Nepočítam so ziskom ako s niečím konštantným. Preto Panenskú kaviareň pandémia nepoložila, tvrdí jej majiteľka
- Panenská kaviareň sa v Bratislave stala príjemnou rannou záchrannou pre množstvo ľudí
- Jej majitelia sa pandémie nezľakli a v meste rozbehli kvalitnú donášku raňajok a dobrej kávy
- Panenská kaviareň sa v Bratislave stala príjemnou rannou záchrannou pre množstvo ľudí
- Jej majitelia sa pandémie nezľakli a v meste rozbehli kvalitnú donášku raňajok a dobrej kávy
Ak si sa niekedy prechádzal po Panenskej ulici v Bratislave, zrejme si natrafil na obľúbenú kaviareň, na ktorej raňajky a čerstvú kávu mnohí nedajú dopustiť.
Za Panenskou kaviarňou stojí Danka Vojtasová, ktorá v gastro biznise pracuje už od roku 2008.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Na začiatku podnikania do projektu investovala vlastných približne 15 000 eur. Takáto, na gastro pomerne malá, investícia Danke vystačila aj preto, že okrem maľovania nebolo v priestoroch kaviarne nutné robiť žiadne stavebné úpravy.
„Ušetrili sme aj na tom, že sme s manželom Máriom všetko navrhli a montovali sami. Priestor má len niečo okolo 50 metrov štvorcových a keďže sme mali predstavu, ako má kaviareň vyzerať, nenajímali sme žiadneho dizajnéra či architekta, čo nám ušetrilo podstatnú časť budgetu. Ušetrili sme aj na tom, že sme si mnoho dekorácií aj niektorý riad priniesli z Bali,“ objasňuje pre Startitup.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Priznáva, že od kaviarne nikdy nemali žiadne veľké očakávania. Preto ani prvotná investícia nebola vysoká a vrátila sa im už po roku a štvrť.
Do vybavenia kaviarne je ale nutné investovať naďalej.
Raňajky a dobrý brunch
Panenská kaviareň si dokázala ľudí získať najmä neopozeranou ponukou raňajok a super brunchovou atmosférou, ktorú navodzuje tamojšie prostredie a milý personál.
Mnohí ľudia oceňujú, že sa tu často cítia ako v zahraničných kaviarňach – prídu na predĺžené raňajky, dajú si k tomu mimosu, posedia s kamošmi či rodinou a je im fajn.
Klasické espresso si tu dáš za 1,80 eur, v prípade raňajok sa cena pohybuje od 4,50 do 7 eur.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Počas pandémie sa vynašli
V tejto bratislavskej kaviarni išlo všetko ako po masle až do príchodu pandémie, ktorá podnikateľov veľmi zaskočila, no nezruinovala. Prvá vlna ich dokonca donútila skúsiť práve novú ponuku.
Keď v marci 2020 zo strachu pred nákazou zatvorili ako jedni z prvých, mysleli si, že si dávajú pauzu na dva či tri týždne.
Keďže však ani po tomto období nevideli svetlo na konci tunela, povedali si, že to skúsia s donáškou raňajok.
„Síce nad nami všetci z okolia krútili hlavami, no v polovici apríla sme spustili donášku. Musím pochváliť svojich zamestnancov, ktorým som od začiatku pandémie sľúbila, že spravím všetko preto, aby som ich nemusela prepustiť. Ich zápal pre návrat do práce a prispôsobenie sa aktuálnym podmienkam je presne to, čo u nás vytvára dobrý kolektív a rodinnú atmosféru.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Danka a jej tím boli prekvapení najmä záujmom a podporou, ktorú im zákazníci počas krízy okamžite vyjadrili. Ukázala sa sila digitálneho marketingu, keď sa o nich ľudia na sociálnych sieťach začali oveľa viac rozprávať a dostali ich do povedomia nových zákazníkov.
„Počas letnej sezóny sme fungovali v normálnom režime, nabrali sme opäť mnoho nových zákazníkov, ktorí nás od polovice októbra podporujú svojimi objednávkami raňajok domov. V takomto režime fungujeme doteraz, pričom bez podpory od štátu by sme pravdepodobne boli na hranici červených čísel.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„V dnešnej dobe, kedy je ešte aj objatie „zakázané“, sú naše raňajky v taške s osobným venovaním originálnym darčekom. Je to veľmi osobné a ľudia si v týchto časoch vedia vážiť aj takúto drobnosť. Suma sumárum: keby mi niekto v marci 2020 povedal, že si niekto objedná donášku raňajok, asi sa začnem hlasno smiať. Nám sa z toho počas pandémie podarilo spraviť ‚new normal’.“
Aj napriek tomu, že zisk z kaviarne je momentálne veľmi nízky, Danka je rada, že ani v tejto pandemickej dobe negenerujú záporné výsledky a nemusí prepúšťať zamestnancov. Z dlhodobého hľadiska však, podľa jej slov, takéto fungovanie nedáva zmysel.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Podľa skúsenej podnikateľky je v gastro biznise naozaj veľkou výhodou, keď má človek základné know-how o tom, čo všetko ho môže v tomto segmente prekvapiť.
Danka konštatuje, že je napríklad veľmi osožné si pravidelne odkladať istú časť zisku na horšie časy, rekonštrukcie či opravy.
Začínajúcim podnikateľom by poradila, aby v podnikaní nemali predstavu rýchleho zbohatnutia a na základe aktuálnej situácie s pandémiou uvažovali o „pláne B“ pre prípad, že by to nevyšlo.
„U mňa zabralo nepočítať so ziskom ako s niečím konštantným. Asi aj preto nás pandémia nepoložila.“
Pracuje každý deň v týždni
Keďže má aj klasický full-time job pre veľkú gastro spoločnosť, svoj čas musí kaviarni venovať predovšetkým pred pracovnou dobou, po nej a cez víkendy.
Pred pandémiou jej deň začínal od 6:30 nákupom surovín a kontrolou prevádzky pred otvorením. Následne kaviareň nechala v rukách jej zamestnancov a jej úlohou bolo byť po ruke, ak by ju potrebovali v kritických situáciách.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Soboty v Panenskej kaviarni patria ich typickým brunchom, kedy majú otvorené len od 9:00 do 13:00. Na každú sobotu pripravujú vždy nové menu, pozostávajúce zo štyroch jedál.
Počas pandémie sa Danka s manželom taktiež sami aktívne zapájajú do rozvozu raňajkových objednávok.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Deň sa teda začína o šiestej, pričom naši zamestnanci sú v práci ešte skôr, aby sme prvé raňajky pre ranné vtáčatá stihli doniesť už o 7:00. Momentálne pracujeme každý deň v týždni, aj víkendy. Takéto fungovanie mi momentálne dovoľuje aj môj full-time job, kde tiež máme obmedzené fungovanie, a teda v práci nemusím tráviť toľko času. Venujem sa jej až po jedenástej.“
Danka a jej tím priznávajú, že do budúcna s kaviarňou nemajú žiadne veľké plány. V biznise sú spokojní a čakajú už len na to, kedy budú môcť zákazníkov obslúžiť aj priamo v kaviarni.
Chcú sa tiež ešte viac zamerať na predaj raňajok a nápojov, ktoré vlastnoručne pripravujú pod vlastnou značkou kaviarne. Ide napríklad o ich domácu kombuchu či zázvorové shoty.
Okrem toho plánujú menšie zmeny v otváracích hodinách: „Pravdepodobne skrátime otváracie hodiny cez týždeň a budeme fungovať ako celodenná raňajkáreň od 7:00 do 16:00,“ dodáva.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy