„Je to proti rozumu, máš pocit, že z cesty vyletíš,“ Matej ide s otcom na brutálne 24-hodinové preteky (ROZHOVOR)
- Kvôli týmto pretekom vo Švajčiarsku zakázali akékoľvek automobilové preteky. Zákaz platí dodnes
- Okruh de la Sarthe je len pre tých najlepších z najlepších, jedno 13,6 km kolo trvá tri a pol minúty. Jazdí sa 24 hodín
- Na pretekoch ešte nikdy neboli dvaja Slováci naraz. Matejov otec bol prvým Slovákom vôbec, ktorý sa 24-hodinovky zúčastnil
- Ide o drahé hobby. Štát tímu nepomáha. Aby boli konkurencieschopní, tento rok kupovali úplne nové auto
- „Pre nás, čo jazdíme preteky na autách, je toto najvyššia méta, ktorú môžeme dosiahnuť,“ hovorí Matej
- Kvôli týmto pretekom vo Švajčiarsku zakázali akékoľvek automobilové preteky. Zákaz platí dodnes
- Okruh de la Sarthe je len pre tých najlepších z najlepších, jedno 13,6 km kolo trvá tri a pol minúty. Jazdí sa 24 hodín
- Na pretekoch ešte nikdy neboli dvaja Slováci naraz. Matejov otec bol prvým Slovákom vôbec, ktorý sa 24-hodinovky zúčastnil
- Ide o drahé hobby. Štát tímu nepomáha. Aby boli konkurencieschopní, tento rok kupovali úplne nové auto
- „Pre nás, čo jazdíme preteky na autách, je toto najvyššia méta, ktorú môžeme dosiahnuť,“ hovorí Matej
O pár dní štartuje 24-hodinovka vo francúzskom Le Mans. Ide o najväčšie vytrvalostné preteky sveta a pred sebou máme ich 89. ročník. Bude sa na čo pozerať, na pretekoch bude štartovať aj slovenský tím. Našu krajinu budú tento rok reprezentovať dvaja pretekári, otec so synom, Miroslav a Matej.
Otec si už 24-hodinové preteky, na ktoré sa odhodlajú len tí najlepší z najlepších, skúsil štyrikrát. Matej pôjde pod záštitou svojho otca svoju premiéru. V štartovej listine ešte nikdy nefigurovali dve slovenské mená. Ide o Miroslava a Mateja Konôpku, mužov, ktorých v slovenskej automobilovej brandži netreba predstavovať nikomu.
Slovenskú dvojicu bude v tíme ARC Bratislava dopĺňať tretí pilot Oliver Webb z Británie. Ten na pretekoch už tiež štartoval, najbližšie sa ich zúčastní ôsmykrát. Už prvú skúsenosť z Le Mans premenil na stupne víťazov, keď sa umiestnil tretí v triede LMP2. Tam bude ARC Bratislava štartovať aj teraz.
Konôpka videl cieľ len dvakrát, v polovici prípadov zlyhala technika. Tento rok by to však vďaka úplne novému autu malo byť inak. Iba dokončiť je však pre akýkoľvek tím úspechom a náročné je sa na ne vôbec dostať. Trať má 13,6 kilometrov sa piloti v jednom aute striedajú. Jedno kolo trvá približne tri a pol minúty.
Aj 24 hodín Le Mans sa v priebehu času menilo. Pretekári kedysi do svojich áut pred štartom šprintovali z opačného konca cieľovej rovinky. Mimochodom, aj preto sa autá Porsche štartujú vľavo, na strane bližšie ku dverám. To zmenil Belgičan Jacky Ickx, ktorý preteky vyhral dokopy šesťkrát. Tvrdil, že takýto štart je nebezpečný, pretože si jazdci najprv nezapnú bezpečnostný pás, informuje Drivetribe.
Neskôr svoje tvrdenia podčiarkol tým, že po štarte do svojho auta v pokoji dokráčal, pripútal sa a zo štartovacej čiary vyrazil úplne posledný. Po 24 hodinách vyhral a pred súperom mal v závere stometrový náskok.
Najväčšia nehoda v histórii motoršportu
Preteky sú skutočne len pre najodvážnejších, známe sú aj najtragickejšou haváriou v histórii automobilového športu. Pretekár Pierre Levegh sa vtedy uhýbal inému autu a nečakane vošiel ďalšiemu jazdcovi do cesty. Pierre s autom vyletel na hlavnú tribúnu, kde sedel veľký počet divákov. Tribúny zachvátili plamene z rozliateho benzínu. Pierre zahynul, rovnako ako 82 divákov, ktorí sa na preteky prišli pozerať. Štatistiku doplnilo 120 zranených, píše Hotcars.
Po tejto udalosti vo Švajčiarsku zakázali usporadúvať akékoľvek preteky, zákaz s výnimkou elektrickej série Formula E platí do dnešného dňa. Nedá sa poprieť, že preteky Le Mans menili a stále menia históriu automobilového športu.
Do histórie Le Mans, najvytrvalejších pretekov sveta, sa už v najbližších týždňoch znova zapíšu dvaja Slováci. So synom z pretekárskeho dua, Matejom Konôpkom, sme sa pred jeho odchodom do Francúzska rozprávali. Uznal, že jeho šport je trochu proti ľudskému rozumu a keď jazdí, súperí s bláznami.
Kedy to celé odštartuje? Ako skoro na 24-hodinové dobrodružstvo vyrážate?
Do Francúzska odchádzame 12. augusta, týždeň pred pretekmi. Cez víkend sa začínajú oficiálne tréningy, na ktorých musíme byť. Dokopy tam musíme byť desať dní dopredu.
Naši mechanici a inžinieri, spolu štyridsaťčlenná posádka aj s technikou v dvoch kamiónoch, tam išli dva týždne dopredu, teda dnes tam už sú.
Ako všetko, aj tohtoročné Le Mans určite poznačil koronavírus. Budú nejaké veci iné od toho, čo zažil v minulosti tvoj otec?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Čo sú 24-hodinové preteky v LeMans?
- Ako vyzerá trať, na ktorej sa jazdia a prečo je z nich každý fanúšik rýchlosti totálne nadšený?
- Možno si v kinách videl film Le Mans ’66 s Mattom Damonom, Christianom Baleom. Čo sa od vtedy zmenilo?
- Aká najväčšia tragédia v dejinách motoršportu sa s legendárnymi pretekmi vo Francúzsku spája
- Ako vyzerá slovenský tím, ktorý na 24-hodinovke odštartuje aj tento rok a aké má ambície
- Na čo sa najviac teší a z čoho má rešpekt mladý Matej Konôpka, ktorý bude jeden z pilotov ARC Bratislava
- Po odomknutí článku ťa čaká podrobný rozhovor, ktorý nám tesne pred odchodom zo Slovenska poskytol
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska