Najškaredšie a najobľúbenejšie topánky na svete hlásia rekordné tržby. Značke Crocs pomohla pandémia

  • Plastové topánky značky Crocs vymysleli traja námorníci
  • Posledný štvrťrok zaznamenali najväčšie tržby od svojho vzniku v roku 2002
  • Spoločnosť Crocs ponúka aj kolekciu na vysokom opätku
  • Redaktorka Vogue chcela na ne uvaliť embargo
crocs
Instagram/Crocs
  • Plastové topánky značky Crocs vymysleli traja námorníci
  • Posledný štvrťrok zaznamenali najväčšie tržby od svojho vzniku v roku 2002
  • Spoločnosť Crocs ponúka aj kolekciu na vysokom opätku
  • Redaktorka Vogue chcela na ne uvaliť embargo

Milované aj nenávidené. Hovoríme o jednej z najznámejších značiek obuvi na svete, Crocs. Len pred vyše dvomi rokmi mala nejasnú budúcnosť a teraz láme rekordy. Crocsy sa stávajú najobľúbenejšími topánkami v období pandémie.

Spoločnosť založili v roku 2002 traja jachtári z Colorada. Cestovali loďou z Mexika do Miami. Rozmýšľali, aké topánky by na túto cestu boli najlepšie. Hľadali také, ktoré by sa nekĺzali, nepremokli, nesmrdeli, keď ich budú mať nonstop na nohách a boli najmä pohodlné. V obchodoch sa im nič nepozdávalo, a tak si vytvorili vlastné.

Firma Crocs sa spočiatku zameriavala na obuv, ktorá bola určená na zdravotné účely. „Všetci, ktorí denne stoja na nohách si zaslúžia pohodlnú obuv. Zdravotníci aj predavači,“ verejne vyhlásil pred takmer dvadsiatimi rokmi jeden zo zakladateľov značky Georger B. Broedecker.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Crocs Shoes (@crocs)

Plastové topánky išli na dračku

Jedna z prvých kolekcií niesla názov Crocs Beach. Za tri dni sa z nej predalo viac ako 1000 párov topánok. Značka Crocs tak za krátky čas zaznamenala obrovský úspech. V súčasnosti najpopulárnejšou kolekciou podľa Fast Company sú tzv. Crocs Cayman. Ide o klasické crocsy do práce, záhrady a dokonca aj do mesta.

Spoločnosť je v ich obľúbenosti rozdelená na dva tábory, a to nielen v USA, ale ja na Slovensku. Sú takí, ktorí ich milujú a takí, ktorí nenávidia. Určite sa však všetci zhodneme, že nemajú najatraktívnejší dizajn. Crocs Cayman sú však ľahké, ergonomicky tvarované a veľmi ľahko sa udržujú. Stačí ich vyčistiť mokrou handričkou.

Ovládli obuvnícky priemysel

Podľa Trendu sa len rok po vzniku tešili z tržby 1,2 milióna dolárov. V roku 2004 kúpila firmu Foam Creation spolu so všetkými patentmi na výrobu penovej živice Crocslite, z ktorej sa crocsy vyrábajú. Keď v roku 2006 spoločnosť vstúpila na burzu, z predaja akcií získala 200 miliónov dolárov, čo bol najúspešnejší vstup na burzu v histórii obuvníckeho priemyslu.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Crocs Shoes (@crocs)

Všetko sa zmenilo v roku 2007. Topánkam začali konkurovať lacné varianty z Číny a Vietnamu. Podľa Bloomberg sa predávali doslova všade. Na čerpacích staniciach, v novinových stánkoch… Začali sa čoraz viac vytvárať skupiny ľudí, ktorí ich znenávideli.

Trend informoval, že v tom čase začali vznikať blogy, videá a skupiny na sociálnych sieťach s názvami typu „Neznášam Crocsy“, „Poďme spáliť Crocsy“ a pod. O rok neskôr v novembri 2008 sa akcie spoločnosti predávali za menej ako jeden dolár. 

Crocsy pre dámy

V roku 2018 spoločnosť zatvorila svoje pobočky v Mexiku a Taliansku. Vyvolalo to v ľuďoch obavy, že tieto topánky navždy zmiznú z trhu. Na sociálnych sieťach už fanúšikovia rozbehli kampaň na ich záchranu. Bol to však len falošný poplach a spoločnosť Crocs na Twitteri fanúšikov uistila, že továrne na ich výrobu zavreli kvôli vyššiemu zisku a väčšej produktivite. Hovoríme o obrate 250 miliónov dolárov. Crocs prenechal ich produkciu tretím stranám.

„Crocs bude aj naďalej inovovať, navrhovať a vyrábať najpohodlnejšie topánky na planéte,“ uviedla spoločnosť. V tom istom roku sa začala predávať kolekcia na vysokom opätku.

Módna redaktorka magazínu Vogue Cindy Kerberová povedala, že tých, ktorí tieto topánky zoberú na seba by najradšej pokutovala. „Dala by som na ne najradšej embargo. Okrem rybníkov a záhradky by sa nemali nosiť. Stretli ste už niekoho, komu by aspoň trochu pristali? Už roky takého človeka hľadám a nenašla som ho. Neverím, že niekto taký vôbec existuje.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Crocs Shoes (@crocs)

Na módnej prehliadke

Crocsy sa nedá nevšimnúť. Zelené, modré, ružové topánočky jednoducho bijú do očí. Z kúpalísk, z pláží a záhrad sa dostali aj do ulíc, a to aj vďaka škótskemu návrhárovi. Christopher Kane ich v roku 2017 zaradil do svojej exkluzívnej kolekcie jar/leto. Modelky obul do trblietavých crocsov a na sebe mali pestrofarebnú kolekciu oblečenia.

Plastové topánočky na opätku išli na dračku. Vlastnú kolekciu predstavila podľa iDnes aj známa herečka Drew Barrymore.

Pandémia im pomohla

Crocsy sú stále žiadané. Firma za posledný štvrťrok zaznamenala rekordný predaj. Investori sa obávajú, že ich popularita začne teraz klesať, pretože dosiahli svoj vrchol. Cena akcií sa za posledný rok zdvojnásobila.

Slovák ručne šije topánky a dáva im doživotnú záruku. Remeslu sa učil v neďalekej Viedni

„Pandémia nám pomohla sa dostať k novým zákazníkom. Myslím, že sú všetci zvedaví, čo im v budúcnosti ponúkneme,“ povedal pre CNBC šéf spoločnosti Andrew Rees. Dodal, že stále majú kam rásť a svoju ponuku budú rozširovať o nové topánky. „Naša obuv však bola dobrá aj pred pandémiou.“ Za posledný štvrťrok firma zarobila 183 miliónov dolárov, a to v porovnaní s minulým rokom, kedy zarobila 19,9 milióna. Celkové zisky vzrástli o 56,5 % a na viac ako 411 miliónov dolárov.

K popularite vraj prispieva aj to, že sa k nim predávajú aj ozdobné doplnky, ktoré sa na ne dajú pripnúť.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Crocs, Fast Company, Trend, Bloomberg, Vogue, iDnes

Najnovšie videá

Trendové videá