Václav urobil z malej pražiarne firmu s miliónovými tržbami. Teraz chce na trh priniesť slovenský unikát
- Roky pôsobil v IT biznise, no nakoniec ho zlákala vôňa praženej kávy
- Pražiar a úspešný podnikateľ Václav Faltus zásobuje hneď niekoľko európskych trhov vlastnou značkou kávy
- Tá zbiera ocenenia po celom svete a nezastavila ju ani pandémia
- Roky pôsobil v IT biznise, no nakoniec ho zlákala vôňa praženej kávy
- Pražiar a úspešný podnikateľ Václav Faltus zásobuje hneď niekoľko európskych trhov vlastnou značkou kávy
- Tá zbiera ocenenia po celom svete a nezastavila ju ani pandémia
Jedno z prvých stretnutí zakladateľa obľúbenej slovenskej značky kávy – Zlaté Zrnko s gastro biznisom, bolo počas jeho IT štúdií v Taliansku. Práve tu Václav Faltus býval na byte s kuchárom, ktorý vyhral európsku kuchársku súťaž v Londýne a pracoval so šéfkuchármi v Londýne a Paríži. Stal sa tiež človekom, ktorý Václava prvýkrát zasvätil do sveta kvalitnej kávy.
„Keď som sa vrátil domov, fičali u nás internetové kaviarne. V Ivanke som si zriadil takúto kaviareň, ale bolo to skôr kvôli internetu než kvôli káve, lebo ten priestor, v ktorom sme boli, nebol veľmi vhodný. Starší domček, nie veľmi reprezentatívny. Ale napriek tomu, že sme začínali, trval som na dobrej káve. Už v tej dobe sme mali stroj, Illy kávu, lebo tú som poznal z Talianska, no viac sme sa tomu nevenovali,“ popisuje.
Jeho prvú dobrú kávu upražil spoločne so zakladateľom slovenskej značky čokolády – Lyra, Karolom Stýblom. Čokoládový majster si ešte pred rokmi kúpil malú pražičku kvôli kakaovým bôbom a orieškom. A keďže poznal Václavovu túžbu, objednal aj surovú kávu z Talianska a pozval ho vyskúšať si upražiť pár kávových zrniek.
„To, čo niekedy znie ako šialený nápad, môže byť krásny začiatok niečoho nového. Po niekoľkých prvých pokusoch a nezdaroch, sa mi podarilo napražiť fantastickú kávu. Nevedel som prečo, nevedel som ju ani pripraviť, ale vedel som, že sa mi podarilo niečo skvelé. No a potom začali všetky tie školenia o káve, baristické kurzy a objavovanie toho, čo sa mi vlastne podarilo,“ hovorí Václav.
Písal sa rok 2015 a Václav išiel s jeho praženou kávou medzi ľudí a počúval, čo mu hovoria. Podľa toho mohol spolu s tímom kávu upravovať, vyberať rôzne druhy a napokon dať ľuďom to, čo im skutočne chutí.
Dnes je Zlaté Zrnko medzinárodne uznávanou značkou, ktorá boduje aj v Česku, Taliansku či Nemecku. Káva z pražiarne z Ivanky pri Dunaji navyše pravidelne získava tie najvyššie ocenenia z prestížnych gastronomických súťaží akou je aj Great Taste Awards.
Pandémia
Značke sa dobre darilo aj počas pandemického roka 2020.
„Aj v roku 2020 sme zdvojnásobili objem praženej kávy ako v predošlých piatich rokoch od založenia Zlatého Zrnka. Tržby pražiarne a našich predajní sa spolu dostali približne na milión eur.
Počas prvého lockdownu museli byť predajne značky zatvorené a podľa slov majiteľa značky sa výrazne znížili aj objednávky z prevádzok a kancelárií. Stratené objednávky našťastie kompenzovali zákazníci prostredníctvom e-shopu, ktorý mala značka veľmi aktívny už aj pred koronakrízou.
„Nakoľko najviac našich zákazníkov prichádza cez odporúčania, objednávky v priebehu roka rástli aj počas koronakrízy rovnako ako pred ňou.“
Počas prvej vlny sa zaradili medzi tie šťastnejšie firmy, nakoľko sa im podarilo uplatniť náhradu miezd zamestnancov a nájmov za zavreté predajne. Po konci pandémie má Václav jasný plán. Chcel by mať paralelne funkčné dve nezávislé prevádzky pražiarne. Je to preto, aby mohla značka pružne reagovať na zmeny na trhu a minimalizovať riziká jednej prevádzky.
Neustále chce tiež vylepšovať produkty značky, a preto už tento rok okrem dvoch overených pražičiek, bude firma inštalovať aj dve pražičky s úplne novou technológiou. Ide pritom o technológiu, aká zatiaľ na Slovensku nikde nie je.
„Aj vďaka nim chceme priniesť zákazníkom nový zážitok nielen z kávy, ale aj samotného procesu praženia kávy. Čo to bude konkrétne, sa nechajte prekvapiť,“ hovorí.
Káva s príbehom
Zaujímavosťou tejto pražiarne je aj skutočnosť, že sa tu pražia kávy a kávové zmesi výlučne s jediným pôvodom. Pochádzajú od farmárov, ktorým sa podarilo vypestovať a vytriediť kávu výnimočnej kvality a dostali za ňu zaplatené častokrát viac, ako sa platí vo fairtrade.
Tieto kávy majú pritom každý rok iné, výnimočné chute, podobne, ako ovocie. Špeciálne kávové zmesi sú následne miešané z 6 až 9 káv s pôvodom na základe chuťových preferencií ľudí. Medzi bestsellery patrí Káva Emília – víťaz 1 hviezdy na Great Taste Awards 2018 v kategórii espresso. Jej cena sa pohybuje od 5, 90 eur – 21, 90 eur.
Káva – Brazília je zase veľmi jemná a na svojom konte má 1 hviezdu z Great Taste Awards 2019 v kategórii espresso. Je však aj víťaz striebornej medaily na International Taste Awards 2020, taktiež v kategórii espresso. Jej cena sa pohybuje od 6, 90 eur – 25, 90 eur.
Pražiar kávy Václav tvrdí, že káva, jej pitie a účinky sú medzi ľuďmi opradené mnohými mýtmi. Pripomína, že kvalitná káva má naozaj veľa blahodarných účinkov. Podľa času, kedy ju človek vypije, pôsobí na organizmus rôzne.
„Ranná podporuje vylučovanie škodlivých látok z organizmu, pretože rozširuje cievy v obličkách. Šálka kávy za obedom podporuje tráviace orgány. A káva vypitá kedykoľvek povzbudzuje,“ vymenúva klady tohto nápoja odborník.
Popoludňajšia šálka kávy zase zaženie spánok a únavu, čo opäť môže pomôcť, ak niekto pracuje alebo si chce zašportovať. Môže sa však káva piť aj večer?
„Určite, ak potrebujete fungovať a nespať. Večerná šálka kávy pôsobí stimulujúco na mozgové centrá, aktivuje fantáziu a predstavivosť, spájanie nápadov a myšlienok,“ dodáva pražiar.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy