Slováci trávia leto pod stanom, v karavane či na bicykloch, ktorých je akútny nedostatok do roku 2023
- Uzavreté športoviská zmenili spôsob, ako ľudia trávia voľný čas
- Dáta najväčšieho e-shopu na Slovensku potvrdzujú stále rastúcu popularitu e-bikov, no zdá sa, že toto leto sa bude niesť aj v znamení stanovačiek či kempovania
- Uzavreté športoviská zmenili spôsob, ako ľudia trávia voľný čas
- Dáta najväčšieho e-shopu na Slovensku potvrdzujú stále rastúcu popularitu e-bikov, no zdá sa, že toto leto sa bude niesť aj v znamení stanovačiek či kempovania
Cyklistiku možno nadnesene označiť ako víťaza koronakrízy. Nedotklo sa jej takmer žiadne z vládnych opatrení, aj preto sa na slovenských cestách aj mimo nich objavuje stále viac cyklistov.
Boom jazdy na bicykli potvrdzuje aj Alza, za celý minulý rok sa predaj v kategórii cyklistika zdvojnásobil a rastúci trend pokračuje aj tento rok, predaje bicyklov vzrástli o viac ako 200 %.
„Dopyt po bicykloch začal rapídne rásť už vlani a tento trend pokračuje aj tento rok. Od začiatku roka vzrástol predaj bicyklov na Alze o desiatky percent, predaj detských bicyklov o viac ako päťdesiat,“ uviedol Ondřej Hnát, obchodný riaditeľ Alza.
Ešte väčší rast záujmu zaznamenal e-shop v kategórii elektrických bicyklov. Tie od začiatku roka tvoria dve tretiny z celkového počtu predaných bicyklov pre dospelých.
„Celosvetovo je najmä horských bicyklov nedostatok, ktorý brzdí rast celej kategórie. Dnes objednávame horské bicykle na rok 2023 a rýchlo rastúci dopyt po tých elektrických sa nám darí uspokojiť vďaka odvážnym objednávkam z vlaňajška,“ doplnil Hnát.
Medzi najpredávanejšie patria horské elektrobicykle, za ktoré najčastejšie utrácame 1 500 eur až 2 000 eur. No na slovenskom trhu bez problémov natrafíš aj na kúsky za viac ako 5 000 eur.
S rastúcou popularitou cyklistiky rastie tiež suma, ktorú sme ochotní investovať aj do klasických bicyklov. Medzi najpredávanejšie bicykle patria síce stále tie v cenovej hladine do 800 eur, podľa tímu značky sa však veľmi dobre predávajú aj výrazne drahšie modely.
Štatistiky odhalili, že sme ochotní siahnuť hlbšie do peňaženiek aj pri výbere cyklistického vybavenia. „Zatiaľ čo predtým zákazníkom stačilo umyť bicykel jarou a namazať motorovým olejom, dnes neváhajú minúť desiatky eur za kvalitné umývacie prostriedky, oleje s nanotechnológiami alebo leštenky na lak,“ približuje Ondřej Hnát.
Zdá sa však, že toto leto sa na Slovensku nebude niesť len v znamení cyklistiky. Podľa analytikov e-shopu majú ľudia jasne namierené do kempov a na turistiku. Potvrdzuje to nielen rast predaja kempingového a outdoor vybavenia, ale tiež veľký záujem o rezervácie v kempoch.
Dopyt sa zvyšuje nielen po klasickom vybavení ako sú stany čí „spacáky“, záujem sa značne zvýšil napríklad aj o chemické toalety či špeciálne ultraľahké jedlá – zo 70 gramového balenia vznikne 400 gramov uvareného jedla.
Vypredaní sú aj predajcovia karavanov a to po celej Európe, čo pre DVTV potvrdil šéf predajne a požičovne obytných karavanov Peter Havlíček.
Upozorňuje, že miestna infraštruktúra nie je na nápor pripravená a kempy tisíce karavanov nezvládnu. „Polovica klientov karavan nikdy nešoférovala, ani si ho nechceli zaobstarať, donútila ich k tomu doba,“ konštatuje.
Na Slovensku momentálne kúpiš jazdený karavan aj do 30 000 eur, no v ponuke sú aj kúsky za viac ako 400-tisíc eur. Čo sa týka cien prenájmu karavanov na jeden deň, tie sa pohybujú v letenej sezóne okolo 140 eur.
Experti sa zhodujú, že toto leto bude aj napriek postupnému uvoľňovaniu stále ovplyvnené pandémiou.
Pri stanoch sú na začiatku jari už tradične najpredávanejšie modely pre 2 – 4 osoby v nižšej cenovej hladine 20 – 50 €, so začiatkom hlavnej sezóny možno očakávať výrazný nárast dopytu po rodinných stanoch pre 4 a viac osôb v hodnote 800 eur a viac. Pretrvávajúcim trendom z vlaňajška sú samonafukovacie stany, ktoré možno ľahko postaviť.
Dáta tiež ukázali, že pešia turistika a putovanie prírodou je ďalší zrejmý trend tohto leta. Firma zaznamenala šesťnásobný rast predajov trekovej obuvi a predalo sa takmer o polovicu viac palíc ako vlani.
Dáta z predaja hovoria jasnou rečou. Toto leto bude slovenská príroda opäť zaplavená turistami. Nezostáva nám nič len dúfať, že ich masívny nával prežijú naše lesy, lúky a národne parky bez väčšej ujmy.
Treba tiež spomenúť, že to, čo na jednej strane môže v niektorých prípadoch predstavovať záťaž pre našu prírodu, znamená pre niekoho biznis jasné víťazstvo.
Alza dosiahla v pandemickom roku 2020 obrat na úrovni 1,4 miliardy eur bez DPH. E-shop tak rástol najrýchlejšie za uplynulých desať rokov, a to o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov sa rozrástol na takmer 5 miliónov. Tí na e-shope vytvorili úctyhodných 15,8 milióna objednávok.
„V Alze sme sa pripravovali už od konca decembra, kedy sme sledovali, či by mohlo dôjsť k narušeniu toku tovaru z Číny – najmä v druhom štvrťroku, a preto sme s predstihom významne navýšili skladové zásoby. Pandémie nás teda zastihla pripravených,” objasnila pre Startitup PR špecialistka spoločnosti Alza – Kateřina Daňková.