Kvetinovú korunu Petry Vlhovej vyrábali pri sviečkach desiatky hodín. Originálny klenot tvorí viac ako 400 ozdôb
- Vyrobiť vence trvalo 54 hodín. Mikaela Shiffrinová si svoj nesie až do Ameriky
- Pestrofarebné vence boli inšpirované slovenskou tradíciou
- Stojí za nimi projekt Party21art. Na konte majú Už 51 párt z rôznych kútov našej krajiny
- Vyrobiť vence trvalo 54 hodín. Mikaela Shiffrinová si svoj nesie až do Ameriky
- Pestrofarebné vence boli inšpirované slovenskou tradíciou
- Stojí za nimi projekt Party21art. Na konte majú Už 51 párt z rôznych kútov našej krajiny
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová sa v nedeľu dočkala triumfu na domácom podujatí Svetového pohára v Jasnej a dokonca sa presadila v obrovskom slalome, v ktorom sa v uplynulom období trápila. Navyše získala Veľkú cenu Demänovských jaskýň, keďže mala najlepší súčet časov z oboch víkendových súťaží.
Slovenská najúspešnejšia zjazdárka po víťazstve zapózovala s nádherným vencom a stala sa z nej tak aj kvetinová kráľovná. Unikátnej ozdobe, ktorá bola inšpirovaná slovenskou tradíciou sa tešila aj Američanka Mikaela Shiffrinová. Na hlavu jej ju nasadili po víťazstve v slalome na Svetovom pohári v Jasnej. Prezradila, že táto krása s ňou poputuje až za veľkú mláku.
Za nádherným klenotmi (korunami) stojí projekt Party v 21. storočí, ktorý mapuje a zaznamenáva pomocou obrazov pestrosť a rozmanitosť takmer zaniknutých párt a vencov v regiónoch Slovenska tak, aby oslovil aj mladšie generácie.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Stovky ozdôb
„Tieto pestrofarebné vence boli inšpirované tradičnými vencami z Liptovských Sliačov. Pri výrobe ako inšpirácia poslúžili originálne vence a parta z týchto dedín. Ide o štylizáciu, nie sú to verné repliky,“ povedala etnologička a konzultantka projektu Katarína Sabová.
Vence vyrábali štyri týždne pred Svetovým pohárom v Jasnej, a to v Hrušove. Katarína dodáva, že u nich v tom čase bol výpadok prúdu. „Museli sme si svietiť sviečkami tak ako to bolo aj v minulosti, kedy sa party a vence vyrábali po večeroch v zime, keď nebola práca okolo majetku a ženy mali čas aj na takéto činnosti.“
Výroba týchto nádherných kvetinových korún trvala 54 hodín a každý jeden zdobí viac ako 400 komponentov. Okrem Kataríny sa na tvorbe podieľali aj Vladimíra a Anna Chabrečekové.
„Vence boli vyhotovené z textilných a papierových ružičiek, konvaliniek, makov, nezábudiek, sklenených perličiek, strieborných flitrov a trasíl. Zadnú časť venca tvoria listy z tvrdého papiera tmavozelenej farby, ktoré boli ukladané postupne a čiastočne sa prekrývali. Súčasťou vencov sú dve biele ručne maľované stuhy s florálym logom World Cup Jasná od Kataríny Bednarčíkovej,“ dodala etnologička.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Jeden z vencov sa ušiel aj Mikaele Shiffrinovej, ktorá si ho s hrdosťou odnesie domov až za veľkú mláku. ,,Na jednej strane som hrdá, že veniec inšpirovaný Liptovskými Sliačmi a stuha s logom World Cup Jasna zdobia hlavu Mikaely Schiffrinovej, na druhej strane ma mrzelo, že ho nevyhrala Petra. Ale šťastie sa otočilo hneď na druhý deň a Petra bola korunovaná tiež. Jeden tak ostáva doma, druhý cestuje do Ameriky. Som nadšená, teším sa z toho.“
Projektu Party v 21. storočí sa venujú už viac ako 6 rokov. Dokumentujú a umelecky stvárňujú tradičné party a vence z celého územia Slovenska. „Za tento čas sa nám podarilo zdokumentovať 51 párt a vencov.“
Nesmieme zabudnúť
Katarína Sabová iniciovala myšlienku pozdvihnúť povedomie o takmer zabudnutých partách a vencoch a ukázať ich jedinečnú krásu a vzácnosť. Spolupracovala s ďalšími odborníkmi a širokou verejnosťou pri získavaní informácií, ktoré sú využité v projekte. Naďalej pátra a prehlbuje svoje vedomosti o tradičných partách. Jej úmyslom je zhmotniť ich v publikácii.
„Mojou hlavnou myšlienkou bolo poukázať na skutočný stav od 20. storočia až po súčasnosť. Našim cieľom je, aby o týchto zabudnutých a stratených fragmentoch, ktoré nosili v minulom storočí nevesty vedel celý svet a verím, že sa nám to aj darí.“
Projekt Party v 21. storočí – Limitovaná kolekcia obrazov takmer zaniknutých slovenských párt je veľkolepým spoločným projektom fotografov Ľubomíra Saba a Zuzany Sénašiovej a etnologičky Kataríny Sabovej, ktorí si prizvali do tímu spoluatorov obrazov dve umelecké maliarky Sarah Avni a Ivanu Mintálovú a facepainterov Andreu Ľubockú a Patrika Raga.
Výsledkom sú originálne obrazy, zachytávajúce dievčatá v partách a vencoch z celého Slovenska, ktoré unikátnym spôsobom spájajú fotografiu, facepainting a umeleckú maľbu.
„Zámerom tohto projektu je pomocou moderného umenia reprezentovať a spájať kultúru, tradičné hodnoty a históriu Slovákov a atraktívnym spracovaním ich priblížiť aj súčasnej generácii. Výsledkom sú originálne obrazy, ktoré unikátnym spôsobom spájajú fotografiu, facepainting a umeleckú maľbu.“
Doposiaľ autori vytvorili 51 originálnych obrazov a zároveň „vzkriesili“ a zdokumentovali 51 párt zo všetkých regiónov Slovenska, ako aj 6 párt zahraničných Slovákov zo srbskej Vojvodiny . V priebehu troch rokov navštívilo už viac ako 400 000 ľudí 40 výstav a prezentácií po celom svete: Brusel, Berlín, Bratislava, Viedeň, Moskva, Šanghaj, Praha, PyeongChang, Ottawa, New York, Washington, Košice či Brno.
Čo je vlastne parta?
Je to ozdobná čelenka, symbol dospelého slobodného dievčaťa. Nosili ju najmä nevesty pri vydaji a bola súčasťou sviatočnej a obradovej úpravy vlasov. Keďže bola najdôležitejším a najkrajším prvkom svadobného kroja, vždy bola bohato zdobená a v každom regióne Slovenska odlišná tvarom, veľkosťou, použitými materiálmi, stužkami a doplnkami.
V publikácii Parta ako ozdoba hlavy slovenských diev Pavol Socháň píše, že základ party tvoril pás lepenky stočený do kruhu, ktorý bol obšitý textilom, najčastejšie zamatom, ten bol doplnený našitými korálkami, bortňami (ozdobné stužky) či kovovými čipkami.
„Súčasťou party boli viaceré stuhy rôznych dĺžok, ktoré viseli okolo tváre alebo dolu chrbtom. Koncom 19. storočia a začiatkom 20. storočia svadobnú partu postupne nahradil veniec mladuchy z umelých kvetov so závojom. Party na Slovensku majú rozličné lokálne pomenovania, napríklad vinec, odkonka, pantlík, vjenec a pod.“
Len pre slobodné
Parta, kedysi tradičná súčasť ľudového odevu mladých bezdetných dievčat od 17. do 20. storočia sa stáva ústredným prvkom jedinečného umeleckého projektu, ktorého cieľom je znovuzrodiť slovenské skvosty pomaly upadajúce do zabudnutia.
Projekt prechádza početným umeleckým spektrom, mapuje pestrosť a rozmanitosť takmer zaniknutých tradičných párt a vencov z regiónov Slovenska. Stáva sa prínosom pre zachovanie kultúrneho dedičstva a symbolicky odhaľuje ľudové tradície súčasnému divákovi.
Jedinečnosť projektu rovnako podčiarkuje módna prehliadka historických párt a krojov, v ktorej modelky „doslova“ vystupujú z obrazov, ako aj originálne skomponovaná hudba, ktorá kombinuje pôvodnú ľudovú hudbu s prvkami aktuálnych moderných žánrov. Od roku 2018 projekt Party v 21. storočí reprezentuje slovenské umenie a kultúru pod oficiálnou značkou Slovenska GOOD IDEA SLOVAKIA.