Unikátne lietajúce auto dostalo Slovensko do sveta. O úspechu Kleinovho AirCar píšu známe európske a americké médiá

  • Pondelkový let medzi dvoma medzinárodnými letiskami na Slovensku má celosvetový ohlas
  • Úspech a záujem svetových médií môže tvorcom z Klein Vision pomôcť s hľadaním ďalších investorov zo zahraničia
  • Na certifikačný proces budú potrebovať milióny eur
AirCar Klein Vision
Flickr.com/Jeremy Zawodny, Klein-Vision
  • Pondelkový let medzi dvoma medzinárodnými letiskami na Slovensku má celosvetový ohlas
  • Úspech a záujem svetových médií môže tvorcom z Klein Vision pomôcť s hľadaním ďalších investorov zo zahraničia
  • Na certifikačný proces budú potrebovať milióny eur

Pondelkový prvý oficiálny let unikátneho „lietajúceho auta“ AirCar konštruovaného na Slovensku firmou dizajnéra Štefana Kleina – Klein Vision si všimli aj v zahraničí. 

Lietajúce auto ukončilo testovací let medzi letiskami“, píše dnes napríklad svetoznáma BBC News. Tá upozorňuje na fakt, že 35-minútový let bol prvým, ktorý stroj uskutočnil medzi dvoma medzinárodnými letiskami. 

To v Nitre má síce len dvojicu trávnatých dráh a dnes neponúka žiadne pravidelné linky, no bratislavské Letisko Milana R. Štéfánika možno považovať za dopravný uzol, ktorý obľubujú aj známe nízkonákladové letecké spoločnosti WizzAir a Ryanair.

Pristátie za účasti novinárov tak mohlo prebehnúť len v prípade, ak si konštruktéri boli naozaj istí, že nepríde k žiadnej nepredvídateľnej udalosti alebo technickému problému, ktorý by ohrozil oficiálnu prevádzku. 

BBC pokračuje výpočtom technických parametrov, ktorým sa v reportáži venoval aj portál Fontech. Prototyp letel rýchlosťou 170 km/h, druhá verzia s výkonnejším, až 300-koňovým motorom BMW a nastaviteľnou tlačnou vrtuľou by mala byť schopná lietať až 300 km/h. 

Svetlá budúcnosť

Britskí žurnalisti pripomínajú boom celého segmentu, ktorému spoločnosť Morgan Stanley do roku 2040 predpovedá hodnotu až 1,5 bilióna dolárov. Projekty však často bojujú o to, aby zohnali dostatok peňazí od investorov na budúci vývoj a vstup na trh. 

AirCar potrebuje k dokončeniu certifikačného procesu s budúcim druhým prototypom 10 miliónov eur, uviedol investor, spoluzakladateľ a poradca Klein Vision Anton Zajac známy zo spoločnosti ESET.

Projekty tiež súperia rozličnými konceptami, tie futuristickejšie dokážu vzletieť aj vertikálne, podobne ako helikoptéra či dron. Slovenský AirCar je skôr bežným lietadlom, na štart teda potrebuje približne 300 m dráhu, konštrukcia je však jednoduchšia a pravdepodobne aj lacnejšia, nakoľko sa podobá bežným ľahkým lietadlám Cessna alebo Piper.

Aj tak však o aute uvažuj skôr ako o lietadle, ktoré si môžeš po vlastnej osi odviesť do garáže a ušetriť tak na parkovacích poplatkoch v prímorskom letovisku, než o reálnom riešení dopravy či taxi v mestách budúcnosti. 

Dr. Stephen Wright z Univerzity západného Anglicka pre BBC slovenský unikát popisuje ako „vážne cool“ a „nemanželské dieťa Cessny 172 a Bugatti Veyron“. Aj sám Štefan Klein sa totiž nechal počuť, že si v Klein Vision nechali extrémne záležať, aby bol stroj veľmi dobre použiteľný aj na bežných cestách.

Hoci má výšku a tvary športiaka, o jazdných vlastnostiach máme zatiaľ tendenciu pochybovať. Nevyzerá to však, že by malo ísť o najdôležitejšie vlastnosti AirCar. 

Dnes vyšli podobné články aj v americkom Detroit Free Press, ktorý upozorňuje, že pod kapotou sa ukrýva 4-valcový motor značky BMW. Článok ponúka aj pohľad na konkurenciu, teda ostatné lietajúce autá, ktoré vraj „môžu prísť skôr, než si myslíme“.

Prebratý článok zverejnil aj Evening Standard s titulkom „Science fiction sa stávsa realitou, lietajúci športiak AirCar dokončil neuveriteľný testovací let“.

V USA o slovenskom úspechu písal web Fox 5 DC, ktorý cituje aj technika domáceho výrobcu lietadiel Boeing: „Automatizovaný prechod z cestného vozidla na lietadlo a naopak je výsledkom vynikajúcich technických a odborných znalostí, nie len priekopníckeho nadšenia, inovatívneho ducha a odvahy,“ komentoval prechod, ktorý po stlačení tlačidla trvá len dve a pol minúty. 

Nemecký Stern zas pripomína, že vozidlo dokáže vo vzduchu zostať až 40 hodín, a že projekt zatiaľ stál 2 milióny eur. 

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: BBC, FOX5, Stern

Najnovšie videá

Trendové videá