Chceli predávať náušnice, dnes majú najväčší handmade e-shop. Iba dobrý nápad nestačí, hovoria zakladatelia Sashe
- Manželia Miklášovci dnes spravujú najväčší e-shop s handmade výrobkami na Slovensku
- Na Sashe začínala nejedna úspešná lokálna značka
- Saša a Juraj nám prezradili, čo stojí za ich úspechom a prečo iba vyrábať kvalitné produkty nestačí
- Manželia Miklášovci dnes spravujú najväčší e-shop s handmade výrobkami na Slovensku
- Na Sashe začínala nejedna úspešná lokálna značka
- Saša a Juraj nám prezradili, čo stojí za ich úspechom a prečo iba vyrábať kvalitné produkty nestačí
Vyrábala náušnice, ktoré najskôr rozdávala svojím kamarátkam, neskôr predávala známym v okolí. Keď Saša uvidela, že o jej výrobky je záujem, spolu s priateľom sa rozhodli, že ich skúsia predávať na internete. Písal sa rok 2008 a e-commerce bol na Slovensku ešte v plienkach.
Časom Juraj, vtedajší Sašin priateľ a dnešný manžel, ktorý stránku spravoval, pridal možnosť, aby mohli predávať aj iní výrobcovia. Dnes je sashe.sk najväčší portál s hand-made výrobkami na Slovensku. Nejedna úspešná lokálna firma začínala predávať práve na tejto stránke. Po obrovskom náraste predajcov v lete 2020 dnes na e-shope predáva až 9500 kreatívnych ľudí.
Manželia a zároveň biznis partneri?
Juraj a Saša Miklášovci sa spoznali v roku 2003, keď obaja pracovali vo webdizajnovom štúdiu, kde ich hlavným produktom bol vývoj realitnej sekcie pre 4 veľké portály.
„Tam sme získavali skúsenosti, učili sme sa, robili chyby a naberali know-how. Hovorím to preto, lebo aj dnes sa nájde kopec ľudí, čo myslí, že stačí nápad, ten si dá niekomu naprogramovať a je to hotovo,“ vysvetľuje Juraj.
Momentálne zamestnávajú ďalších 4 pracovníkov na trvalý pomer a ďalších piatich externých. Ako poznamenávajú, pracovať pre Sashe je pre mnohých splneným snom. Vyberať takýchto zamestnancov sa im vraj rokmi overilo ako najlepšia možnosť, pretože ak človeka práca baví, chce ju vykonávať čo najlepšie. V takomto prípade teda stačí mať aj menej zamestnancov, zato kvalitných.
https://www.startitup.sk/nakupuju-v-sekacoch-a-vytvaraju-bohovske-bundy-inspirativne-slovenky-nasli-dieru-na-trhu-a-nemaju-konkurenciu/
Keďže Saša sa pred šiestimi rokmi stala mamou, posledné roky sa venovala poväčšine rodine. Ako nám prezradila v rozhovore v minulosti, po narodení prvého syna Šimona potrebovala reset a na stránku Sashe neklikla ani raz. V súčasnosti majú s manželom rozdelené funkcie tak, že Juraj riadi technické záležitosti a financie a Saša celkové smerovanie portálu, jeho prezentáciu voči kupujúcim a tiež spoluprácu so značkami.
Na otázku, ako sa dá skĺbiť vzťah životných a zároveň biznis partnerov nám Juraj odpovedá, že iba veľmi ťažko.
„Ja som technický a biznis človek, manželka je umelecky a marketingovo zameraná. Ona sa riadi pocitmi a ja číslami. Skvele sa dopĺňame, ale že by sme sa zhodli, to sa nedá povedať. Treba sa naučiť pracovať s tým, čo máme, profitovať z tých plusov a snažiť sa nerobiť si veľkú hlavu z mínusov. Keď vieme, že na niečo máme rozličný názor, treba, aby raz ustúpil jeden a raz druhý. Pomáha aj rozdelenie kompetencií tak, aby sa nekrižovali a doma sa o práci nerozprávať.“
https://www.startitup.sk/mlady-slovak-vymenil-pravo-za-monterky-dnes-vyraba-premiove-noze-aj-napriek-zjazvenym-rukam-by-pracu-nemenil/
Ak chcem mať e-shop, programátor musí byť dostupný nonstop
Ako mnohým e-shopov na Slovensku aj vo svete, pandémia predaju pomohla. Hlavne v začiatkoch, keď lekárne boli vybrakované a celá krajina trpela akútnym nedostatkom rúšok. Na trend domáceho šitia prešli aj predajcovia a zaradili ich tak do svojej ponuky. Mnohým sa tiež zatvorili kamenné predajne, či zrušili akcie a jarmoky, kde predávali, a tak jedinou možnosťou ostávalo online prostredie.
Portálu Sashe pritom tržby rastú priamoúmerne skoro každý rok. Podľa Finstatu za rok 2019 vykázali zisk 212-tisíc pri skoro polmiliónovom obrate. Za svoj úspech označujú nielen to, že ich nápad bol nadčasový, ale hlavne, že ostali vytrvalí.
„Pred nami, aj po nás, vzniklo veľa podobných portálov. Ibaže bežná predstava je taká, že dám si niekde naprogramovať marketplace, spustím ho na začiatok s nulovou províziou a počkám. Ibaže spustením to celé iba začína. Ak mi niečo nefunguje, a ja musím dva týždne čakať na firmu, čo mi to naprogramovala, aby to opravila, portál sa budovať nedá. Treba mať programátora k dispozícii nonstop, načúvať komunite predajcov a samozrejme paralelne pracovať na dizajne, vnímať trendy, nezabúdať na zdravý marketing.“
Ako tiež Juraj hovorí, Sashe nebolo iba pri rozmachu e-shopov na Slovensku ale v podstate aj vzniku lokálnych značiek. Keď totiž v roku 2009 portál zakladali, lokálne značky v podstate ani neexistovali. A v súčasnosti ich ľudia čoraz častejšie uprednostňujú.
„Existovali výrobcovia, ktorí predávali po jarmokoch, ale netušili ste, aká to je značka, lebo svoj kamenný, ani elektronický obchod nemali. Ľudia nenakupovali online, oblečenie či šperky už vôbec nie. Dopyt tu ale bol, bolo to v dobe, keď všetko valcovala nekvalita z Číny a ľudia mali záujem o niečo originálne, slovenské“ hovorí Juraj a dodáva, že tento trend ide kontinuálne hore.
„Postupne sa prepracovávame k tomu, že pod pojmom slovenský ručne vyrobený výrobok si zákazník nepredstaví len tradične alebo moderne poňaté folklórne veci, ale aj kvalitné úžitkové alebo dizajnové výrobky, ktoré vedia plne konkurovať tým z moderných veľkých obchodov.“
Kvalita výrobku nestačí
Za roky fungovania im cez portál prešlo obrovské množstvo predajcov. Toto číslo totiž už presahuje 70 tisíc. Mesačne tiež na stránke registrujú približne 30 tisíc objednávok. Za to, že môže predajca ponúkať svoje výrobky na Sashe, mu je účtované 12 percent z každej predanej veci.
Nie každý, kto zavesí svoj produkt na Sashe však bude automaticky úspešný. Aj pri predaji svojich výrobkov netreba zabúdať na niekoľko dôležitých pravidiel. Rokmi skúseností už manželia Miklášovci vidia, čo u predajcov funguje a čo im, naopak, škodí.
„Výrobku môže veľmi uškodiť zanedbaná prezentácia, napríklad narýchlo urobené, nekvalitné fotky mobilom s bleskom niekde na zemi na laminátovej podlahe. Preto venujeme časť energie edukácii značiek ako prezentovať voju náročnú ručnú tvorbu na internete. Hlavné heslo je: koľko času venuješ tvorbe, toľko by si mal venovať aj dôstojnej prezentácii svojho výrobku“ hovorí Juraj.
Ako nám už Saša v minulosti povedala, na ich e-shope funguje akýsi prirodzený výber a kvalita sa predáva sama. Pod tou si však netreba predstavovať iba samotný výrobok, ale celý balíček.
„Na prvom mieste je produkt, ktorý sa musí stretnúť s aktuálnym dopytom. Ak má výrobok veľkú konkurenciu, musí to dohnať prezentáciou, hlavne fotografiami. Veľmi dôležitá je tiež vytrvalosť a napredovanie, venovanie sa svojej značke na 100%. Predajca by mal byť aktívny, pravidelne vkladať nové výrobky, prinášať nové kolekcie, skrátka udržiavať pozornosť zákazníkov,“ dopĺňa jej manžel.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy