Slováci investovali do útulnej kaviarne v Bratislave 90 000 eur. Prekonali udania na hygienu aj pandémiu

  • Podnik s názvom Volavka nie je len obyčajnou kaviarňou
  • Podľa jej zakladateľov funguje ako hybridná prevádzka, kde sa dá ísť na skvelú kávu, prosecco ale aj remeselné pivo
  • Okrem iného má za sebou aj pútavý podnikateľský príbeh, o ktorom veľa ľudí ešte ani nepočulo
Volavka
  • Podnik s názvom Volavka nie je len obyčajnou kaviarňou
  • Podľa jej zakladateľov funguje ako hybridná prevádzka, kde sa dá ísť na skvelú kávu, prosecco ale aj remeselné pivo
  • Okrem iného má za sebou aj pútavý podnikateľský príbeh, o ktorom veľa ľudí ešte ani nepočulo

Na Miletičovej ulici v Bratislave sa nachádza mnohým veľmi dobre známa kaviareň s názvom Volavka. Ide o útulné miesto, na ktorom si zákazníci pochvaľujú tamojšiu priateľskú atmosféru, brunch, ktorý vždy stojí za hriech a v neposlednom rade dobrú kávu, koláče a uhorkovú limonádu.

Za týmto projektom stoja traja mladí Slováci. Samotnou zakladateľkou Volavky je Monika, ktorá spojila sily so zmrzlinovým technológom Peťom a cukrárom Tomášom z projektu cukrári.sk. „Musím povedať, že sa pekne dopĺňame. Každý z nás v podstate pred Volavkou robil poctivú gastronómiu a pracoval pre niekoho iného. “

zdroj: Volavka

Monika pred vstupom do tohto biznisu najskôr cestovala po svete, venovala sa hlavne výrobe, obchodu a logistike a pôsobila na rôznorodých pozíciách. „Po návrate na Slovensko som sa rozhodla skúsiť niečo úplne iné, nakoniec mi učarovala práca s kávou. Impulz bol samozrejme posunúť sa ďalej a vytvoriť svoj vlastný priestor na zdokonaľovanie.“

zdroj: Volavka

Do kaviarne bolo nutné investovať okolo 90-tisíc eur, pričom jej zakladateľka odhaduje návratnosť financií do 7 až 10 rokov od začiatku podnikania. Všetko však závisí aj od aktuálnej situácie na trhu. 

zdroj: Volavka

Ako to už býva, ani jej podnikateľské začiatky sa nezaobišli bez pár komplikácií. „Na začiatku sme boli dve, avšak po krátkom čase sme pochopili, že nevidíme veľa vecí rovnakými očami, to samozrejme prináša rôzne emócie. Čiže Volavka si pri štarte prešla dosť veľkou skúškou, ale všetko zlé je na niečo dobré a časom sa všetko utriaslo. Prišli chalani a teraz sme jeden celok.“

zdroj: Volavka

Veľkou komplikáciou bola aj pre túto prevádzku situácia okolo pandémie. „COVID-19 nás skúša z každej strany a my bojujeme, nakoniec, ako každý v gastre. Prežili sme a veríme, že si po minulom roku ľudia sadnú na terasu aj keď bude pod 10 stupňov Celzia.“

Tím Volavky sa teší, že zatiaľ majú pocit, že si s okolitými prevádzkami dokážu udržať naozaj dobré vzťahy a ľudia v ich okolí ich skôr podporujú, než kritizujú. Objasňujú však, že aj na nich už niekto zavolal hygienu. To, kto to bol, ale dodnes netušia.

Objasňuje tiež, že v poslednej dobe má ťažké srdce hlavne na situáciu ohľadom vytvorenia a udržania si tímu ľudí v prevádzke. „Gastro sa po tejto stránke dostalo úplne na kolená,“ konštatuje vedenie podniku.

Monika vysvetľuje, že Volavka vznikla ako miesto určené pre všetkých a jedným z jej aspektov je, že spája ľudí.

„Častokrát mi chýbalo v podnikoch, ktoré sme navštevovali, viacero vecí na jednom mieste. Ja som si chcela dať cappuccino z výberovej kávy a môjmu partnerovi zase chýbalo lokálne lahodné pivko. Viete, také to super rande, keď sú obaja spokojní a nemusia sa dohadovať, kam pôjdu. U nás bolo niečo také na dennom poriadku a keď už sa rozrastiete o jedného člena rodiny, aj zmrzlina je super doplnok,“ vysvetľuje zrod konceptu.

Volavka je tak akýsi hybridný koncept lokálnej kaviarne, v ktorej si dáš ráno dobrú kávu, čerstvé koláče a croissanty. Poobede ťa tu čaká vychladené prosseco či remeselné pivo, večer máš na výber z rôznych miešaných nápojov a nechýba ani domáca zmrzlina na terase.

zdroj: Volavka

Čo sa týka kávy, na mlynčeku aktuálne nájdeš kávu zo žilinskej pražiarne 9 grams coffee a výberovú Kofisfera Chiapas Mexico, ktorá je balená v chránenej dielni. Vo svete sa vypestuje veľa kávy, no len zlomok sa radí práve k tej výberovej.

Taká káva nemá viac ako päť defektných zŕn na 300 gramov a v cuppingovom teste získala minimálne 80 bodov. Okrem iného musí byť pražená tak, aby dosiahla svoj absolútny potenciál. Taktiež sa pri nej deklaruje pôvod a spôsob spracovania, varieta kávy, názov farmy či stupeň praženia.

zdroj: Volavka

Ak sa do Volavky rozhodneš zavítať, jej zakladateľka ti odporúča ochutnať aj miestnu špecialitu s názvom Affogato. O čo ide?  Affogato, alebo tradičnejšie známy ako „affogato al caffe“ je taliansky dezert na báze kávy.

zdroj: Volavka

Zvyčajne má formu kopčeka vanilkovej zmrzliny „utopenej“ šálkou horúceho espressa. Niektoré variácie zahŕňajú aj panák Amaretta, Bicerinu, Kahluy alebo iného likéru.

Kávu si tu vieš dať od 1,60 eur a koláč ťa bude stáť okolo 3,20 eur. To, čo je absolútne najpredávanejším kúskom, je vzhľadom na hybridný koncept podniku, podľa Moniky náročné povedať.

zdroj: Volavka

„Snažíme sa, aby produkty pochádzali od lokálnych výrobcov, zmrzlinu si vyrábame sami a tak nejak sa snažíme, aby konečný produkt odchádzal ku zákazníkom v top stave. To znamená, že každá jedna vec, ktorú si dáte, by mala byť bestsellerom v danom momente,“ tvrdí tím prevádzky.

zdroj: Volavka

Skupinu ľudí okolo Volavky tvoria pomerne ostrieľaní podnikatelia, ľuďom, ktorí by chceli v našej krajine podnikať preto radia dôležitú vec: Mať na začiatku skromnosť, vytrvalosť ale aj pripravenosť pracovať, ako sa hovorí 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Zíde sa podľa jej skúseností aj dobrý biznis a finančný plán a v neposlednom rade i určitá finančná rezerva. „Všetko treba desaťkrát prerátať a až potom sa do toho pustiť a hlavne treba mať nápad, ktorý má dušu.“

Monika tvrdí, že v Bratislave sa podniká veľmi dobre, no vylúčená nie je ani expanzia Volavky do iných slovenských miest. Napokon, mužská časť tímu kaviarne už v súčasnosti vedie aj iné prevádzky po Slovensku.

zdroj: Volavka

„Uvidíme, kam budú ešte viesť spoločné projekty. Momentálne žijeme kvôli koronavírusu naozaj len v prítomnosti, keďže podnikať v gastre je aktuálne trošku hazard, ale sny, predstavy a nápady mame naozaj veľké, najmä v tejto našej zostave ľudí, dodáva Monika.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá