Zakladatelia CRYPTON DIGITAL: Sme presvedčení, že dokážeme presláviť Slovensko s kvalitným produktom
Ako sami priznávajú, na začiatku si mysleli, že všetku prácu zvládnu sami dvaja. Dnes majú v jednotlivých pracovných tímoch desiatky odborníkov na kryptomeny, investície, technologický vývoj, servis klientom aj marketing. Zatiaľ neohlásili víziu, ktorú by v stanovenom čase úspešne nezrealizovali. Patria medzi tých, ktorí na Slovensku a v Strednej Európe prispievajú k zvyšovaniu dôvery ľudí v kryptomeny ‒ Milan Božik a Peter Mariš, zakladatelia CRYPTON DIGITAL o svojej podnikateľskej ceste za hranice Slovenska a o riadení nadnárodného biznisu v 30 rokoch života.
CRYPTON DIGITAL už v minulom roku prekročil hranice „Československa“, začali ste rozvíjať siete v Maďarsku a Poľsku. Znamenalo to zmenu pôsobenia aj v prípade vás osobne?
MILAN BOŽIK: Minulý rok bol veľmi dôležitý z pohľadu stratégie rozvoja spoločnosti. Momenty, ktoré nastali, neboli pre nás vôbec jednoduché. Stretli sme sa s novými, dovtedy nepoznanými situáciami a museli sme tomu čeliť. Osobne mám rád stratégie ešte z detských čias a spoločne s Peťom Marišom sme to zvládli na jednotku.
Pre rozhodnutia, ktoré sme ako spoločnosť urobili, som sa musel na nejaký čas presťahovať na Maltu. Vnímam to však veľmi pozitívne pre celú spoločnosť, pretože základy, ktoré sme položili, sú kľúčové pre celú skupinu CRYPTON DIGITAL, SE.
PETER MARIŠ: Je veľmi dôležité povedať, že pandémia výrazne zrýchlila rast našej firemnej infraštruktúry. Moje pracovné aktivity sa presunuli do online priestoru, kde momentálne budujeme stabilné zázemie pravidelných webinárov, eventov. A posúvame ich na medzinárodnú úroveň. Postupne zisťujeme, že cez online prostredie môžeme priniesť naše produkty do celého sveta. Maďarsko a Poľsko sú len začiatok.
Kam aktuálne smeruje CRYPTON DIGITAL, SE, jeho tím a cieľ vývoja?
MILAN BOŽIK: V súčasnosti sa aktívne venujem automatizácii procesov. Manažérom a lídrom jednotlivých skupín tak uberáme z povinností, ktoré vieme riešiť cez naše aplikácie a inteligentné algoritmy. Tie pracujú na pozadí a všetko prepájajú. Po úspešnom dokončení celkového vývoja a automatizácie pilotnej fázy príde čas expanzie. Mojím cieľom je rozbehnúť klientsku základňu v Afrike a v Ázii.
PETER MARIŠ: Od začiatku sme mali cieľ našu spoločnosť posunúť aj za hranice Slovenska a sme radi, že sa nám to po štyroch rokoch podarilo. Náš momentálny cieľ je čo najskôr sa adaptovať u zahraničných užívateľov, pretože tam je ekonomická a užívateľská sila, ktorú potrebujeme. Celý náš tím smerujeme k tomu, aby bol jazykovo, komunikačne a technologicky zdatný zvládnuť prílev aj niekoľkých tisícok užívateľov denne. Tým, že kryptotrh je nový, tieto aspekty sú nevyhnutné. Digitálny rozvoj ide raketovo dopredu.
Na trhu ste od roku 2017, postavili ste spoločnosť, ktorú už pozná celé Slovensko. Minimálne každý kryptofanúšik. Kde sa vidíte o ďalšie štyri roky?
MILAN BOŽIK: Z pohľadu dlhodobého plánu sme stále na začiatku. Pokiaľ budeme naďalej plniť plán, o pár rokov sa bude všetko násobiť. Počet klientov, partnerov, kolegov. Som presvedčený, že dokážeme presláviť Slovensko s kvalitným produktom.
PETER MARIŠ: Crypton Digital je technologická firma a tento štatút chceme niesť dlhé roky. Samozrejme, aj dnes sa pozeráme po nových technologických príležitostiach. Tieto kroky budeme odhaľovať postupne. Verím tomu, že o ďalšie štyri roky budú naše technologické vízie, v podobe aplikácií a iných produktov, využívať milióny zákazníkov. Minimálne v Európe.
V čom vidíte svoju najväčšiu prednosť, silu?
MILAN BOŽIK: Mojím hnacím motorom je moja neustála vytrvalosť a potreba objavovať niečo nové. Kolegovia vedia, že u mňa neexistuje „nedá sa“. Som z nás dvoch ten prísnejší, ktorý ich vedie k dokonalosti pri každej aktivite.
PETER MARIŠ: Človek sa formuje a vyvíja celý život, povedal by som, že mojou silnou stránkou je neustála vnútorná motivácia, hlad po úspechu a cieľ konkurovať tým najlepším.
Je možné, že v budúcnosti sa bude CRYPTON DIGITAL, ako technologická spoločnosť, venovať aj iným odvetviam než sú kryptomeny a investície?
MILAN BOŽIK: V súčasnosti sa venujeme vývoju produktov a služieb pre blockchainové odvetvie a jeho súčasťou sú, samozrejme, kryptomeny. Ale v budúcnosti nevylučujem, že náš analytický tím CD sa bude rozvíjať i v ďalších segmentoch, mimo kryptomenového trhu. Priestor by som videl možno pre investície do startupov v rámci nášho portfólia. Ale zatiaľ si to nevyžadujú ani naši klienti, ani trh.
PETER MARIŠ: Crypton digital nadobúda licencie naprieč európskymi krajinami a intenzívne uvažujeme aj o vytvorení medzinárodných kryptofondov. Dopyt po investíciách tohto typu bude stúpať a veľa inštitúcií bude mať tendenciu vytvárať fondy v tomto segmente. V najbližších rokoch budeme mať zrejme práce dosť.
Stále platí, že kryptomenový trh a služby tzv. „kryptomenového bankovníctva“ neevidujú spomalenie pre pandémiu nového koronavírusu?
MILAN BOŽIK: Rané štádium pandémie cítil mierne aj kryptomenový trh. Bolo to akési prekvapenie z danej situácie, ktoré sa prejavilo v každom segmente. A následne išlo o klasický efekt, ktorý sa opakuje pravidelne. Začali sa ukazovať pozitíva týchto technológií a ich využiteľnosť aj v tejto napätej situácii. A tak opäť sledujeme rast cien kryptoaktív. Dôležité sú tiež implementácie nových služieb po ich akceptácii vo vybraných krajinách.
PETER MARIŠ: Práve zažívame digitálnu revolúciu, dopyt po kryptoslužbách nerástol nikdy rýchlejšie ako teraz. Ľudia dnes trávia väčšinu času na mobilných telefónoch a internete, kde neustále hľadajú príležitosti. Každý, kto vidí trošku viac do ekonomiky, vie, že držať len fiat menu môže predstavovať riziko straty hodnoty pre výrazne stúpajúcu infláciu. Diverzifikáciu aj do digitálnych aktív považujem za správny krok, pretože práve ten má tendenciu markantného rozvoja na najbližšie roky.
Budete pokračovať v oslovovaní nových trhov, nových krajín, potenciálnych klientov a partnerov v zahraničí? Akou formou? Kde vás môžeme sledovať v ďalšom období?
MILAN BOŽIK: Príde čas, keď väčšina klientskej základne spoločnosti nebude zo Slovenska a z Česka, ale z iných štátov Európy. Sústrediť sa mienime aj na Afriku a Áziu.
Expanzia si vyžaduje rovnako kvalitnú stratégiu a načasovanie ako samotný produkt. Musíme počkať na správny moment. Prenikanie na nové trhy sa uskutočňuje viacerými cestami. Okrem online marketingu máme bohaté skúsenosti s multilvel marketingom.
PETER MARIŠ: Uvedomujeme si, že je dôležité držať krok aj v komunikácii s novými klientmi. Preto sme vystavali kvalitný tím na marketingu, PR a zapájame tiež influencerov.
Spoločnosť CRYPTON DIGITAL, SE sa okrem kryptomenových portfólií venuje aj komfortnému užívaniu kryptomien. Preto fanúšikom a majiteľom kryptomien priniesla vlastnú platformu WEXO. Tá poskytuje prevody kryptomien, bezpečný trezoring alebo výmenu medzi najkvalitnejšími kryptomenovými pármi prostredníctvom vlastnej zmenárne WEXO.
Produktovo služby aktuálne zastrešuje česká partnerská spoločnosť UPDN ONE, s. r. o., s bohatými skúsenosťami na finančnom trhu.