Tomáš zo Žarnovice vybudoval z nuly miliónový biznis. V začiatkoch takmer skrachoval
- Tomáš Vrtík je úspešný Slovák, ktorý vďaka tvrdej práci vybudoval za šesť rokov spoločnosť Expandeco s medzinárodným presahom
- Ľuďom pomáha posunúť ich biznis na trhy 16-tich krajín sveta
- Jeho firma zamestnáva 60 ľudí v 6 pobočkách v 5 krajinách, a tento rok očakávajú dosiahnutie obratu vo výške 2,5 milióna eur
- Tomášové podnikateľské začiatky však neboli jednoduché, svoj podnikateľský príbeh rozpovedal pre Startitup
- Tomáš Vrtík je úspešný Slovák, ktorý vďaka tvrdej práci vybudoval za šesť rokov spoločnosť Expandeco s medzinárodným presahom
- Ľuďom pomáha posunúť ich biznis na trhy 16-tich krajín sveta
- Jeho firma zamestnáva 60 ľudí v 6 pobočkách v 5 krajinách, a tento rok očakávajú dosiahnutie obratu vo výške 2,5 milióna eur
- Tomášové podnikateľské začiatky však neboli jednoduché, svoj podnikateľský príbeh rozpovedal pre Startitup
Tomáš Vrtík už od detstva mal v sebe podnikavého ducha, no ako sám hovorí, pomerne dlho čakal na „tú pravú“ príležitosť. Tesne po maturite začal zbierať prvé dôležité skúsenosti.
Nastúpil do bratislavskej automobilky, neskôr pracoval v malých lokálnych potravinách a dokonca aj v prevádzke so športovým oblečením. Vyskúšal si aj prácu u právnika, notárky, bol aj kontrolór kvality v kórejskej firme na výrobu plastov do automobilov.
Svet e-commerce ho prvýkrát očaril osem rokov po škole, keď ho v roku 2014 oslovila ponuka na prácu v internetovom obchode. Konkrétne išlo o online predajcu obuvi, u ktorého už od začiatku objavoval možnosti na zlepšovanie ich zákazníckej podpory, skladovania a fungovania e-shopu.
Aj z toho dôvodu sa rozhodol založiť firmu ShopSupport, aktuálne už pod značkou Expandeco, ktorá za rok 2020 dosiahla tržby 1,5 milióna eur. V roku 2021 firma očakáva približne 80-percentný rast a odhaduje, že tržby sa budú šplhať k úrovni 2,5 milióna eur.
„Plánujeme otvárať aj nové pobočky. Jedna z nich bude napríklad v Brne. V neposlednom rade chceme naďalej vzdelávať trh o expanzii, utužovať náš šikovný medzinárodný tím a pripraviť sa na očakávaný rast,“ povedal Tomáš Vrtík pre Startitup.
Aj keď pôvodne startup Expandeco patrí aktuálne v e-commerce medzi úspešné firmy, v začiatkoch značka takmer skrachovala. „Museli sme meniť biznis plán a nastaviť nové funkčné procesy. Aj po tých pár rokoch sme však stále len na začiatku. Známe podnikateľské príbehy s úspechmi zo dňa na deň sú skôr výnimkou.“
Ako to celé začalo?
Tomáš chcel vo svojich podnikateľských začiatkom predovšetkým pomáhať e-shopom s vylepšovaním ich operatívy a zlepšovaním celkovej efektivity podnikania.
Medzi najťažšie výzvy z tohto obdobia, považuje najmä hľadanie si cesty ku klientom. „Mladí ľudia bez bohatých skúseností nemajú jednoduché sa v dospeláckom svete presadiť, a preto je veľakrát jedinou príležitosťou práve ich prejavené nadšenie, proaktivita a snaha hľadať nové vlastné chodníčky.“
Ako sám priznáva, mal obrovské šťastie, že mu dôverovali majitelia spomínaného e-shopu s topánkami. Zodpovedal za ich celú operatívu, čo bolo pre Tomáša prevratným obdobím na začiatok rozvoja vlastného podnikania. Dokonca sú jeho najdlhšími klientmi až dodnes.
Mladý podnikateľ konštatuje, že vždy a všetko sa dá urobiť s odstupom času lepšie. Ľutovať svoje podnikateľské rozhodnutia nemá z jeho pohľadu význam, pretože nie vždy a všetko sa podarí. A práve to Tomáša a jeho tím formuje a posúva vpred.
Tomáš má tú výhodu, že znalosti a skúsenosti sa naňho prirodzene lepili. Veľa know-how získal od skúsenejších a múdrejších ľudí okolo neho.
„Vždy som mal obrovskú chuť každodenne nasávať nové informácie a práve preto je pre mňa tak atraktívny rýchly svet online podnikania. Študoval som všetko, čo sa dalo nájsť na rôznych blogoch, v článkoch a mal som napočúvané domáce aj zahraničné rozhovory. Myslím si, že moja zvedavosť o všeobecný prehľad je jednou z mojich výrazných silných stránok.“
Úspechov v jeho firme Expandeco je hneď niekoľko. V Tomášovi však veľmi zarezonovala udalosť, keď s tímom nadviazali spoluprácu s obrovským medzinárodným hráčom Notino s veľkými obratmi.
„Začali sme im zastrešovať reverznú logistiku, teda spracovávať vratky od zákazníkov hneď v niekoľkých európskych štátoch. V tom momente sme si uvedomili, že ak dokážeme získať takého veľkého klienta, ideme tou správnou cestou. Bol to pre nás hnací motor do ďalšieho rozširovania a zefektívňovania služieb.“
Prišla pandémia
Situácia začiatkom marca 2020 však nebola vôbec ružová, a to ani pre jeho biznis. Tím Expandeco bol v zvláštnej situácii, pretože časť klientov pripravená expandovať stopla akékoľvek aktivity a niektorí klienti boli nútení obmedzovať rozsah dohodnutých služieb.
„Paradoxom bolo, že existovala aj skupina klientov, ktorí sa chceli presúvať aj do zahraničia, no práve kvôli rôznym opatreniam a obmedzeniam nebolo možné vybaviť potrebné administratívno-legislatívne záležitosti.“
Posledná skupina klientov mala podľa Tomáša opačný problém. Už dlhšie plánovala expanziu, no zastavil im ju extrémny nečakaný nárast dopytu po ich tovare, čo sa týkalo napríklad segmentu výživových doplnkov, cyklo či lekární. „V tomto období sme mali zhruba mesačné vákuum, kedy sa nám úplne zastavil biznis.“
Tomáš však priznáva, že sa s tímom považujú skôr za „smutných víťazov“ pandémie, pretože sa im napokon podarilo zvýšiť rast medziročne o 53 %. „Dá sa povedať, že z krátkodobého hľadiska nám pandémia uškodila, no z dlhodobého pohľadu posunula e-commerce trh minimálne o päť rokov vpred. Príkladom sú aj noví zákazníci e-shopov, ktorí ešte pred pandémiou nemali skúsenosť s online nakupovaním.“
Pandémia spôsobila aj to, že sa zmenili priority zákazníkov, nakoľko boli nútení nakupovať online aj tí, ktorí neboli na to zvyknutí. Podľa mladého podnikateľa sa udiala rýchla digitálna transformácia, na ktorú neboli všetci pripravení. Niektorí fungovali už aj predtým online, ostatní mali jadro biznisu v kamenných prevádzkach a e-shop mali len na druhej koľaji.
Zrazu sa tie priority otočili, pričom aj po uvoľnení opatrení nezanedbateľné percento biznisu zostane. „Som profesne, ale aj osobne veľkým fanúšikom online nakupovania a som presvedčený, že tento trend bude aj naďalej rásť.“
Tomáš objasňuje, že ak by sme sa pozreli na Európsku úniu, alebo už len na vyspelé štáty, ako Nemecko či Veľkú Britániu, odhaduje sa, že približne do piatich rokov bude podiel e-commerce na úrovni 20 %.
E-shopy stále viac a viac rozmýšľajú ako zlepšiť svoj biznis a ako ho viac škálovať. Podnikatelia, ktorí nemali predtým skúsenosti s e-commerce si uvedomili, že sa musia v tomto prostredí naučiť pohybovať a venovať mu väčšiu pozornosť.
„Osobne si myslím, že biznis sa bude musieť transformovať tak, že e-commerce a predaj v kamenných prevádzkach vytvorí jeden trh a zákazník si bude vyberať či pôjde fyzicky do predajne, alebo si nakúpi online.“
Príklad z praxe
Ako však môže nádejným podnikateľ pomôcť Expandeco v ich podnikateľskom biznise?
Ako príklad si môžeme zobrať malého podnikateľa, ktorý pečie koláče. Ak to doteraz nerobil, Tomáš Vrtík by mu určite odporučil ponúkať produkty prostredníctvom Instagramu, alebo svojej stránky na Facebooku.
„Som z malého stredoslovenského mesta Žarnovica, v ktorom máme šikovné podnikateľky a podnikateľov, ktorí aktívne pracujú s rôznymi mestskými skupinami a dokážu prezentovať svoje produkty aj služby prostredníctvom sociálnych sietí. Vyskúšate si komunikáciu s potenciálnymi zákazníkmi a urobte si pekné, chutné produktové fotky. Je to ideálny prvý krok do online sveta.“
Ďalším krokom by mal byť podľa Tomáša správny výber e-shopovej platformy. Ak by sám patril do skupiny malých podnikateľov s malou prevádzkou, išiel by do prenájmu „krabicového“ e-shopového riešenia.
„V úvode vás to môže stáť mesačne od nula až po niekoľko stoviek eur. Ak by som bol už väčší podnikateľ a mal by som aj B2B zákazníkov a s plánmi expandovať v budúcnosti, zvolil by som radšej špecifickú platformu e-shopu, alebo by som si dal naprogramovať niečo vlastné.“
Samozrejme, všetko závisí od rozpočtu. E-shopy na mieru stoja od 5 000 eur až do stoviek tisíc eur. Podľa Tomáša je dobré myslieť aj na prepojiteľnosť so skladom, ERP systémom, fakturačným systémom, napojenie na platobné brány a podobne. Priznáva, že je to celkom alchýmia.
„Odporúčam pritom využiť služby skúsených e-commerce biznis konzultantov, ktorí vedia ako spraviť z tradičných podnikateľov úspešných e-shopárov. Nevhodný výber platformy na začiatku vám môže v budúcom raste spôsobiť veľa problémov, straty energie, času a v konečnom dôsledku aj oveľa viac peňazí.“
„Ak by som sa vrátil k príkladu malého podnikateľa, možno je zbytočné namotávať sa na drahé riešenia, pokiaľ škála môjho biznisu nevie dlhodobo rásť. Vybral by som si niečo menšie, čo možno nemá všetky funkcie sveta, no poslúži mi to na potrebné doručenie tovaru či služieb mojim zákazníkom.“
E-shop spustíš aj za 48 hodín
Napríklad v prípade krabicového riešenia na prenájom, je možné spustiť predaj cez jednoduchý a prehľadný e-shop už do 48 hodín. Pokiaľ sa jedná o robustnejší projekt na mieru, ten vyžaduje prirodzene viac času, odhadom približne 2 až 3 mesiace. „V každom prípade nepodceňujte túto úvodnú fázu prípravy a investujte v prvom rade svoj čas, aby ste spravili to najlepšie rozhodnutie do budúcnosti.“
Šéf Expandeco pripomína, že tzv. mindset slovenských online podnikateľov sa mení a slovenské e-shopy postupne objavujú slovo expanzia. Môžeme pritom potvrdiť, že tento trend je neustále rastúci, no nebolo tomu tak vždy.
„Okolo roku 2016, keď sme s našimi službami začínali, sme museli doslova tlačiť na pílu, veľa edukovať a presviedčať nevyvrátiteľnými argumentami, že sa to oplatí. V Expandeco pomáhame e-shopom zastrešiť napríklad zákaznícku podporu, ktorú dokážeme aktuálne poskytnúť v 14 európskych jazykoch.“
Znamená to, že ak si slovenský e-shopár a expanduješ napríklad do Rumunska, no máš e-shop v Dolnom Kubíne, kde pravdepodobne nežije veľa spoľahlivých Rumunov, tak práve lokálna zákaznícka podpora Expandeco tvojím zákazníkom výrazne pomôže.
Druhá veľmi dôležitá služba pri expanzii je podľa Tomáša lokalizácia webu a preklad textov. „V prípade, že chcem expandovať do Poľska,je potrebné poznať nákupné zvyklosti Poliakov a špecifiká poľského trhu. Poliaci veľmi radi platia cez platobné tlačidlá svojich bánk a menej využívajú platbu kartou.“
Pokiaľ chce slovenský e-shop uspieť v Poľsku, mal by podľa Tomáša dať zákazníkovi možnosť vybrať si spôsob platby, ktorý mu najviac vyhovuje. V opačnom prípade zbytočne prichádza o zákazníkov.
„Treťou a silnou službou je reverzná logistika. Predstavte si, že ste slovenský fashion e-shop a máte už zákazníkov vo Francúzsku. S tým prichádza problém vratiek tovaru. Expandeco môže prenajať lokálne zberné miesto, kde vďaka internému systému má e-shop okamžitý prehľad o svojich všetkých vratkách a dokáže tak francúzskemu zákazníkovi poskytnúť špičkový servis na úrovni lokálneho e-shopu.“
13 000 e-shopov na Slovensku
E-commerce scéna je podľa Tomáša všeobecne pomerne živá. Aktuálne je len na Slovensku okolo 10 až 13 000 aktívnych e-shopov. Otázne podľa neho je, koľko z týchto biznisov je aj rentabilných a dajú sa považovať za online podnikanie. Dnes sa totiž do e-commerce sveta počítajú aj majitelia e-shopov, ktorí majú zopár produktov a po full time práci vybehnú na poštu zabaliť pár balíkov.
„Milujem e-commerce aj kvôli komunite ľudí, ktorá tu je. Máme medzi sebou veľmi dobré vzťahy a sme ako jedna veľká rodina, ktorá si pomáha a zdieľa svoje know-how. Doteraz som sa s tým nestretol v inom segmente, práve naopak. Každý si akoby strážil svoje know-how ako tajomstvo a nebol ochotný zdieľať svoje skúsenosti s konkurenciou.“
Už čoskoro budeme podľa Tomášových predpokladov počuť o viacerých nádejných e-shopoch, ako sú aktuálne napríklad aj GymBeam a Dedoles. Online trh sa bude podľa odborníka naďalej rýchlo zapĺňať, čo zvýši tlak na maržu a kvalitu služieb. „Sám som zvedavý, ako sa to bude vyvíjať v tomto roku.“
A akú radu by dal dnes už skúsený podnikateľ Tomáš Vrtík mladému človeku, ktorý by sa chcel pustiť do vlastného podnikania?
„Všetko sa odvíja od kapitálu. Ak mu chýbajú peniaze odporúčam si nájsť dobrú robotu, popri ktorej by mal čas sa venovať svojmu podnikaniu. Našiel by som si overeného dodávateľa, od ktorého by som nemusel kúpiť tovar za tisícky eur na sklad a začal postupne predávať v malom, pokojne len v rámci svojej bubliny a lokálneho mesta.“
Následne vďaka ich spätnej väzbe si podľa Tomáša človek vie postupne biznis škálovať až do momentu, kedy mu začne zarábať. „Každopádne, v obidvoch prípadoch treba ísť do podnikania na tvrdých 120 % a obrniť sa trpezlivosťou a vytrvalosťou. Pokiaľ budete mať trošku šťastia, úspech príde.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Expandeco