Slovenské firmy sú pripravené na tretiu vlnu. Viac ako pandémia ich trápi nevyspytateľnosť štátu
- Tretia vlna slovenské firmy nezaskočí, pretože sa na ňu poctivo pripravujú
- S ďalšou vlnou však príde kríza, ktorá zasiahne najmä stavebníctvo
- Tretia vlna slovenské firmy nezaskočí, pretože sa na ňu poctivo pripravujú
- S ďalšou vlnou však príde kríza, ktorá zasiahne najmä stavebníctvo
Pochybovať o tom, že sa na Slovensku začína tretia vlna pandémie, ani nemusíš. Hoci čísla infikovaných stúpajú, táto vlna by mala byť iná ako predošlé. Hlavným rozdielom nebudú len opatrenia, ale aj fakt, že veľká časť populácie je zaočkovaná. Miera zaočkovanosti oboma dávkami je však príliš nízka na to, aby sme mali „kolektívnu imunitu“ voči delta variantu. Napriek tomu odborníci predpokladajú, že túto jeseň nás už nečakajú tvrdé celoplošné lockdowny, zatvorené školy a zákaz vychádzania.
Prvá a druhá vlna nás zaskočili, no v prípade tretej to tak nebude. Vedia o nej aj slovenské firmy, ktoré sa na ňu poriadne pripravujú. Posilňujú svoje online priestory a taktiež interné a externé komunikačné online kanály. Firmy sa však nedokážu pripraviť na správanie štátu a jeho predstaviteľov.
Obľúbené online nakupovanie
Keďže sme počas lockdownu mali prístup len do potravín, lekární a drogérií, iné veci sme boli nútení nakupovať online. Nie je teda prekvapením, že od vypuknutia pandémie sa objem nákupov realizovaných cez e-shopy zdvojnásobil. Podľa Eurostatu minie každý druhý Slovák na online nakupovanie od 100 eur do 500 eur mesačne.
„Ľudia si počas prvej a druhej vlny pandémie zvykli na online nákupy a doručenie tovaru domov. V tomto zvyku pokračujú aj v období bez pandemických opatrení a predpokladáme, že v ňom budú pokračovať aj počas tretej vlny,“ tvrdí Adrián Doboly z firmy Natures.
Prostredníctvom online nakupovania sa Slováci dostali najmä k oblečeniu a obuvi, ktoré predstavuje 64 percent celkových nákupov. Obľúbeným produktom bolo aj jedlo prostredníctvom donášky, nábytok, záhradné doplnky, kozmetika a wellness produkty.
Vďaka tomu niektoré oblasti nepociťovali zásadný vplyv na svoje tržby počas pandémie. „Minulý rok nás zásadne neovplyvnil, tržby boli rovnaké ako rok predtým a hoci nevieme vopred posúdiť správanie spotrebiteľov, neočakávame výrazný výkyv či pokles,“ povedal Lukáš Slíž z kozmeticko-farmaceutickej spoločnosti Pharma MKL.
Dávame pozor, na čo míňame?
Podľa údajov Štatistického úradu SR sme si na Slovensku oproti predchádzajúcemu obdobiu polepšili v obchodných tržbách a v máji sme prekonali predcovidovú úroveň. Vyššie tržby boli zaznamenané najmä v hypermarketoch, no nezaostával ani zásielkový a internetový predaj.
Celkový rast májových tržieb zásadne podporili aj medziročne vyššie tržby o 22,9 % v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov (zahŕňa aj zásielkový a internetový predaj), čím sme prekonali úroveň roka 2019 o viac ako 15 %. Dá sa predpokladať, že nielen online nákupy za niekoľko desiatok eur budú Slováci vo veľkej miere realizovať aj v druhej časti tohto roka a na internete strávia veľa času.
Práve vyššie uvedenú skutočnosť chcú na vzdelávanie a poradenstvo využiť niektoré slovenské firmy. „Plánujeme sa ešte viac venovať zákazníkom v domácnostiach, radiť im, ako si pripraviť tú najlepšiu kávu doma,“ potvrdzuje Václav Faltus z pražiarne kávy Zlaté Zrnko, ktorý tiež hovorí, že tretia vlna bude mierne iná a predpokladá, že sa budeme musieť dlhodobo vyrovnať s prítomnosťou tohto vírusu. V prípade týchto podnikov sa teda veľké zmeny neočakávajú, no ak prídu, firmy sa im prispôsobia.
Z údajov NBS však vyplýva, že hoci investujeme do spotreby, pri väčších investíciách sme opatrnejší. „Túto skúsenosť máme aj my, zákazník je aktuálne ešte stále investične zdržanlivejší. Na prípadný lockdown sme pripravení aj vďaka našej online službe Oresi Stream. Dúfame však, že predstavitelia štátu budú v každej ďalšej vlne silným a transparentným partnerom,“ konštatuje Ivana Anna Habalčíková z Oresi.
Materiálová kríza
Priebeh tretej vlny so sebou prináša mnoho otáznikov, no jedno je isté – väčšinu slovenských firiem postihne materiálová kríza. Kríza začala byť výrazná už po prvom lockdowne, no na Slovensku sa prejavila až počas druhej vlny, kedy sa z automobilových súčiastok a stavebných materiálov stal nedostatkový tovar. To je dôvod, prečo by sme mohli predpokladať výrazné spomalenie stavebnej produkcie.
Tá síce podľa údajov Štatistického úradu SR za prvé štyri mesiace tohto roka medziročne vzrástla o 4,4 %, ale stále nedosahuje úroveň z roku 2019. „Niektoré materiály sú teraz vyslovene nedostupné a ďalšie majú dlhé dodacie lehoty a vyššie ceny. Zákazníci to zatiaľ akceptujú, ale nedá sa predpokladať, ako dlho,“ potvrdzuje Branislav Augustín zo spoločnosti Sika Slovensko.
Problémom je ak komunikácia
Všetky spoločnosti sú od začiatku pandémie naladené smerom k zákazníkovi na krízovú komunikáciu a na tom sa nič nezmenilo ani ukončením druhej vlny. Môžeme teda očakávať, že tretia vlna sa bude niesť v rovnakom duchu. Značky sa v súčasnosti viac venujú výberu relevantných médií v online priestore.
„Kladie sa tam dôraz na natívnosť a lifetime value – celoživotnú hodnotu zákazníka, čo nás z pohľadu PR veľmi teší,“ povedala Head of PR z PR agentúry Trumpeter Ivana Kubiková. V oblasti marketingu majú výhodu fullservisové agentúry. „Neustále sme nútení prispôsobovať služby dynamike dnešného trhu, čo sa nám darí vďaka kvalitnému tímu s pokrytím všetkých zásadných komunikačných aktivít,“ skonštatoval Oto Kravec, riaditeľ reklamnej agentúry Citadela.
Novinkám sa väčšina firiem dokázala prispôsobiť a ekonomika vďaka tomu funguje. Vyššie spomínaná materiálová kríza sa už prejavila na raste cien materiálov a komodít, sa prejaví aj na správaní spotrebiteľov.
Možno sa tak stane počas tretej vlny pandémie, prvé príznaky už poznať v celosvetovom meradle. V USA napríklad klesol predaj domov. Ak sa rast cien odrazí aj vo vyššej inflácii, bude to mať vplyv aj na zmenu v rozhodovaní spotrebiteľov. Dnes je však príliš predčasné odhadnúť, v ktorých segmentoch sa to prejaví najsilnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy