Je práca v automobilke stále zlatou baňou? Väčšina Slovákov môže o takých platoch len snívať
- Korona výrazne zasiahla aj automobilový priemysel, sľúbený rast platov v ňom ale pokračuje
- Pri porovnávaní priemerného platu na Slovensku s priemerným platom v automobilkách sa vyrábať autá väčšine Slovákov stále štedro oplatí
- Veľké rozdiely sú ale aj medzi jednotlivými automobilkami
- V ktorej by si zarobil najviac a v ktorej najmenej?
- A koľko by si zarobil vo fabrike Volkswagenu v Nemecku?
- Korona výrazne zasiahla aj automobilový priemysel, sľúbený rast platov v ňom ale pokračuje
- Pri porovnávaní priemerného platu na Slovensku s priemerným platom v automobilkách sa vyrábať autá väčšine Slovákov stále štedro oplatí
- Veľké rozdiely sú ale aj medzi jednotlivými automobilkami
- V ktorej by si zarobil najviac a v ktorej najmenej?
- A koľko by si zarobil vo fabrike Volkswagenu v Nemecku?
Stále rastúci predaj automobilov dostal v minulom roku ranu, o ktorej si už určite počul – volá sa korona. Všetky väčšie automobilové značky hlásili medziročný pokles predaja. V prípade Volkswagenu to bolo napríklad o 18% a u tých najšťastnejších, akým bola napríklad Kia, len niečo pod 5%. Bližšie výsledky za rok 2020, kto bol porazený viac a kto najmenej si môžeš pripomenúť v tomto článku.
No značný pokles predaja neovplyvnil zamestnanosť a dokonca ani sľubované zvyšovanie platov v automobilkách na Slovensku. „V kolektívnej zmluve bolo dohodnuté postupné garantované zvyšovanie tarifných tried, konkrétne o 4,5 % v tomto roku, o 4,5 % v nasledujúcom roku a o 4,2 % v roku 2023. Mzdové podmienky a odmeňovanie zakotvené v kolektívnej zmluve platnej do roku 2024 sa v našej spoločnosti nemenili ani v súvislosti s koronakrízou,“ potvrdila pre Startitup.sk hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Aj Jaguar Land Rover z Nitry a automobilka Kia pri Žiline pokračujú v sľúbenom zvyšovaní miezd, PSA Peugeot Citroën ako jediná automobilka na Slovensku na naše otázky doposiaľ neodpovedala. „V apríli minulého roku zvýšila spoločnosť napriek dopadom pandémie základné mzdy zamestnancov o 90€, pričom v tomto roku to bude od apríla nárast o ďalších 60€,“ odpovedal na našu otázku hovorca Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák.
O pár dní po zverejnení článku nám prišlo vyjadrenie aj z Peugeot Citroën, ktoré sa ospravedlnilo, že otázku prehliadlo. Dodatočne teda pripíjame jeho odpoveď: „Za rok 2020 dosiahla priemerná mzda v kategórii výrobných pracovníkov 1355€, čo predstavuje nárast 5% oproti roku 2019. Za celý závod (bez započítania vrcholového manažmentu) to bolo 1684€.“
Jaguar Land Rover z Nitry naposledy zvyšoval platy v októbri minulého roka, teda pred necelými 5 mesiacmi. „V rámci kolektívnej zmluvy sme dohodli trojročný garantovaný nárast miezd pre výrobných zamestnancov. Pre ilustráciu, celkový odmeňovací balíček vrátane mesačného výrobného bonusu, 13. platu a príplatku na dopravu dosahuje pre výrobných operátorov úroveň od 1 136 eur do 2 024 eur brutto mesačne, s tým, že od 1.10.2021 sa opäť zvýši.
Našim cieľom je byť dobrým a preferovaným zamestnávateľom, v Nitrianskom kraji nám patrí vedúce miesto,“ hovorí pre Startitup.sk manažérka pre firemné záležitosti Jaguaru Land Rover Miroslava Remenárová.
Vyrábať autá je už teraz, teda kým automobilky dokončia svoje sľúbené zvyšovania platov, na Slovensku nadštandardne platená práca. „Priemerná mesačná mzda vzrástla na 1 113 eur,“ písal v decembri Štatisticky úrad Slovenskej republiky. Takýto plat majú v spomínaných troch automobilkách len slabšie platené pozície a ich priemery sa, aj bez započítania manažérov, pohybujú na podstatne vyšších číslach.
V ktorej slovenskej automobilke zarobíš najviac
„Jeden zamestnanec zarobí v priemere najviac v automobilke Volkswagen Slovakia, a to 25 034 eur ročne. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti FinStat na základe dostupných údajov za účtovné obdobie 2014,“ písali médiá už pred vyše 5 rokmi. Víťaz ostáva naďalej nezmenený, zväčšilo sa akurát číslo priemerného platu.
„Priemerný hrubý mesačný príjem zamestnancov dosahuje 2 091 eur bez započítania manažmentu, vrátane všetkých variabilných zložiek mzdy, 13. a 14. platu a odmeny za hospodársky výsledok (ku koncu roka 2019),“ hovorí pre Startitup Makayová. V čistom by podľa našich výpočtov malo ísť o plat presahujúci 1 530 eur.
Slovenský nadpriemer si vieš ľahko zarobiť aj v žilinskej Kii. „Priemerná mzda zamestnancov Kia Motors Slovakia bez manažmentu za rok 2020 presiahla hranicu 1700€. Najvyššie mzdy vo výrobe majú zamestnanci vykonávajúci špecializované alebo úzkoprofilové pozície, v priemere atakujú 2000€. Technické, prípadne riadiace pozície tieto úrovne ešte presahujú.
Najnižšie mzdy sú u novo nastúpených operátorov vo výrobe po ukončení strednej školy bez pracovných skúseností, k 1.4.2021 to bude mzda 1044€, ku ktorej však bude mať zamestnanec postupne nárok na osobné hodnotenie a mnohé ďalšie bonusy a benefity,“ odpovedal pre Startitup Žgravčák.
Najmenej platiacou automobilkou, no k vzhľadom slovenskému priemeru stále nadštandardnou, je zdá sa PSA Peugeot Citroën, kde sa priemerná mzda výrobných pracovníkov pohybuje na úrovni 1355 eur a priemerná mzda celého závodu, bez započítania manažmentu, a teda aj so zarátaním nevýrobných pracovníkov (napríklad IT, finančné či personálne oddelenie…) je 1684 eur.
Okrem nadpriemerných platov, zahrňujúci bežne i 13. plat či odmeny za hospodárske výsledky, lákajú automobilky aj mnohými benefitmi. Ponúkajú zamestnancom bezúrokové pôžičky na bývanie, príspevky v stovkách eur po narodení dieťaťa, príspevky na jasle, detské tábory, dovolenku či za darovanie krvi.
Odmena ťa čaká aj po odpracovanom jubileu, ktorá sa pri tých vyšších odpracovaných rokoch ráta až v tisícoch eur. Teplé jedlo, zabezpečenie autobusovej dopravy či zľavy na koncernové vozidlá sú taktiež bežnou súčasťou, ktorými sa automobilky snažia byť ešte atraktívnejšie.
Napriek lákavým platom a rôznym benefitom však majú automobilky často problém obsadiť niektoré pozície. Známy je tým práve PSA Peugeot Citroën, ktorému veľkú konkurenciu v regióne pred pár rokmi spravil Jaguar – ten do svojej novej fabriky v Nitre zobral aj mnoho zamestnancov z trnavského PSA Peugeot Citroën.
Francúzska automobilka sa tak pred rokmi obrátila na Roberta Fica a požiadala ho priviezť 400 Srbov. Do Srbska išli na tajné stretnutie aj zástupcovia Kie a Volkswagenu. Písali o tom Hospodárske noviny.
Aké sú platy vo fabrike Volkswagenu v Nemecku
Na platy zamestnancov Volkswagenu sa v Nemecku pozreli aj nemecké noviny Bild, čím nám umožnili ľahko porovnať platy tejto automobilky u nás na Slovensku a doma v Nemecku.
U „robotníckych pozícií“ štartujú mzdy v nemeckom Volkswagene na 2 167 €. Ak nazbieraš skúsenosti a prejdeš určitými školeniami, môžeš sa vyšplhať až na 3 875 €, čo ešte nezahrňuje napríklad odmenu za hospodársky výsledok, ktorá vraj v minulom roku mala hodnotu takmer 5 000 €.
V prípade manažérov sú platy, samozrejme, ešte oveľa vyššie. Aj tí najnižší manažéri si vedia zarobiť v nemeckom Volkswagene takmer 9 000€, tí vyššie postavení atakujú hranicu 19 000€, nehovoriac o rôznych benefitoch, akými je napríklad nárok na služobné vozidlá – a to dokonca aj pre tvoju partnerku/partnera.
„Koncern Volkswagen je obrovský moloch. Pre celú skupinu pracuje 670 tisíc ľudí, ktorí dostávajú na mzdách súhrnne zhruba 34,7 miliárd eur. Započítaný je v tom aj plat šéfa koncernu Herberta Diesseho a ôsmich ďalších členov rady riaditeľov, ktorý predstavuje 45 miliónov eur. Sám Diess pritom berie 9,9 milióna eur,“ píše známy automobilový portál Autoforum.cz.
Doma lepšie zarábajú aj pracovníci juhokórejskej Kie, kde sú taktiež vyššie životné náklady i vyššie priemerné platy než u nás. Bežný pracovník sa tam platovo môže rovnať s manažérom v slovenskej fabrike. „Priemerný ročný plat v kórejskej Kii je 84 miliónov juhokórejských wonov, čo je zhruba 56 000 eur. Na ilustráciu – ročný plat výrobného pracovníka v žilinskom závode automobilky je približne 13 000 eur,“ zisťovali pred rokmi rozdiely Hospodárske noviny. Dnes sú na oboch stranách vyššie čísla než vtedy, no pomer pri porovnávaní ostáva tým takmer nezmenený.
Zdroje: archív Startitup, Bild, Autoforum.cz, Hospodárske noviny, Trnava live, Štatistický úrad Slovenskej republiky