Slávne škrečky vstupujú do herného biznisu. Dedoles plánuje špeciálne oddelenie inovácií a hľadá doň posily
- Slovenská firma Dedoles sa ešte pred dvoma rokmi radila medzi malé firmy s približne dvadsiatimi zamestnancami
- Dnes ide aj napriek pretrvávajúcej pandémii o značku schopnú rásť a dávať prácu niekoľkým stovkám Slovákov
- Firma nespí na vavrínoch a na rok 2021 má pripravené ambiciózne plány
- Slovenská firma Dedoles sa ešte pred dvoma rokmi radila medzi malé firmy s približne dvadsiatimi zamestnancami
- Dnes ide aj napriek pretrvávajúcej pandémii o značku schopnú rásť a dávať prácu niekoľkým stovkám Slovákov
- Firma nespí na vavrínoch a na rok 2021 má pripravené ambiciózne plány
Dedoles momentálne prostredníctvom svojich internetových obchodov pôsobí v 20 krajinách Európy. Takmer 80 % ich predaja smeruje mimo územia Slovenskej republiky.
Kým v roku 2018 dosahoval Dedoles tržby približne 6 miliónov eur, za rok 2020 sa vyšplhali až na takmer 50 miliónov eur. Tento rok plánuje toto číslo opäť takmer strojnásobiť. Príjmy, ktoré prichádzajú z celej EÚ, pritom ostávajú na Slovensku vo forme daní, odvodov a zisku, ktorý vedenie investuje späť do rozvoja firmy.
CEO značky Dedoles Jaroslav Chrapko najnovšie hovorí aj o novej vízii spoločnosti na rok 2021. Tá sa týka ich projektu Innovation lab – novej pracovnej skupiny Dedoles. V Innovation lab sa chcú najskôr zamerať na analýzu súčasného biznis modelu značky.
„Potrebujeme vedieť identifikovať potenciálne riziká včas, aby sme na ne mohli reagovať. Dedoles rastie raketovo a pád z výšky by pre nás mohol byť bolestivý. Musíme mať preto pripravené rôzne ‚bojové’ plány a stratégie, ako predísť nepriaznivým situáciám na trhu či neočakávaným udalostiam,“ objasnil Chrapko pre Startitup.
Konštatuje, že pri biznise ich veľkosti považuje za veľmi dôležité vedieť pomenovať potenciálne riziká na základe znalosti trhu, konkurencie, makroekonomickej, politickej či geopolitickej situácie.
V rámci Innovation lab by spoločnosť chcela analyzovať aj iné biznis príležitosti, ktoré majú potenciál na využitie. Cieľ je jasný – stať sa globálnou značkou s viacerými biznis líniami a Innovation lab by k tomu mal výrazne pomôcť. Ako jedno z prvých zadaní, ktoré bude značka riešiť, je analýza príležitostí v oblasti udržateľných technológií.
Inšpiráciu našiel v knihe
Zakladateľ firmy sa rozhodol viesť biznis model Dedolesa po vzore konkrétnej knihy Business Model Generation, ktorej autormi sú Alexander Osterwalder & Yves Pigneur.
Kniha podľa jeho slov poskytuje niekoľko vynikajúcich rámcov, na základe ktorých je možné urobiť analýzu biznis modelu firmy. Opiera sa o biznis model Canvas ako hlavný strategický nástroj.
„Už len jeho samotné pochopenie môže zmeniť perspektívu, ako je možné sa pozerať na svoje podnikanie a jeho jednotlivé časti a vzťahy medzi nimi. Knihu som dostal pred pár rokmi na Vianoce od sestry, ktorá ju mala v rámci štúdií na Copenhagen Business School ako študijný materiál. Myslím, že to bol vianočný darček s najväčším ROI, aký som kedy dostal, pretože aj na základe tejto knihy sme menili biznis model v roku 2018, ktorý priniesol súčasné výsledky,“ objasňuje.
Jaroslav Chrapko taktiež nechce, aby bol tím Innovation lab zahltený dennou biznis operatívou, ale aby sa skôr sústredil na ďalšie napredovanie firmy. Zároveň očakáva, že tento tím bude zasahovať aj do činností ostatných oddelení – napríklad konsolidovať všetky dostupné informácie, ktorými dnes vo firme disponujú hneď na niekoľkých platformách.
Cieľom je vedieť v týchto informáciách lepšie čítať a efektívnejšie s nimi pracovať. Na to bude podľa Chrapka potrebná komunikácia s lídrami iných pracovných skupín v rámci Dedolesa.
Innovation lab bude postupne narastajúcim oddelením, v prvotnom štádiu s maximálne desiatimi ľuďmi. „Budem sa snažiť vytvoriť okolo seba tím šikovných ľudí, pravdepodobne otvoríme aj pozíciu Head of Innovation lab. Už v súčasnosti hľadáme do tohto tímu troch nových kolegov.“
Na tomto oddelení bude zamestnancov čakať náročná, no zaujímavá analytická práca, nakoľko je potrebné nájsť veľa informácií a vedieť sa v nich správne zorientovať.
„Ak má niekto záujem pochopiť, ako vzniká value proposition biznisu a spoluvytvárať budúcnosť jednej z najrýchlejšie rastúcich slovenských e-commerce firiem, v Innovation lab má dvere otvorené.“
Herný biznis
Po e-commerce sa chce Dedoles zamerať dokonca aj na gaming. Práve toto odvetvie vníma Chrapko ako veľmi perspektívne a očakáva, že bude naďalej prudko rásť a svojim spôsobom aj formovať budúce generácie.
„Chceme toto odvetvie spoznať, pretože je marketingovo veľmi podobné elektronickému obchodovaniu. Dá sa však omnoho jednoduchšie škálovať, ak sa vám podarí vytvoriť dobrú hru.“
Priznáva však, že nevýhodou značky Dedoles je momentálne to, že s týmto odvetvím zatiaľ nemá skúsenosti a nepozná ho. Preto si zvolili cestu vytvorenia hry s herným štúdiom Charged Monkey.
„Zvyknem hovoriť, že najdôležitejšie zo všetkého v biznise je mať správny produkt. V hernom biznise je produktom práve hra a s týmto typom produktu sme doteraz nemali skúsenosti.“
Paradoxné je, že prvá hra nebude mať s Dedoles biznisom spoločné nič. To znamená, že vznikne ako samostatný titul s vlastnou značkou a marketingom. Tomuto rozhodnutiu podľa CEO firmy predchádzalo ťažké zvažovanie.
V pláne majú predstaviť hru, ktorá bude zrozumiteľná pre globálny trh, na ktorom Dedoles škrečky zatiaľ nie sú známe.
Eko výzva
Hry však nie sú jedinou novinkou, ktorú Dedoles chystá. Značka je odhodlaná zamerať sa aj na udržateľné technológie. V tomto smere si jej tím berie za vzor najnovšiu knihu od Billa Gatesa –How to Avoid a Climate Disaster.
„Innovation lab bude mať za úlohu skúmanie potenciálnych príležitostí na trhu v oblasti udržateľných technológií. Ako ľudstvo sa nachádzame na križovatke – buď niečo urobíme ihneď, alebo nenávratne zničíme ekosystémy, ktoré sú kľúčové pre zachovanie rovnováhy na planéte. Do ekologických inovácií v najbližšej dekáde potečú bilióny eur od štátov na celom svete.“
Konštatuje, že politickí či biznis lídri si začínajú uvedomovať, že dosah klimatickej zmeny bude mať katastrofálne ekonomické dôsledky na všetkých. „Technologické inovácie sú jedinou cestou, ako môžeme situáciu ešte zvrátiť. Potrebujeme to spraviť rýchlo – vynájsť nové spôsoby ako vyrábať energiu, ako ju ukladať, elektrifikovať prepravu a mnoho iných výziev.“, hovorí Chrapko.
Bill Gates v knihe How to Avoid a Climate Disaster hovorí o tom, že musíme naše emisie skleníkových plynov dostať na nulu čo najskôr. Dnes pumpujeme do atmosféry ročne 51 miliárd ton CO2. Čaká nás teda náročná cesta.
„Drvivá väčšina potenciálu ľudstva bude nasmerovaná čoskoro týmto smerom, pretože je to najdôležitejšou výzvou 21. storočia, teda výzvou našej doby. Preto verím, že to zvládneme. Celý svet, politici, biznis a všetci ľudia sa musia spojiť, aby sme tento cieľ dosiahli. Aj Dedoles chce svojou činnosťou a kapitálom, ktorý tvoríme, participovať na tomto globálnom projekte. V skutočnosti je toto jediná cesta, ktorá môže pomôcť zastaviť globálne otepľovanie,“ dodáva Jaroslav Chrapko.