Honda dostala rozum. Z áut odstránila niečo, čo všetci len kritizovali, a nedávalo to žiadny zmysel

  • Kto by nemal rád klasické tlačidlá?
  • Zdá sa, že jedinou výnimkou boli dizajnéri interiérov moderných automobilov
  • Podľa Hondy však dotykové ovládanie klimatizácie predlžuje čas, ktorý ignoruješ premávku, až o 58 %
Honda.com
  • Kto by nemal rád klasické tlačidlá?
  • Zdá sa, že jedinou výnimkou boli dizajnéri interiérov moderných automobilov
  • Podľa Hondy však dotykové ovládanie klimatizácie predlžuje čas, ktorý ignoruješ premávku, až o 58 %

Automobilový priemysel dnes prechádza obrovskými zmenami. Pribúdajú hybridné či dokonca čisto elektrické technológie a crossovery, ktoré miešajú všetky doteraz zažité kategórie vozidiel. 

Na druhej strane, bežný zákazník automobiliek je veľmi často konzervatívny puritán. V diskusiách na sociálnych sieťach alebo medzi kamošmi na pive sa nedá prehliadnuť. 

Do svojho auta by v živote nechcel naftu, dúfa, že si nikdy nebude musieť kúpiť maloobjemový trojvalec a pri spomínaných elektromobiloch mu prekáža snáď všetko od ceny, cez malý dojazd až po problematickú recykláciu akumulátorov. 

Spory a sklamanie aj v interiéri

Podobné ako s technikou pod kapotou je to aj po nastúpení do interiéru. Dobre platené dizajnérske tímy v centrálach automobiliek nám núkajú lesklé plastové lišty s čiernym „klavírnym lakom“, pri ktorých každý automobilový novinár podotkne, že sa rýchlo poškriabu aj pri bežnom používaní a po pár mesiacoch budú vyzerať ako v päťnásťročnom služobnom krížniku s načatou druhou stotisíckou kilometrov na budíkoch. 

zdroj: Mercedes.com

Najnovším terčom kritiky je tzv. infotainment – teda veľký stredový displej, ktorý pôvodne slúžil na zobrazovanie informácií z rádia či zabudovanej GPS navigácie.

V posledných rokoch však takýto palubný systém preberá čoraz viac funkcií.

Dotykmi už v nových autách ovládaš aj smartfón pripojený cez Android Auto alebo Apple CarPlay, eko a športové režimy vozidla alebo dokonca klimatizáciu. 

A to je podľa mnohých expertov, ale aj bežných vodičov, otravný problém. Kým na starších autách stačí pre nastavenie teploty v interiéri letmé pootočenie kruhového ovládača (po pár stovkách kilometrov ho nahmatáš aj poslepiačky) a na aktiváciu odhmlievania predného okna či vnútornú cirkuláciu vzduchu počas jazdy za traktorom jedno ťuknutie do samostatného tlačidla, v nových je to zložitejšie. 

Nezriedka na to potrebuješ celú sériu dotykov cez graficky prepracovanú obrazovku, kým nalistuješ to správne menu. 

Otravné, zbytočné a… nebezpečné

Starší vodiči sa cítia, ako keď prvýkrát vymenili tlačidlový mobil za smartfón, tí ostatní nadávajú a všetci spolu strávia pohľadom na stredovú konzolu zbytočný čas, ktorý by radšej mohli venovať samotnému šoférovaniu. 

Ako prvá tento trend naštartovala Tesla so svojím Modelom S. Elon Musk vtedy tvrdil, že ide o revolučný dizajn a míľový krok vpred oproti tradičným automobilkám. 

zdroj: Tesla.com

Môžeš mu veriť. Pravdepodobnejšie je však to, že chcel len ušetriť. Nakresliť grafické rozhranie v počítači a osadiť jeden väčší „tablet“ je predsa lacnejšie, než navrhovať desiatky malých tlačidiel s podsvietením, ku ktorým musíš ťahať kabeláž a môžu sa opotrebovať či pokaziť. 

Nová móda však bola na svete a zrejme sa trochu vymkla spod kontroly. 

Dá sa to aj rozumnejšie… alebo po starom

Niektorí výrobcovia stále rozmýšľajú aj nad ergonómiou, takže klasicky stále ovládaš aspoň teplotu či hlasitosť autorádia. Kompromisom sú aj interiéry Audi či Porsche.

Takmer všetko je síce na displeji, no ten aspoň po dotyku na správne miesto ponúkne tzv. haptickú odozvu podobne, ako to robilo domáce tlačidlo na starších iPhonoch. Tiež sa fyzicky nestláčalo, no mini-kopanec do prstov spôsobil, že si vlastne necítil rozdiel. 

zdroj: Audi.com

Je ale možné, že ide len o krátkodobý trend, ktorý už čoskoro nájdeš len v autobazároch? Vyššie sa pozeráš na interiér prémiovej Audi A8 z modelového roku 2020. Novší e-tron GT má však tlačidiel, paradoxne, znova o niečo viac. 

Podobne to vidí aj české Autoforum.cz. Jeho redaktori ukazujú napríklad na luxusný Rolls-Royce. Tamojší šéf zakázkovej výroby Alex Innes povedal, že „analógové ovládače sú pre väčšinu podstatných funkcií lepšie“. „Digitalizácia je fenomenálna príležitosť a dovoľuje nám auto prispôsobiť predstavám zákazníka. Nebudeme to však robiť len preto, aby sme technológiu použili. Rolls-Royce by mal byť útočiskom, ktoré vás ochráni pred rozptyľovaním v bežnom živote. Musíme technológie používať tak, aby sme neprekročili určitú hranicu,“ triezvo hodnotí manažér aristokratickej značky.

Ústup badať aj v Ázii. Od Japonska, ktoré trh zaplavilo digitálnymi hodinkami, by si možno čakal aj záplavu displejov, no opak je pravdou. V prípade Hondy dokonca miznú.

zdroj: Honda.com

Príkladom je porovnanie interiéru mestského vozidla Jazz z rokov 2016 a 2020. Nie, fotografie nie sú naopak. Kým 5-ročný Jazz ponúkal „dotykové“ ovládanie hlasitosti autorádia a zmena klímy z 25 na 20 stupňov Celzia si vyžadovala päť presne mierených ťukancov na našich rozbitých cestách, aktuálna generácia má späť kruhové ovládače.

Nejde pritom o žiadnu náhodu, za všetkým hľadaj seriózny výskum. Firma totiž zistila, že podobné riešenie skracuje čas potrebný k ovládaniu základných prvkov o závratných 58 %.

„Podľa zákazníkov nebola obsluha dotykovej obrazovky jednoduchá,“ vyšlo z úst inžinierov niečo, čo sme už dávno tušili.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Autoforum.cz

Najnovšie videá

Trendové videá