Vallo sľubuje revolúciu v parkovaní. V špeciálnych domoch zaplatíš za parkovanie 1 euro ročne
- V našom hlavnom meste sa schyľuje k zavedeniu Bratislavského parkovacieho asistenta, označovaného ako PAAS
- Primátor sľubuje lepšie parkovanie pre rezidentov a jasné pravidlá pre všetkých
- Prvé zóny sa spúšťajú už 1. októbra 2021
- V našom hlavnom meste sa schyľuje k zavedeniu Bratislavského parkovacieho asistenta, označovaného ako PAAS
- Primátor sľubuje lepšie parkovanie pre rezidentov a jasné pravidlá pre všetkých
- Prvé zóny sa spúšťajú už 1. októbra 2021
Primátor Bratislavy Matúš Vallo chce zlepšiť parkovanie pre rezidentov aj budovaním parkovacích domov, na miestach, kde je aktuálne s parkovaním veľký problém. So spustením parkovacej politiky čaká Bratislavu akýsi redizajn verejného priestoru. V meste pribudnú parkovacie zóny a parkovacie miesta sa upravia podľa nových noriem.
„Regulácia parkovania je najmä o zlepšení dostupnosti parkovania pre rezidentov na miestach, kde je s parkovaním problém. Nad parkovacími domami uvažujeme v miestach, kde je v súčasnosti dopyt po parkovaní a zároveň nedostatok parkovacích miest. V budúcnosti sa to bude týkať lokalít, kde ani po regulácii návštev a nerezidentov nebudú mať rezidenti dostatok miest,“ objasňuje magistrát.
Bratislava chce zároveň parkovanie zorganizovať tak, aby to nebolo na úkor verejných priestorov. Medzi potenciálne vhodné lokality patria tie, kde sú už teraz parkoviská alebo spevnené plochy s čo najmenším záberom zelene. Ide o lokality v dostupnej vzdialenosti od bytových domov, avšak tak, aby nepôsobili rušivo voči okoliu a najmä tamojším obyvateľom.
Jedným z riešení parkovacích domov je dokonca aj zelená fasáda s popínavými rastlinami. Steny je však možné obložiť aj dreveným materiálom, či využiť plnú stenu na lezeckú stenu či umiestnenie basketbalových košov, alebo ju využiť na premietanie. To sa týka aj strechy, ktorá môže byť zelená, ale môže slúžiť aj ako športové či detské ihrisko alebo ako komunitná záhrada.
Parkovacie domy bude prevádzkovať hlavné mesto. Slúžiť budú predovšetkým rezidentom, teda obyvateľom s trvalým pobytom v danej lokalite, ktorí v nich budú môcť parkovať na základe ich rezidentskej karty, ku ktorej si priplatia 1 euro na rok. Prvým krokom pred napredovaním projektov v ktorejkoľvek z vybraných lokalít je komunikácia priamo s obyvateľmi danej lokality, aby projekty čo najviac vychádzali z potrieb rezidentov v okolí.
Ak si rezident
Ako rezident získaš za 39 eur/rok možnosť parkovať kdekoľvek v zóne svojho trvalého bydliska a 100 až 150 voľných hodín pre tvoje návštevy. Či už za tebou prídu priatelia, rodina, alebo opravár, môžeš im poskytnúť bezplatné hodiny na parkovanie.
Za rezidentskú kartu pre prvé auto zaplatíš 39 eur/rok, za druhé auto v domácnosti platíš 150 eur/rok a rezidentská karta pre tretie auto v domácnosti ťa bude stáť 500 eur/rok. Platí pritom, že na jeden byt je možné vydať maximálne tri rezidentské karty.
Novinkou je aj zavedenie takzvaných bonusových kariet. Vďaka nim budeš môcť parkovať mimo rezidentskej zóny 2 hodiny každý deň za 10 eur/rok. „Tieto hodiny môžete využiť na vyzdvihnutie detí zo školy, na nákup, či návštevu úradu alebo lekára. Bonusová karta sa nevzťahuje na tarifné pásmo A, ktoré je spoplatnené pre všetkých.“
Ak nie si rezident
Ako návštevník budeš v Bratislave parkovať podľa hodinových a časových taríf jednotlivých zón. Výnimku tvoria abonenti, teda osoby, ktoré podnikajú alebo vlastnia nehnuteľnosť v regulovanej zóne. Časový interval spoplatnenia parkovania hodinovou sadzbou (napríklad 8:00-17:00) bude pre každú zónu upresnený pred spustením zóny.
Celkovej situácii v meste majú výrazne napomôcť aj vybudovanie záchytných parkovísk. Ich hlavným cieľom je znížiť objem áut, ktoré smerujú do centra mesta a rezidenčných zón.
Kľúčové je podľa magistrátu umožniť návštevníkom zaparkovať mimo územia Bratislavy priamo pri železničných staniciach v mestách a obciach BSK, TTSK alebo na vstupe do mesta s možnosťou pohodlne prestúpiť na verejnú dopravu.
V rámci BSK sú už zriadené viaceré záchytné parkoviská, napríklad pri železničnej stanici v Malackách, Pezinku, Senci, Svätom Jure ale aj inde.
V rámci Bratislavy funguje parkovisko pri Cintoríne Vrakuňa a mesto pripravuje ďalšie, napríklad v Rači, na Zlatých pieskoch, Petržalke, ale aj viaceré odstavné parkoviská bližšie k centru mesta. O podrobnostiach má Bratislava čoskoro informovať.
Zdroje: pass.sk, bratislava.sk