V Južnej Kórei sa bál, že zje psa. Vymyslel appku, vďaka ktorej vieš, čo zješ a vyhneš sa čakaniu
- Vladimír Eliáš pôsobil v Silicon Valley v Kalifornii
- Práve tam mu napadlo ako gastronómiu digitalizovať. Vymyslel kiosk do vrecka
- Aplikácia Eatster chce pomôcť reštauráciám aj zákazníkom
- Jej zámerom je aj boj proti plytvaniu
- Vladimír Eliáš pôsobil v Silicon Valley v Kalifornii
- Práve tam mu napadlo ako gastronómiu digitalizovať. Vymyslel kiosk do vrecka
- Aplikácia Eatster chce pomôcť reštauráciám aj zákazníkom
- Jej zámerom je aj boj proti plytvaniu
Niektorých ľudí svet naozaj potrebuje. Jedným z nich je aj Vladimír Eliáš. Vymyslel aplikáciu, cez ktorú sa objednáva jedlo rýchlo, efektívne, pohodlne a dokonca bojuje proti tomu, aby sa ním neplytvalo a nevyhadzovalo sa do koša.
Vlado skončil informatiku na Vysokej škole technickej v Brne, potom ho život zavial do sveta. Istý čas žil na Taiwane, neskôr zablúdil do Južnej Kórey a Kalifornie. Popri štúdiách v zahraničí pracoval ako vývojár mobilných aplikácií.
Podarilo sa mu predať appky ako napríklad modernyobcan.sk, ktorá slúži na komunikáciu miestneho úradu s občanmi cez telefón, či nakupujchytre.cz, ktorá jedným skenom čiarového kódu hneď používateľovi produkt odporučí, alebo zamietne na základe používateľových preferencií. „Vtedy som zistil, že ma programovanie a budovanie technologických projektov celkom baví.“
Počas štúdia informačných technológií v Kalifornii na San Diego State University istý čas pôsobil v Silicon Valley, kde expandoval s firmou Masterapp, ktorá vyvíja mobilné a webové aplikácie na mieru. V Spojených štátoch začal aktívne prezentovať aj aplikáciu Eatster na rôznych súťažiach.
Na jedlo čakáš v priemere dva dni za rok
Nad aplikáciou však začal premýšľať ešte v Južnej Kórei. „Prišiel som do reštaurácie a menu bolo všade po kórejsky, žiadne obrázky a všetko je neskutočne štipľavé a dokonca vieš aj to, že tam jedia psy, a tak sa prirodzene bojíš, čo si objednáš,“ začína svoje rozprávanie.
Vtedy začal uvažovať nad digitalizáciou papierových a neatraktívnych menu. „V Kalifornii som potom videl, ako sa to dá robiť, ako podniky digitalizujú svoje predajné kanály a čo všetko pre zákazníkov robia navyše.“
No aj napriek tomu si uvedomoval, že v iných krajinách a mestách ľudia aj v 21. storočí čakajú na jedlo v priemere dva dni do roka, to je za 15 rokov celý mesiac života. „Najprv som sa svoju aplikáciu prezentoval na niekoľkých súťažiach a dostal som na ňu super spätnú väzbu. Povedal som si, že to risknem a rozbehnem to v mojej rodnej krajine.“
Eatster je v podstate spoločník, ktorý vie zákazníka obslúžiť aj vonku, na rozdiel od donášky. To znamená, že na jedlo sa nemusí vôbec čakať. Cieľovým používateľom je teda človek, ktorý sa presúva z bodu A do bodu B a cestou si jedlo vyzdvihne, alebo si rezervuje miesto v podniku a zje ho tam. Ide teda o opak ako v prípade donáškových služieb, kde sa používateľ obvykle nachádza doma alebo v práci, kam si jedlo necháva doručiť. Eatster sa teda snaží používateľov dostať do reštaurácií, nie ich z nich vyťahovať.
Jedlo vo vlaku aj v hoteli
„Dá sa to využiť aj napríklad na festivaloch, či v lyžiarskych strediskách, keď sa niekomu nechce stáť v rade. Alebo napríklad s priateľmi v reštaurácii. Chcete si na váš stôl objednať ďalšiu várku pív. Jednoducho to urobíš prostredníctvom QR kódu. QR kódy majú obrovské využitie, či už ako izbová služba v hoteloch, alebo vo vlakoch.“ V súčasnosti spolupracuje s niekoľkými hotelmi a takisto aj so spoločnosťou Wagon Slovakia Košice, s ktorou tento koncept bude čoskoro testovať v reštauračných vozňoch ZSSK.
„Napríklad ráno si v Bratislave nasadneš do vlaku. Mobilom si objednáš raňajky na miesto. V Košiciach máš pracovný meeting,a tak si cez appku jedným klikom objednáš a vytvoríš rezerváciu v reštaurácii pre seba a kolegov. Po práci pôjdeš s rodinou do obchodného centra a každý člen rodiny chce niečo iné, všetko objednáš a zaplatíš naraz, a to všetko cez náš kiosk. Medzitým môže ísť človek nakupovať a my mu oznámime, keď jedlo bude hotové.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Takisto sa snaží o to, aby zamestnanci reštaurácie mali menej práce, hostia dostali všetko rýchlejšie a komfortnejšie a najmä, aby sa jedlo nevyhadzovalo. Mobilnú aplikáciu volá samoobslužný kiosk do vrecka. V súčasnosti spolu s kolegami pracuje aj na fyzických kioskoch, ktoré umožní objednávanie vo viacerých prevádzkach naraz. To znamená, že zákazník raz zaplatí a objedná si napríklad jedlo z reštaurácie a kávu z kaviarne bez potreby čakania v dvoch radoch.
„Začínali sme v Košiciach, neskôr pribudla Bratislava a Prešov. Máme záujem aj z ďalších miest, ale momentálne sme sa rozhodli viac neexpandovať a radšej mať viac času na každý náš podnik v našej aplikácii.“
Jedlo do koša nepatrí
Aplikácia svojím spôsobom bojuje aj za to, aby sa jedlo nevyhadzovalo. Vlado vraví, že všade kde žil fungoval stále spôsob ako zabrániť vyhadzovaniu jedla, len Slovensko akosi zaostáva. „Chceli sme to urobiť, čo najjednoduchšie, preto podniku stačí označiť počet dopredávajúcich sa porcií, nastaviť akciovú cenu a takéto jedlo bude vyznačené červenou. Potom si ho stačí iba objednať a zaplatiť. Takisto spolupracujeme aj s neziskovou organizáciou Free Food, ktorá sa touto problematikou zaoberá už dlhší čas.“
Pre používateľov je appka bezplatná, pre reštaurácie je spoplatnená za minimálny poplatok. V súčasnosti majú o kiosky veľký záujem v Poľsku, Česku a Slovinsku. „Pred expanziou nás však čaká ešte dlhá cesta. Všetko bude závisieť od vývoja situácie s pandémiou.“
Nedávno do ich projektu vložil štvrť milióna investičný fond Vision Ventures. Financie sa rozhodli využiť na všetko, a to od marketingu až po nákup kioskov. „Veľmi im za to vďačíme. Pre nás je teraz dôležité získať od ľudí, čo najviac spätnej väzby a vytvoriť dokonalý produkt.“
Ekologická appka
O donáškových službách hovorí, že ich je už veľmi veľa a je zbytočné im v tomto čase konkurovať. Cieľom Eatster je sa rozvíjať ekologicky a byť udržateľným produktom. „To čo robíme my, je na našom trhu unikátne a vieme obslúžiť aj fanúšikov donášky v úplne iných situáciách. Celý svet sa mení a gastro sa musí prispôsobiť tiež, aby prežilo.“
Vlado vraví, že nedávno sa rozhodli urobiť aj prieskum medzi používateľmi appky. Cieľom bolo zistiť, prečo preferujú práve Easter pred konkurenciou. „Výsledky nás veľmi príjemne prekvapili. Až 58 % opýtaných uviedlo ako dôvod, že je to ekologickejšie, 47% pretože majú rýchlejšie a čerstvejšie jedlo a 44% tiež označilo, že takýmto spôsobom chcú minimalizovať straty pre reštaurácie.“