Kovačič Hanzelová: Mala som 3 zo správania. Na predmety, ktoré sa zle vyučovali, som nechodila (ROZHOVOR)
- Zuzana Kovačič Hanzelová verejnosti nie je známa iba ako novinárka a moderátorka
- Obrovský dosah má aj na sociálnych sieťach, kde ju sledujú desaťtisíce ľudí
- To, aké úskalia to so sebou prináša, prezradila v Diskusnom Klube
- Zuzana Kovačič Hanzelová verejnosti nie je známa iba ako novinárka a moderátorka
- Obrovský dosah má aj na sociálnych sieťach, kde ju sledujú desaťtisíce ľudí
- To, aké úskalia to so sebou prináša, prezradila v Diskusnom Klube
Dlhoročná novinárka a moderátorka Zuzana Kovačič Hanzelová pred nedávnom vyhrala cenu Social Awards v kategórii Public Responsibility. Ako hovorí, zodpovednosť na sociálnych sieťach by nemala byť iba výsadou influencerov.
„Bez ohľadu na to, či sa niekto nazýva influencerom, mal by zvažovať, čo publikuje. Nie preto, že koho všetkého tým ovplyvní. Ale aj zamestnávatelia si pozerajú sociálne siete. Vytvárate tam nejaký obraz o sebe. Čiže je jedno, koľko má človek followerov, treba trošku premýšľať nad tým, čo si tam človek dá.“
Aj napriek veľkému dosahu na sociálnych sieťach nevníma, že by ju ľudia volali influencerka. „Nepropagujem žiadne produkty, iba šírim svoju prácu ďalej na iných platformách. Novinári boli influenceri ešte predtým, ako to bolo populárne. Lebo my sme formovali verejnú mienku aj predtým, ako boli sociálne siete. Predsa len noviny, aj televízne aj papierové, sledujú státisíce ľudí.“
Pre novinárov bolo tak podľa Hanzelovej ľahšie naskočiť na vlnu sociálnych médií, pretože už boli vytrénovaní z redakcií vystupovať vo verejnom priestore.
Sama si vyberá, koho sleduje
„Sledujem ľudí, kde je vidno, že sa snažia zbytočne nedávať negatívne veci. Nemám rada reklamu na cigarety alebo alkohol, na to som vyslovene vysadená. Takým ľuďom dávam hneď unfollow.“
Takéto správanie novinárka nepovažuje za zodpovedné vystupovanie na sociálnych sieťach.
„Potom sa mi často stáva, že sledujem ľudí, ktorí odporúčajú nejaké výživové doplnky a hovoria o vlastnostiach, ktoré to nemá. Vždy si hovorím, že keby to bola reklama v televízii, tak tam musí byť upozornenie, aby ste sa poradili so svojím lekárom alebo lekárnikom.“
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Instagram podľa nej už dávno nie je iba o povrchných veciach a nájde sa tam mnoho profilov s pridanou hodnotou.
„Podľa mňa je množstvo ľudí, ktorí nedávajú už iba párty život a bohaté veci, ale trochu premýšľajú nad témami ako lokálne značky, udržateľnosť, ekológia, láskavosť, pochopenie a teraz aj vakcína. Myslím, že sa to začalo prelínať a väčšina influencerov sú zodpovední ľudia.“
Peniaze z Instagramu odmieta
„Nemám z toho príjem žiadny, ani eticky nemôžem mať. Ale nebudem sa tváriť, že sociálne siete nebudujú moju značku a moju hodnotu na trhu. Robím aj moderovačky, nie pre súkromné firmy, ale nadácie a udalosti, ktoré môžem. Takže toto mi to určite prináša.“
Aj keď nezazlieva influencerom propagovanie výrobkov a spolupráce, sama si nevie predstaviť, že by sa podobným aktivitám venovala aj sama. „Podstatou novinárčiny je vyhýbať sa propagácii a PR. Na to sme všetci veľmi citliví.”
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Zuzana Kovačič Hanzelová sa v minulosti v jednom zo svojich statusov vyjadrila, že odchádza z Facebooku a presúva sa na Instagram, pretože je tam menej nenávisti. Je ale fakt, že aj táto platforma spôsobuje nemalé ujmy na psychickom zdraví človeka, čo pripúšťa aj Hanzelová.
„Začala som si teraz všímať filtre, ktoré používajú niektoré influencerky. Začína ma to dosť štvať. Keď si pozerám príbehy dievčat, ktoré ich používajú, kliknem na ten efekt a dám vyskúšať. Čo to s tvárou robí je šialené, úplne iný človek. A robia to dievčatá, ktoré sú modelky.“
Sama sa vraj niekedy nevie brániť negatívnym pocitom z používania sociálnych sietí.
„Pozriem sa na to a poviem si, že ja takto nevyzerám, ani pleť takú nemám keď sa ráno zobudím. Čo to musí robiť s niekým, kto nie je zastabilizovaný po tridsiatke ale má 13 rokov? Detskí psychológovia mi teraz hlásia, že im chodí veľa dievčat s poruchami príjmu potravy a depresiami.“
Novinárka tak vidí práve toto ako slabú stránku, kde by mali tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach zapracovať, aby ich prezentácia bola viac reálna. Aj ako ich užívateľka priznáva, že keď natrafí na nejaký profil, čo v nej vzbudzuje negatívne emócie, tak zruší odber.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti