Príbeh značky RAJO: Najznámejšie slovenské mlieko oslavuje 25 rokov, produkty z Bratislavy poznajú aj v Ázii

  • Jedna z najväčších mliekarenských firiem na Slovensku RAJO oslavuje 25 rokov, jej korene sú však ešte staršie
  • Mlieko, jogurty, maslo, tvaroh, Acidko či iné mliečne nápoje – RAJO zásobuje drvivú väčšinu slovenských chladničiek
  • Úspešná firma nedodáva produkty len Slovákom, spolu s Islandom či Angolou vyváža do 40 krajín po celom svete
rajo
RAJO/Startitup
  • Jedna z najväčších mliekarenských firiem na Slovensku RAJO oslavuje 25 rokov, jej korene sú však ešte staršie
  • Mlieko, jogurty, maslo, tvaroh, Acidko či iné mliečne nápoje – RAJO zásobuje drvivú väčšinu slovenských chladničiek
  • Úspešná firma nedodáva produkty len Slovákom, spolu s Islandom či Angolou vyváža do 40 krajín po celom svete

Oproti Zlatým pieskom v Bratislave sa týči nenápadná budova, ktorej aspoň jeden výrobok práve leží v chladničke dvoch tretín Slovákov. Len málokde vo svete vidno takého silného hráča na trhu s potravinami, ako sa na Slovensku podarilo dosiahnuť kedysi fádnemu štátnemu podniku.

Bratislavské RAJO každý rok spracuje 130 miliónov litrov mlieka – a to od slovenských farmárov, pričom lokálny pôvod zákazníkom ani veľmi nevyhadzuje na oči, aj keď je to dnes trend.

RAJO práve oslavuje 25 rokov. Aj keď ide o úspešný manažérsky príbeh, spoločnosť je predovšetkým učebnicový príklad toho, ako si udržať vysokú kvalitu a lokálne hodnoty aj pri veľkom množstve produktov.

Máš aktuálne v chladničke niečo od RAJO? (mlieko, jogurty, tvaroh, maslo...)

RAcionálny JOgurt

Aj keď RAJO oficiálne oslavuje 25 rokov, história bratislavskej firmy sa ťahá už od roku 1949, kedy na Slovensku začína centrálne riadenie mliekarenskej výroby a všetky mliekarne boli zoštátnené a prerozdelené do „mliekarenských regiónov“. Jeden z najvýznamnejších, národný podnik Bratislavské mliekarne, mal závody po celom kraji.

O 11 rokov na to sa však Bratislavské mliekarne spojili s nitrianskymi a výsledkom fúzie sú Západoslovenské mliekarne so sídlom v Bratislave, ktoré v roku 1972 menia svoj názov na Milex.

V tom istom roku sa Milex začína sťahovať do úplne nového závodu na Studenej ulici v Bratislave, v ktorom sídli dodnes. Sťahovanie trvalo 8 rokov a v starom závode v Ružovej doline sa s mliekom prestalo pracovať až v roku 1980. 

Tesne pred vznikom samostatného Slovenska Milex prestáva patriť štátu a na trh púšťajú Racionálny Jogurt – produkt tak populárny, že keď na trh v ďalšom roku prichádzali nové ovocné jogurty, na tégliku už niesli skratku RAJO, odvodenú z názvu Racionálny Jogurt. Bratislavská mliekareň sa pustila aj do marketingu a do éteru pustila svoj prvý slogan – Potešenie z Raja.

zdroj: RAJO – RAcionálny JOgurt, ktorým sa to celé začalo.

Úspech za úspechom

Významnú mliekareň medzičasom kúpil rakúsky mliečny koncert Schärdinger Milch a na prelome storočí do firmy vstupuje nemecká firma Meggle, pre ktorú RAJO začalo vyrábať trvanlivé mlieko. Prvý kamión do Nemecka odišiel 22. mája 2001.

Slovenská firma sa stala európskym unikátom – produkty Meggle všade nesú názov nemeckej spoločnosti, iba na Slovensku bolo RAJO už tak zažitou značkou, že lokálny názov zostal zachovaný. Investícia sa Meggle vyplatila a už o 2 roky na to držali v rukách 100 % akcií bratislavskej mliekarne.

zdroj: RAJO – V Bratislave dnes stojí moderná výrobňa.

Čas na inovácie

Do nového desaťročia sa v RAJO pustili s veľkou dravosťou a veľkú časť pozornosti venovali produktovým líniám. Už v roku 2010 na regály položili Laktofree výrobky, dva roky predtým sa cez školský mliečny program dostali do škôl automaty na mliečnu desiatu, dnes pod názvom Brejky, na ktorých deti vyrastajú dodnes.

RAJO je aktuálne jednou z najväčších mliekarenských firiem na Slovensku, aj preto si udržiava kvalitu a získava množstvo ocenení. Značku kvality SK drží napríklad smotanový jogurt Mňam Duo, Cottage Cheese či modrá Kyslá smotana.

V rokoch 2014 až 2018 zas Acidko každý rok vyhrávalo ocenenie Superbrands. Obrovský hit sa značke podaril v roku 2017, keď uviedli na trh brand Active Protein – už o rok penetrovali takmer 10 % domácností.

Na Slovensku RAJO realizuje len asi 60 % tržieb, zvyšok pochádza z exportu do európskych krajín ako Česko, Maďarsko, Nemecko, no smotanové alternatívy vyrobené v Bratislave možno nájsť aj v Kolumbii, Južnej Kórei či v Angole – dohromady 40 krajinách mimo Slovenska.

Čo hovoria farmári a zamestnanci?

Bratislavské RAJO používa predovšetkým mlieko od západoslovenských farmárov. Okrem kvality samotného mlieka sa zameriavajú aj na starostlivosť o kravy na farmách.

Do RAJO dodávame mlieko už 15 rokov a navzájom sme si verní. Veríme, že spoločne zvládneme výzvy do budúcnosti, a to čo sa týka ekológie a tiež bezpečnej a zdravej produkcie mlieka,“ hovorí Peter Lelkes z Poľnohospodárskeho družstva Sokolce.

Jozef Urminský z Poľnohospodárskeho družstva Prašice zase dodáva, že si „vysoko cení vzájomnú dôslednosť a finančnú dôveru“.

„RAJO nás nikdy ako nákupná organizácia nesklamali, vždy, aj v ťažkej situácii, stáli pri nás. Záleží im na dlhodobých vzťahoch a majú záujem o stabilných dodávateľov.“

Aktuálne vo firme pracuje 420 zamestnancov a celých 25 rokov, ktoré RAJO aktuálne oslavuje, tu pracuje 32 z nich, čiže takmer 10 %. Medzi zamestnancami dokonca vzniklo aj 5 manželstiev.

zdroj: RAJO – V Bratislave RAJO má aj svoje vlastné výskumné centrum.
zdroj: RAJO – V Bratislave dnes stojí moderná výrobňa.

Slováci milujú Acidko a jogurty, vo svete sme unikátom

Lepšie by však bolo, keby sa mliečne výrobky vo väčšom množstve jedli a pili aj priamo na Slovensku – podľa Štatistického úradu ich konzumujeme málo, len 174 kg na osobu. Svetová zdravotnícka organizácia pritom odporúča 220 kg. Postupne sa však zlepšujeme, v roku 1996 sme konzumovali len 160 kg mliečnych výrobkov na osobu.

„Smotanové jogurty – hlavne čokoládové, biele kyslomliečne nápoje, ale aj ochutené, mlieko polotučné či čokoládové a samozrejme smotana a tvarohy. To je predstava Slovákov o najlepšom mliečnom produkte, hovorí o chutiach Slovákov Zuzana Stanová, členka predstavenstva v RAJO.

Najviac sa na Slovensku prirodzene predáva mlieko – Slováci z trvanlivých preferujú najviac modré polotučné a z čerstvých žlté plnotučné. To majú najradšej rodiny, ktorým vyhovuje plná chuť hustého mlieka. 44 % Slovákov si tiež rado kúpi mlieko ochutené čokoládou a kakaom. Populárne sú aj vanilkové, banánové a jahodové príchute.*

Kupuješ niektoré z RAJO produktov?

Keď je reč o mliečnych nápojoch, do pozornosti sa okamžite dostáva Acidko, ktorému sa pomaly dá prisúdiť titul slovenského kultúrneho dedičstva. Až 68 % spotrebiteľov má rado neochutené Acidko, takmer tretina zasa preferuje najmä vanilkovú a jahodovú príchuť.

RAJO je dôležitým hráčom aj v jogurtoch. Až 78 % spotrebiteľov má rado ochutené jogurty – najviac jahodové, čokoládové, čučoriedkové a vanilkové, ideálne v smotanovom prevedení.

Slováci sú pritom unikátom – zatiaľ čo v zahraničí nezvyknú spájať kyslú chuť jogurtu s čokoládou, na Slovensku patrí čokoládová príchuť medzi najobľúbenejšie. Čoraz viac nakupujeme aj biele jogurty.

zdroj: Startitup – Najznámejšie RAJO produkty, v skutočnosti však len zlomok toho, čo sa pod značkou RAJO predáva.

RAJO je kus slovenskej kultúry

Produkty RAJO si podľa prieskumov agentúry GfK z roku 2020 aspoň raz kúpilo až 97 % Slovákov. V rovnakom roku zas reklamná agentúra MARK BBDO robila prieskum, z ktorého vyplynulo, že 63 % Slovákov má doma v chladničke vždy aspoň jeden produkt RAJO.

Mliekareň totiž vyrába všetko, čo súvisí s mliekom – od smotany, tvarohu, mliečnych drinkov až po bezlaktózové, proteínové a ochutené varianty prakticky čohokoľvek.

Práve Acidko je jedným z najikonickejších produktov, ktoré si aj v priebehu rokov zachováva svoju popularitu – ďalším dobrým príkladom je napríklad ikonická modrá Smotana kyslá, ktorú Slováci opakovane označujú za najkvalitnejšiu kyslú smotanu na Slovensku.

zdroj: RAJO – Výrobky RAJO má v ktoromkoľvek momente v chladničke až 69 % Slovákov.

Z biznisového hľadiska dokázala slovenská firma na každom úspešnom produkte vždy významne kapitalizovať. Či ide o maslo, tvaroh, mlieko alebo Acidko, ak niečo zaznamenalo významný úspech, RAJO vždy predstavilo nové príchute či objemy obľúbeného produktu – dobrým príkladom je práve Acidko, z ktorých sa produkuje až 6 rôznych variantoch v troch rôznych baleniach.

Významný podiel, samozrejme, hrá aj kvalita výrobkov – až 69 % Slovákov považuje RAJO za top značku mliečnych výrobkov (podľa spomínaného prieskumu MARK BBDO). Len málokedy v korporátnom svete vidíme, že najväčšieho výrobcu považujú spotrebitelia aj za najkvalitnejšieho, no RAJO je na Slovensku nespochybniteľným lídrom v každom aspekte.

RAJO však nie je iba o mlieku a mliečnych výrobkoch. Už 18 rokov finančne podporuje organizáciu Návrat, ktorá pomáha hľadať opusteným deťom náhradné rodiny – a čo je úplne výnimočné, spolu s každým mliekom RAJO sa na jeho obale dostáva informácia o potrebách detí z detských domovoch aj do množstva slovenských domácností.  

Vo finále je RAJO tak úzko previazané so slovenskými chladničkami, že sa dá začať rozmýšľať nad tým, či ich výrobky nevyhlásiť za kultové. Za 25 rokov sa totiž RAJO z obyčajnej lokálnej mliekarne stalo jednou z najúspešnejších potravinárskych značiek v celej krajine.

*Celkový odhad spoločnosti RAJO za rok 2020, vychádzajúci čiastočne z reportovaných dát spol. NielsenIQ  prostredníctvom jej služby maloobchodného prieskumu pre výrobcu RAJO v Slovenskej republike v obchodoch s potravinami a so zmiešaným tovarom, s vylúčením Metra (Copyright © 2020, The NielsenIQ Company).

Najnovšie videá

Trendové videá