Škoda rozvírila vody: Čerpačka Slovnaft v Bratislave predávala benzín za menej než tretinu ceny
- V rámci podpory elektromobility sa Škoda spojila so Slovnaftom a z natankovanej sumy vracala vodičom až 70 %
- Naráža tak na prepočet, podľa ktorého je jazdenie s elektromobilom výhodnejšie až o 70 % v porovnaní s benzínom
- Vodiči elektromobilov majú aj ďalšie výhody – okrem lacnejšieho PZP napríklad aj štátne dotácie
- V rámci podpory elektromobility sa Škoda spojila so Slovnaftom a z natankovanej sumy vracala vodičom až 70 %
- Naráža tak na prepočet, podľa ktorého je jazdenie s elektromobilom výhodnejšie až o 70 % v porovnaní s benzínom
- Vodiči elektromobilov majú aj ďalšie výhody – okrem lacnejšieho PZP napríklad aj štátne dotácie
Škoda na pole elektromobility vstúpila ešte v roku 2019. Len nedávno na trh uviedla svoje prvé elektrické SUV, Enyaq iV, ktoré Slovákov zaujalo predovšetkým dravým dizajnom. Podľa Škody je na Slovensku o elektromobilitu vysoký záujem, no jazda na elektrický pohon stále čelí mnohým predsudkom.
Jedna z nesporných výhod elektromobility je však cena pohonných hmôt – a práve na ňu sa Škoda rozhodla poukázať kreatívnym spôsobom.
V Bratislave sa tvorili zápchy
Česká automobilka sa spojila so sieťou čerpacích staníc Slovnaft, ktorá aktuálne pracuje na sieti vlastných elektronabíjačiek MOL Plugee. Moderná čerpačka na Prístavnej ulici v Bratislave sa na hodinu zmenila na centrum záujmu všetkých bratislavských vodičov.
Keď totiž vodiči so spaľovacími motormi prišli natankovať, Škoda im následne vo forme palivovej karty vracala 70 % z pretankovanej sumy. Cena benzínu tak v Bratislave klesla viac než pod tretinu svojej pôvodnej ceny. Výsledkom bola kolóna, ktorá sa tiahla až smerom na Prístavný most.
Elektromobil ušetrí takmer 1 500 € za rok
Číslo 70 % sa nevzalo len tak zo vzduchu – Škoda totiž porovnávala náklady na pohon pre ich elektrický Enyaq iV a benzínové SUV Kodiaq a z prepočtu vychádza, že v prípade elektromobilu môže majiteľ, ktorý najazdí 20 000 kilometrov za rok, ušetriť takmer 1 500 € za rok. Za 10 rokov to je cez 14 000 €, čo už je pomaly suma, za ktorú je možné kupovať slušné auto z druhej ruky.
Spotreba aj cena pohonu sa pri každom aute či čerpačke alebo každej nabíjacej stanici líšia, aj tak však vďaka prepočtu získavame pomerne dobrý obraz o tom, ako veľmi sú elektrické autá dlhodobo šetrné pre peňaženku, čím si kompenzujú mnohokrát vyššiu vstupnú hranicu.
„Rozdiel v cene prevádzky medzi tradičným spaľovacím vozidlom a elektromobilom pritom môže byť ešte značnejší, ak šofér kombinuje večerné domáce nabíjanie s bezplatnými nabíjacími stanicami,“ odporúča Robert Barta, koordinátor projektu eMobility v ŠKODA AUTO Slovensko.
Dotácie či lacnejšie PZP
Nie sú to však len náklady na cestovanie, na ktorých vodiči ušetria. Podľa Bartu prichádza s elektromobilom aj lacnejšie povinné zákonné poistenie, odpustený poplatok za registráciu vozidla a spomína aj nižšie servisné náklady, s výnimkou kompletnej výmeny elektrickej batérie.
Veľkou motiváciou pre Slovákov je aj dotačná schéma Ministerstva hospodárstva SR, ktorá sa v roku 2019 vyčerpala expresným tempom – štát vtedy rozdával 8 000 € na elektromobil a 5 000 € na plug-in hybrid. Podľa ministerstva Slovákov ďalšie kolo štátnych príspevkov na elektromobily čaká v roku 2021, tentokrát by sa malo dostať na každého, kto bude mať záujem.
Finančná injekcia zo strany Európskej únie v podobe Plánu obnovy navyše takisto ráta aj s prostriedkami na rozvoj elektrickej infraštruktúry s celkovým účtom približne 51 miliónov eur. Za ne je v pláne vybudovať 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2 600 AC staníc. V rámci pohľadu do budúcnosti je tak na nákup elektromobilu naozaj vhodný čas.