TOP 7 slovenských eco-friendly osobností
- Byť eco-friendly je vo svete stále populárnejšie, no na Slovensku je to ešte stále prinajmenšom nezvyčajné. Napriek tomu u nás nájdeme firmy, ktoré o tom hovoria a čo viac, aj konajú. Prinášame ti prehľad slovenských priekopníkov eco-friendly biznis modelov.
- Byť eco-friendly je vo svete stále populárnejšie, no na Slovensku je to ešte stále prinajmenšom nezvyčajné. Napriek tomu u nás nájdeme firmy, ktoré o tom hovoria a čo viac, aj konajú. Prinášame ti prehľad slovenských priekopníkov eco-friendly biznis modelov.
1. Tomáš Žáček – Ecocapsule
Foto: cnn.com
Ecocapsule je mobilná obytná bunka, ktorá je schopná generovať vlastnú elektrinu a vodu zo svojho okolia. Bez napojenia na siete vyrába energiu zo slnka a vetra a zachytáva dažďovú vodu. Napriek malým rozmerom (8 metrov štvorcových využiteľnej plochy) dokáže pohodlne ubytovať dvoch ľudí.
Foto: 15minutenews.com
Momentálne je v predaji prvá generácia v množstve 50 kusov za 79 000€. Po predaji týchto exkluzívnych modelov spoločnosť plánuje začať vyrábať aj lacnejšie verzie. Zároveň môžeme rátať aj s tým, že technológie ako batérie, veterné turbíny a solárne panely pôjdu dopredu, čo zníži celkovú cenu Ecocapsule ešte viac.
2. Martin Paľa – CropTech
Foto: techsummit.sk
Vlajkovým produktom CropTechu je ResponzIO – nástroj na monitoring, automatizáciu a vzdialené ovládanie, ktorý je využiteľný v hydroponických systémoch, skleníkoch, záhradách, akváriách alebo v inteligentných domácnostiach.
Foto: FB/Croptech
Pôvodným zameraním CropTechu bol vývoj hotových hydroponických systémov, no podľa zakladateľa Martina Paľu, ako startup nedokázali takéto kompletné riešenia finančne zvládnuť. Dnes sa teda zameriavajú iba na technologické jadro týchto systémov, ktoré je navyše využiteľné v mnohých ďalších situáciách.
Bežná cena ResponzIO je 549€, no momentálne je možné ho zohnať za predobjednávaciu cenu 399€.
3. Roman Kovacs – EcoHeart
Foto: Archív R. Kovacsa
Za EcoHeart stojí mladý chalan Roman Kovacs, ktorého cieľom je spraviť zo sveta aspoň o trochu lepšie miesto. Vybral si na to na prvý pohľad netradičný spôsob – zubné kefky.
EcoHeart sú ručne vyrábané kefky, pri ktorých výrobe sa používa ekologicky nezávadný a plne recyklovateľný bambus. Výrobná fabrika v Číne môže vzbudiť pochybnosti ohľadom etického prístupu ku zamestnancom, no Roman uisťuje, že fabriku vyberal dlho a mal naozaj vysoké štandardy.
Foto: Archív R. Kovacsa
10% zo zisku spoločnosti ide na podporu lokálnych slovenských projektov ako napríklad malé verejné knižnice, obnova dvora mestských budov na Laurínskej alebo darovanie jedla. EcoHeart potvrdzuje, že aj jeden človek dokáže zmeniť svet k lepšiemu.
Kefku EcoHeart si kúpiš už za 5€.
4. Juraj Ulehla a Peter badík- Greenway
Foto: wirtschaftsagentur.at
Slovenský startup Greenway existuje od roku 2011 a poskytuje spoločnostiam rozsiahly balík služieb v oblasti elektrickej mobility. Greenway ponúka firmám ako IKEA, DPB či Slovenská pošta jednoduchý prechod na elektromobily, prevádzkuje sieť nabíjacích staníc, poskytuje IT systém pre riadenie vozového parku a ponúka možnosť výmeny batérií.
Foto: neulogy.com
Greenway tiež drží svetový rekord v prejdenej vzdialenosti elektromobilom za 24 hodín a to predovšetkým vďaka schopnosti vymeniť batériu v priebehu 7 minút. V januári tento startup získal investíciu od Neulogy Ventures vo výške 3,25 milióna eur.
5. Zuzka Aichová a Patrik Guba – Resonance
Foto: Archív Resonance
Spoluzakladateľka Resonance Zuzka Aichová hovorí, že ich pôvodným cieľom bolo: „Vytvoriť platformu, ktorá bude návštevníkom poskytovať nový obzor v oblasti ekológie a zároveň skupinám i jednotlivcom, ktorí sa ekológii a ekologickým produktom a službám venujú, poskytnúť priestor na prezentáciu.
“
Foto: Archív Resonance
Osveta je v eko-biznise veľmi dôležitá a Resonance so svojimi projektami ako Ekodeň alebo Fashion show recyklovanej módy túto úlohu na Slovensku plní veľmi kvalitne.
„Náš marketing je od začiatku postavený na odľahčenej forme komunikovania ekologických princípov a tém. Odpozorovali sme, že ľudia na pretlak informácií nereagujú dobre. Dôležitá je myšlienka a pocit, s ktorým odchádzajú z našich podujatí. S takým pocitom sa k nám budú vracať. Preto sa snažíme vyvažovať informácie zábavnou formou.
”
6. Katka Hutyrová – Nosene
Foto: Nosene
Recyklácia oblečenia a slow fashion sú v eko svete veľkou témou a nikto hádam tento trend u nás nereprezentuje lepšie ako second-hand Nosene.
Podľa spoluzakladateľky Katky Hutyrovej: „Na Slovensku sa o udržateľnej móde veľa nehovorí. V poslednom období vznikajú prípadne prenikajú aj k nám iniciatívy a aktivity podporujúce trend slow fashion, ako napríklad prehliadka recyklovanej módy Resonance či aktivity Fashion Revolution Day. Ľudia si zatiaľ držia odstup a dávajú prednosť jednoduchšej ceste nákupu. Pomaly je však cítiť záujem o udržateľnosť a recykláciu nielen v oblasti módy.“
Foto: Nosene
Okrem toho, že recyklácia oblečenia je sama o sebe prospešná, Nosene posiela 15% z každého nákupu na podporu organizáciám pomáhajúcim týraným ženám.
Pozri si náš VLOG, v ktorom sa o Nosene dozvieš viac.
7. Drahoš Šišovič – Merchyou
Foto: Archív D. Šišoviča
Keď už sme pri udržateľnej móde, treba spomenúť aj Merchyou. Táto slovenská spoločnosť sa zaoberá distribúciou a tlačou textilu a dáva si záležať, aby jej látky boli bio, sweatshop-free a fair trade.
Foto: FB/Merchyou
Ako hovorí zakladateľ Drahoš Šišovič: „Neplánujem viesť „zelenú revolúciu“ ako sa teraz posmešne o trvalo udržateľnom koncepte hovorí. Naďalej používame bezphtalátové farby a tento rok by sme sa radi uchádzali o jedinečný certifikát, ktorý nemá na Slovensku zatial žiadna tlačiarenská firma, zameraný na eco friendly výrobu a jej štandardy.”
Zdroj titulnej fotografie: FB/Croptech
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy