákazník zabudne PIN k svojej platobnej karte. Živý operátor mu ho nemôže povedať, pretože by mohlo dôjsť k zneužitiu, zatiaľ čo umelá inteligencia mu ho po patričnej autentifikácii prezradí,“ hovorí o ďalších výhodách voicebotov a chatbotov v porovnaní s ľudskými dispečermi Molavec.

„Áno, pretriedi to volajúcich a uľahčí to prácu celého tímu, ale pre volajúceho to môže byť menej pohodlné. Robotické spracovanie hovoreného slova vždy trvá vo výsledku pre volajúceho dlhšie ako keď hovorí so živým človekom,“ myslí si ale šéfredaktor portálu TouchIT, venujúcemu sa technológiám, Ondrej Macko.

Ako startup Born Digital vznikol

Prišlo to do istej miery samo od seba. Pôvodná myšlienka vznikla v spoločnosti GoodAI Marka Rosy, ktorá sa špecializuje na vývoj všeobecnej umelej inteligencie a primárne robí výskum,“ spomína na začiatky startupu Molavec.

Potom vznikol v spomínanej firme prvý chatbot, ktorý bol veľmi dobre využiteľný aj v komerčnej sfére. Z trhu bolo údajne cítiť ohromný dopyt po takomto produkte, ale spoločnosť GoodAI sa chcela špecializovať na výskum.

zdroj: Born Digital

Preto sme sa rozhodli urobiť spin-off, ktorý na dopyt veľkých firiem zareaguje, a vznikla spoločnosť GoodAI Digital. Tá sa neskôr rebrandovala na Born Digital. Spojili sme teda vývoj na jednej strane, biznis na druhej a vznikol dobre rozbehnutý produkt,“ pokračuje Molavec.

Pôvodne chcel mať spoločnú firmu, no Marek Rosa nechcel trieštiť svoju pozornosť a pokračoval v oblasti výskumu. Molavec nakoniec spoločnosť odkúpil a stal sa 100 % vlastníkom. Po nejakom čase sa pridal aj Zenon Sliwka, ktorý má teraz približne tretinový podiel.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá