6 tipov + bonus: Ako vylepšiť svoj instagramový profil?
Píše Oľga Minčičová, Social Media Specialist v digitálnej agentúre Effectix.com.
Pojem influencer už v roku 2021 nie je žiadnym neznámym slovom. Sociálne siete sú influencermi také preplnené, že pre firmy je veľakrát ťažké nájsť si vhodného zástupcu pre promo svojej značky. A nielen to, silná „konkurencia“ môže vám ako začínajúcim influencerom s počtom followerov 300 nahnať strach z neúspechu.
Otázka je: Môžete ešte v súčasnosti preraziť na Instagrame? Samozrejme, že áno. :) Instagram už dávno nie je iba o získaní najväčšieho počtu followerov. Pokiaľ chcete byť kvalitný, vydajte sa na beh na dlhšiu trať: tvorte hodnotný obsah a staňte sa relevantným.
Menej je viac
V súčasnosti je na trhu nielen veľa influencerov, ale aj veľa značiek, ktoré žijú v digitálnom svete. Po prelomovej situácii v roku 2020, urýchlenom prechode značiek z offline do online sveta, pribudli spolupráce a zväčšila sa honba za influencermi.
Tak ako sú aktuálnym trendom lokálni výrobcovia kvalitných produktov, sú trendy aj nano- alebo mikroinfluenceri. Mnohé značky si uvedomujú, že pre svoj brand potrebujú niekoho, kto má so svojou komunitou bližší vzťah. Logicky má na nich väčší vplyv a jeho sledovatelia mu dôverujú. Teda svoj follow nedali v súťažnom ošiali ako splnenie jednej z podmienok, ale preto, že daný človek bol hodný ich sledovania. Nanoinfluencerom sa môžete stať už pri počte 800- až 10-tisíc sledovateľov. Za mikroinfluencera môžete byť považovaný s približne 10 až 50 tisícmi sledovateľov.
Ako nano- alebo mikroinfluencer sa venujete konkrétnej oblasti a postupne si budujete komunitu ľudí, ktorí sa takisto zaujímajú o vám blízke témy. Jednoducho povedané, ak sa na svojom profile venujete napr. renovácii starých kusov nábytku, môžete byť relevantnou osobou pre spoluprácu so značkou, ktorá predáva farby na drevo či dekoratívne úchytky.
Kvalitným influencerom sa nestanete zo dňa na deň, ale môžete na tom intenzívne pracovať aj takto:
1. Buďte autentický
Autenticita, inak povedané pravosť, hodnovernosť. Aktuálne jeden z naj trendov sociálnych sietí. Kedysi Instagram ovládala veková skupina 13- až 17-ročných a tých, samozrejme, nezaujímal nejaký reálny život či spoločenské témy. Avšak táto veková skupina prešla istým vývojom rovnako ako Instagram. Teda spolu s Instagramom „zostarli“ aj títo tínedžeri, z ktorých sa stali pracujúci, zodpovednejší (dúfajme) mladí ľudia. Okrem toho na Instagrame pribudlo čoraz viac ľudí 35+. Aj vďaka nim sa Instagram začal „zobúdzať“ z ilúzie dokonalých tiel, luxusných dovoleniek či drahých darčekov.
Aj vy si môžete urobiť fotku v obchode LOUIS VUITTON s hashtagom #hardwork a odložiť foťák naspäť do IKEA batôžka. Niežeby na tom batôžku bolo niečo zlé, práve naopak, je to VÁŠ batoh a s ním ste autentický.
Svojsky už roky na Instagrame vystupuje blogerka a influencerka Natália Homolová, ktorú možno poznáte pod účtom @natinstablog. Z fashion a lifestyle blogerky sa zrazu stala mama na plný úväzok a Natália so svojimi fanúšikmi zdieľa nielen krásne farebné fotky, ale aj ťažké chvíle v živote matky. Pre niekoho je to možno „príliš“, no pre mnoho žien a matiek je to miesto, kam sa prídu uistiť, že nie sú v týchto situáciách samy. Prídu si po radu, ako sa zbaviť strií, tip na detské vybavenie, inšpiráciu, ako zariadiť detský kútik.
Natália už síce prekročila hranicu mikroinfluencera, no je to skvelý príklad autentickej osobnosti, ktorá sa ani v digitálnom svete na nič nehrá.
2. Tvorte konzistentný obsah
Ako sme už spomínali, sociálne siete sú preplnené ľuďmi a logicky aj preplnené obsahom. A to je super! Práve široká skupina používateľov vám dovoľuje zamerať sa na konkrétne oblasti. Pri nano- a mikroinfluenceroch nejde spravidla o kvantitu. Nejde o kvantitu followerov ani o kvantitu príspevkov. Venujte sa problémom, v ktorých sa cítite ako doma. Riešte to, v čom sa cítite prirodzene. Venujete sa tancu? Skvelé, publikujte videá svojich choreografií, tréningy, videá z vystúpení, tanečné tutoriály, inšpirácie, ale nemiešajte k tomu súťaž o kuchársku knihu, ak na vašom profile v živote nepristál jediný recept.
Ste vegetarián a venujete sa príprave jedál pre vegetariánov? Výborné, ale neprijímajte spolupráce od značiek, ktoré okrem jednej vegetariánskej edície majú 80 % svojich produktov z mäsa pochádzajúceho z nehumánnych podmienok. Takéto správanie by bolo povrchné a nekorešpondovalo by s vašou filozofiou. Cieľovka, ktorá pristála na vašom profile, je tam kvôli tomu, že ste si to zaslúžili. Nesklamte ich. Pridávajte hodnotný obsah a vytvárajte okolo seba komunitu ľudí, ktorých zaujíma to, čo vás. Pracujte intenzívne, tvorte obsah kreatívne, nezúfajte po prvých neúspechoch, buďte aktívni a ukážte, že ste profi v tom, čo vás baví. Neskôr môžete na svoj profil prilákať aj relevantné spolupráce a pre svojich followerov relevantné súťaže, zľavové kódy či tipy na produkty.
3. Publikujte pravidelne
Ako už bolo naznačené vyššie, nie je dôležitá kvantita príspevkov, ktoré mesačne publikujete. Podstatné je skôr zamerať sa na pravidelnosť ich publikovania. Pre algoritmy Instagramu nie ste zaujímavým používateľom, pokiaľ napr. v júni publikujete fotku prvý týždeň v mesiaci a následne video posledný deň v mesiaci. Medzitým si nahráte 5 stories a tam vaša aktivita skončila. V júli idete na dovolenku a 2 týždne postujete ako šialený. Zvyšok mesiaca nepridáte opäť nič. Takéto správanie je pre Instagram jasným signálom nečinného používateľa. Na začiatok si radšej zvoľte tempo, ktoré dokážete utiahnuť. Napr. 2 príspevky a 3 stories týždenne. Tento postup opakujte pravidelne a dajte vedieť, že na vašom Instagrame nevymreli dinosaury. Pravidelnosťou sa zlepšia aj výsledky.
4. Získavajte power likes
Sú to lajky od účtov, ktoré sú väčšie než ten váš. Čím viac takýchto ľudí lajkuje váš obsah, tým viac sa zvyšuje jeho dosah. Power likes vás môžu dostať do „discovery“ časti Instagramu. Ak vaše príspevky lajkujú účty s menším počtom followerov, nie je to zlé, no váš dosah sa zvýši len o trochu. Nie každému sa podarí získať power likes, ale môžete sa o to aspoň pokúsiť. Pri relevantných situáciách označujte veľké účty v komentároch či popisoch, pretože je dosť pravdepodobné, že vám okomentujú alebo ohodnotia príspevok. Taktiež sa zapájajte, komentujte príspevky veľkých účtov, reagujte na ich stories, jednoducho sa staňte členom komunity, ktorá vás zaujíma.
5. Používajte relevantné hashtagy
Pri vyhľadávaní jednotlivých # sa vám zobrazia fotky používateľov, ktorí tieto hashtagy použili. Hashtagom môžete dať aj follow, takže ak zvolíte správne hashtagy, môžu sa vaše fotografie zobrazovať používateľom priamo na nástenke príspevkov, kde sa objavuje obsah od používateľov, ktorých sledujete. Nepoužívajte #, pod ktorými je možné nájsť milióny fotografií. Nevymýšľajte si vlastné #, pokiaľ nie sú opodstatnené, pretože ľudia pod nimi obsah nehľadajú. Siahnite po # s menším počtom obsahu, napr. s 10- až 100-tisíc fotografiami či videami, je väčšia šanca, že cieľovka si vás nájde skôr tu ako medzi 2,5 miliónmi obrázkov.
6. Tvorte Reels
Po príchode TikToku si mnohí mysleli, že Instagram pôjde do úzadia. Nuž, nebolo to tak. Instagram zas a znova vylepšil svoje funkcie a k príspevkom, stories a IGTV pridal funkciu Reels (filmové pásy). Asi ste si všimli, že videoobsah preberá na sociálnych sieťach štafetu, a preto sú reels také populárne. Chytľavým, zábavným, zaujímavým spôsobom dokážete podať myšlienku, návod, výsledok svojej práce či iný výstup širokému publiku ľudí. Reels dosahujú oveľa lepšie výsledky do počtu pozretí ako videá nahrané v IGTV či vo feede. Takisto v nich môžete označovať veľké profily a zvyšovať tak svoj dosah. Reels sú momentálne obrovským trendom, a keď chcete, aby si vás ľudia všimli, mali ste s nimi začať už včera. :)
Bonus na záver:
- ak nemáte kvalitnú fotku, radšej s publikáciou príspevku počkajte,
- fotka je prvá, ale text je takisto dôležitý – dajte si záležať na tom, čo poviete svojim followerom,
- používajte emotikony – príspevky s emotikonmi dosahujú oveľa lepšie výsledky,
- edukujte – návody fungujú výborne, ľudia sa chcú dozvedieť, ako niečo pripraviť, urobiť…,
- komunikujte – odpisujte na komentáre, správy, vytvárajte komunitu, ktorá sa k vám bude chcieť vracať ,
- myslite inak ako ostatní – všetko tu už bolo, treba len nájsť spôsob, ako to podať inak. :)
Spravovať profil na Instagrame tak, aby na ňom bol vždy kvalitný, hodnotný a kreatívny obsah, nie je také ľahké, ako to môže na začiatku vyzerať. Nebojte sa však experimentovať a ísť si za svojím cieľom. Do influencovania!
– Oľga Minčičová, Social Media Specialist v digitálnej agentúre Effectix.com.