Nanuk, ktorý si vychutnáš aj v zime. Pečené nanuky dobyli Slovensko, zakladateľka značky nestíhala prijímať objednávky
- Dominika Gálik vedie v Hlohovci úspešný food koncept
- Jej pečené nanuky si obľúbili deti aj dospelí
- Nápad prišiel pri výbere pochúťok vhodných na vlastnú svadobnú hostinu
- Dominika Gálik vedie v Hlohovci úspešný food koncept
- Jej pečené nanuky si obľúbili deti aj dospelí
- Nápad prišiel pri výbere pochúťok vhodných na vlastnú svadobnú hostinu
Vznik tohto konkrétneho food konceptu možno zaradiť k tým, ktoré by niesli popis „neplánované“. Pečené nanuky od Dominiky vznikli spontánne, bez ambícií zakladať vlastný biznis.
Podnikanie spadlo z jasného neba
Dominike Gálik priniesli prípravy na svadbu okrem stresu aj unikátny nápad.
„Prípravy som začala vo februári v roku 2020. Sledovala som rôzne inšpirácie na Candy bary. Veľmi ma oslovili dezerty, ktoré mali netradičný tvar, ale nepáčil sa mi štýl ich zdobenia. Kontaktovala som niekoľko miestnych cukrárok s prosbou, či by mohli obohatiť môj svadobný Candy bar o podobné produkty,“ hovorí pre Startitup.
„Po niekoľkých neúspešných pokusoch prišla moja družička s nápadom, že by bolo najlepšie, aby sme si vlastné sladké potešenie vo forme nanukov vytvorili spojpomocne. Zvládli sme to aj popri iných svadobných povinnostiach a prvé nanuky sa podarilo ochutnať už v marci 2020,“ vysvetľuje.
Keďže sa stretla s veľmi pozitívnymi ohlasmi, rozhodla sa na internete zverejniť zopár fotografií jej diel.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Úspech na seba nenechal dlho čakať a Dominike sa začali ozývať priatelia s objednávkami. Zrazu sa pečené nanuky objavovali na mnohých oslavách aj svadbách.
Do jej vlastného veľkého dňa ostávalo niekoľko dní a ona už mala za sebou niekoľko objednávok pre iných. Z priateľov a známych sa rýchlo stávali objednávky pre kaviarne aj reštaurácie. Vždy s rovnakou prosbou – záujmom o pečené nanuky.
„Objednávky boli nad moje kapacity a nemohla som ich všetky prijať. Aj to bol ďalší motivačný impulz, ktorý ma ťahal ďalej. Cítila som, že nanukom musím vytvoriť vlastnú platformu pre lepšiu komunikáciu.“
Nápad jej vnukol otec: „Od začiatku ich volal Nanuky do ruky, vďaka ich tvaru a veľkosti. Tento názov som im ponechala. Vytvorila som vlastné logo aj marketing a Nanuky do ruky sa začali rozrastať pod vlastnou značkou,“ vysvetľuje s úsmevom Dominika.
Cez deň pohovory, večer pečenie a prekážky od štátu
Tento krok Dominike uľahčil život. Ako sama tvrdí, dovtedy fungovala doslova na dvoch stoličkách. Predtým totiž bola recruiterkou na personálnom oddelení v korporátnej spoločnosti.
„Na tejto pozícii som pracovala približne rok a dlhodobo fungovala tak, že cez deň som mala pohovory s ľuďmi a večer piekla v kuchyni. Popri tom všetkom som si počas víkendov robila aj výučný list, nakoľko ho táto profesia vyžaduje,“ opisuje začiatky Dominika.
Práve nutnosť výučného listu bola pre zakladateľku Nanukov do ruky najväčším problémom: „Neštudovala som hotelovú akadémiu, nikdy som výučný list ani prax v tomto obore nemala. To bol prvý bod úrazu, pretože na podnikanie v gastre je to podmienka,“ objasňuje nám Dominika.
Začal beh na dlhú trať. Rozhodla sa totiž kurz absolvovať online a vedomosti nasávala počas víkendov. Následne si prešla skúškami z teórie, aj praxou. Práve stáž v odbore bola časovo náročnou. Dominika musela v gastre za krátky čas odpracovať 360 hodín.
Ako sama hovorí, zamestnanie na plný úväzok už nepripadalo do úvahy.
„Prekážok je v začiatkoch veľmi veľa. Chcem ale povzbudiť všetkých ľudí, ktorí majú podobný sen ako ja. Aby ich žiadna z týchto nerestí na ceste nezastavila. Prekážky máme na ceste celý život, no podstatné je nezľaknúť sa a nezostať stáť na mieste. Je nutné sa posúvať vpred,“ hovorí s odhodlaním Dominika.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Klienti sú zrkadlom
Jej vstupným kapitálom bol najmä obetovaný čas, nakoľko objednávky sa postupne hromadili samé. Čím viac objednávok bolo, tým menej času mala Dominika na svoje záujmy. Vysvetľuje nám, že proces výroby je veľmi zdĺhavý.
„Na internete sa dá pozrieť mnoho návodov na prípravu tohto typu zákuskov, no skutočná práca nastáva až pri samotnej čokoláde a zdobení každého nanuku. Pečenie je ako šitie – návod ako šiť môže poznať každý, no záleží na tvorcovi, či z toho bude majstrovské dielo, alebo len kus látky zošitej dokopy.
Na začiatku, som dala sama sebe záväzok, že nikdy nepôjdem na úkor kvality. Kvalita je základný pilier mojej značky a v tom vidím aj výnimočnosť mojich dezertov,“ hovorí pre Startitup.
Ako hlavné meradlo kvality vníma opätovne prichádzajúcich klientov, ktorých je, ako sama tvrdí, veľmi veľa. Sú ako zrkadlo jej tvorby.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Január je slabší
Dominika hovorí, že počet predaných nanukov býva v týždennom horizonte veľmi individuálny. Závisí od mnohých faktorov.
„Predaj nanukov je veľmi citlivý na sviatky ako sú meniny, medzinárodné sviatky a rovnako aj spoločenské udalosti. Letné mesiace sú plné osláv, svadieb, grilovačiek a rodinných stretnutí. Tam sú tie množstvá väčšie a objednávky frekventovanejšie,“ vysvetľuje mladá cukrárka.
Dodáva tiež, že vôbec najväčšie množstvo predaných nanukov zaznamenala na Mikuláša a Valentína. Za víkend jej vtedy pod rukami vznikli stovky nanukov. Ako najslabší mesiac naopak vníma január. Dominika si to vysvetľuje finančnou vyčerpanosťou zákazníkov po Vianociach.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Rozvoz do krajských miest
„Každá moja zákazka je veľmi individuálna a každá si preto vyžaduje špecifický prístup. Minimálny odber je 5 nanukov, čiže jedna krabička. Tu vždy ponúkam pridanú hodnotu a zákazník si môže vybrať ľubovoľný odkaz, ktorým by chcel potešiť svojho blízkeho. Od týchto požiadaviek sa odvíja aj cena za objednávku, pričom minimálna cena za jeden box je 15 eur,“ objasňuje špecifiká objednávok.
Aktuálne je sladký box dostupný len pre zákazníkov z okolia Hlohovca. Dominika však prezrádza, že tento mesiac spúšťa aj pravidelný rozvoz do väčších krajských miest západného Slovenska. O plánovaných rozvozoch a trasách informuje prostredníctvom instagramového účtu.
Pomocou neho zákazníkov informuje aj o aktuálnej ponuke príchutí, ktorá sa každý týždeň mení.
„Kombinujem svieže príchute so sladkými, aby si každý zákazník mohol vybrať. Aktuálne pripravujeme aj novinku, ktorou sú dva nové druhy belgickej čokolády, konkrétne ruby a karamel. Taktiež veríme, že sa nám podarí zrealizovať aj otvorenie podniku v Trnave. Spolu s tímom na ňom pracujeme už od začiatku roka. Prevádzka sa stane hlavným distribútorom našich dezertov,“ uzatvára Dominika.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy