EÚ rozhoduje o konci spaľovacích motorov. Slovensko je druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu
- Deväť krajín EÚ podalo na Európsku komisiu žiadosť o stanovení dátumu, odkedy si nové auto na benzín či diesel už v Európe nekúpiš
- Slovensko návrh zatiaľ nepodporilo a niet sa čo čudovať, podľa prieskumu sme druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu
- Elektromobily začínajú byť lacnejšie než spaľovacie vozidlá
- Deväť krajín EÚ podalo na Európsku komisiu žiadosť o stanovení dátumu, odkedy si nové auto na benzín či diesel už v Európe nekúpiš
- Slovensko návrh zatiaľ nepodporilo a niet sa čo čudovať, podľa prieskumu sme druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu
- Elektromobily začínajú byť lacnejšie než spaľovacie vozidlá
Cez víkend sme ťa informovali o návrhu 9 krajín EÚ, ktoré podali oficiálnu žiadosť na Európsku komisiu, aby sa urýchlil takzvaný zelený plán a stanovil spoločný dátum, odkedy si nové auto na benzín alebo diesel už v Európskej únie nikde nekúpiš.
Na čele tohto návrhu stoja Dáni a Holanďania, ku ktorým sa oficiálne pridalo (teda návrh podporilo) ďalších 7 krajín: Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.
Rok, kedy by sa tak malo stať a spaľovacie autá dostanú definitívne zbohom, je zatiaľ predmetom diskusii. Zo strany Dánov už padol návrh 2030 – v tomto roku už oficiálne zastavujú predaj nových spaľovacích vozidiel Nemci, Briti, Íri, Švédi, Islanďania, ale aj spomínaní Dáni a Holanďania.
Postupný prechod na elektromobilitu a ukončenie predaja áut na diesel a benzín je súčasťou dlhodobých plánov EÚ, aby sa starý kontinent (Európa) stal prvým uhlíkovo/klimaticky neutrálnym kontinentom sveta. Stať by sa tak malo v roku 2050, pričom už v roku 2030 chce EÚ znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s rokom 1990.
Viac o tejto téme, ale aj neprekvapivo rastúcom predaji pretláčaných elektromobilov, si môžeš prečítať v tomto článku:
Slovenské „nie“ a druhí najhorší
Slovensko podľa našich informácii nie je návrhu Dánov a Holanďanov príliš naklonené, pričom hlavným dôvodom má byť to, že nie sme na tom s elektromobilitou na takej úrovni, ako trebárs spomínané štáty. Stále sa u nás nájdu „čierne diery“, okresy, kde by si nabíjaciu stanici hľadal márne.
Známa lízingová spoločnosť LeasePlan dáva každoročne vypracovať analýzu, ktorá hodnotí úroveň elektromobility, respektíve pripravenosť na ňu, v jednotlivých európskych krajinách. Posledné, čerstvé hodnotenie vydala práve tento mesiac a Slovensko skončilo takmer na úplnom chvoste rebríčka – na predposlednom mieste.
Aspoň trochu potešujúcou správou môže byť, že sme si v rebríčku vlastne polepšili, keďže pred rokom sme boli spolu s Poliakmi na úplne poslednom mieste. Za nami tento rok skončila len Česká republika. O predposledné miesto sa delíme s Rumunskom. Poliaci trochu podskočili na 18. miesto z 22 hodnotených krajín. Ide o jasnú vizitku, že Slovensko, Česká republika, Poľsko a Rumunsko sú v rámci Európy naďalej jasnými elektromobilovými zaostalcami, aj keď istý posun nastal aj v týchto krajinách.
Na popredných miestach sa neudali žiadne veľké prekvapenia a na čelo elektromobility sa postavili Nóri, ktorí vystriedali tentokrát druhých Holanďanov. Tretí sú opäť Briti. „Takmer všetky sledované krajiny vykázali v porovnaní s minulým rokom vyššie skóre, čo signalizuje zlepšenie pripravenosti na elektromobily v rámci celej Európy. Pretrvávajú však veľké rozdiely medzi západnou a východnou Európou,“ hodnotí tohtoročný rebríček Tesla magazín.
Tabuľka teda len potvrdila, že my a ani naši menovaní susedia sa do výrazného urýchlenia elektromobility ako Holanďania či severania rozhodne hrnúť nebudeme, pretože krajiny, ktoré to žiadajú, sú v tomto smere jednoducho na celkom inej úrovni.
Elektromobily začínajú byť lacnejšie, než spaľováky
Prieskum bral do úvahy najmä tri faktory: počet registrovaných elektromobilov v krajine, vládne stimuly a dotácie na elektromobilitu, a samozrejme, aká je nabíjacia infraštruktúra v krajine – často spomínaná slabina Slovenska, hoci sme v nej dostali o bod viac než Česi a dokonca o dva body viac než vyššie postavení Poliaci.
Z analýzy vzišli aj ďalšie zaujímavé fakty: „elektromobily neboli nikdy cenovo dostupnejšie“. V 11 krajinách z 22 sú podľa LeasePlan lacnejšie (vrátane celkových nákladov) než spaľovacie vozidlá. „Vodiči elektrických vozidiel navyše platia v priemere iba 63% z dane, ktorú platia vodiči spaľovacích vozidiel. Rakúsko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Poľsko a Veľká Británia sú v tomto na čele – v týchto krajinách neplatia vodiči elektrických vozidiel vôbec žiadnu daň,“ vyplýva z analýzy.
Navyše, keď zoberieme do úvahy aj nemalé dotácie (vo viacerých krajinách v hodnote tisícoch eur) a ďalšie faktory – ako rastúce ceny palív a naopak lacnejšiu elektrinu v niektorých krajinách – elektromobily už rozhodne nie sú tak cenovo nedostupné, ako ich má niekoľko ľudí stále zapísaných z pred niekoľkých rokov.
Zdroje: archív Startitup, LeasePlan, Tesla magazín