Oddnes môžeš v Bratislave jazdiť aj 130 km/h. Vallo ihneď zareagoval a nešetril kritikou
- Primátor mesta Matúš Vallo dnes na sociálnej sieti oznámil zásadné zmeny pre vodičov v Bratislave
- Odvolal sa na stanovisko Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá od dnešného dňa zvýšila maximálnu povolenú rýchlosť na frekventovanom dopravnom úseku v hlavnom meste.
- Primátor mesta Matúš Vallo dnes na sociálnej sieti oznámil zásadné zmeny pre vodičov v Bratislave
- Odvolal sa na stanovisko Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá od dnešného dňa zvýšila maximálnu povolenú rýchlosť na frekventovanom dopravnom úseku v hlavnom meste.
Ide o časť diaľničného obchvatu D1, kde je líniové riadenie. Na tomto úseku bude v závislosti od premávky povolená maximálna rýchlosť 130 km/h. Primátor konštatuje, že víta takzvané inteligentné riadenie, ktoré vďaka senzorom a dynamickému prispôsobovaniu maximálnej rýchlosti môže zlepšiť plynulosť premávky na bratislavskom obchvate.
„Na rokovaní s ministerstvom dopravy, NDS a políciou sme však ako mesto zastávali názor, že negatíva maximálnej rýchlosti 130 km/h vo vnútromestskom priestore prevažujú nad možnými benefitmi pre tranzitujúcu dopravu,“ tvrdí Matúš Vallo.
Zdôrazňuje tiež, že vyššia rýchlosť spôsobuje vyššiu hlukovú záťaž a emisie priamo v meste, v niektorých prípadoch len desiatky metrov od bytov a domov. Vyššia rýchlosť môže zároveň znižovať aj bezpečnosť, najmä pri menších medzikrižovatkových vzdialenostiach a komplikovanom napájaní diaľničných križovatiek, ktoré bratislavský obchvat má.
https://www.facebook.com/KRPZBA/photos/a.604815706607630/1253357721753422/
„Nehovoriac o tom, že trendom v iných veľkých mestách je skôr znižovanie rýchlosti na vnútromestských diaľniciach. Problémom by bolo, ak by kvôli vyššej maximálnej rýchlosti prišlo aj k vylúčeniu vozidiel MHD z obchvatu. S týmto by sme ako mesto principiálne nemohli súhlasiť. Dopravný podnik síce nateraz získal dočasné výnimky k minimálnej povolenej rýchlosti pre autobusy MHD, ktoré jazdia po obchvate. Tieto výnimky však platia len do augusta 2022.“
Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by podľa primátora znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a samozrejme aj nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy. Viaceré nosné linky, ktoré v súčasnosti využívajú obchvat, by bolo nutné pretrasovať. Navyše, pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva. V prípade dopravných uzáver by sa podľa Valla tiež radikálne obmedzili možnosti obchádzok pre MHD. Tie pritom denne využívajú desiatky tisíc obyvateľov mesta.
Bratislava je pripravené rokovať s NDS a ministerstvom dopravy o riešeniach. Cieľom je primárne zachovať čo najviac benefitov inteligentného riadenia obchvatu, ale bez negatívnych dopadov na MHD a kvalitu života ľudí.
„MHD, ktorá musí tvoriť jadro efektívnej a udržateľnej dopravy v meste, by prípadným vylúčením z obchvatu bola masívne znevýhodnená a toto by bolo pre Bratislavu neprípustné,“ dopĺňa Matúš Vallo.
Pre mnohých nečakaný krok si vyslúžil pochvalné, no aj kritické komentáre.
„Je až na zaplakanie, že mesto zjavne nie je účastníkom v rokovaniach o vlastnom území. Je nonsens dávať do intravilánu 130 km/h. Plynulosti premávky viac pomohlo preventívne znižovanie rýchlosti ešte pred vstupom do mesta. A k tomu úsekové merače rýchlosti podľa objektívnej zodpovednosti. Navyše, väčšina dopravy na obchvate je destinačná v BA a nie tranzitujúca. Zvýšenie rýchlosti nebude znamenať, že rýchlejšie prejdú mestom, ale že problém bude inde,“ komentuje rozhodnutie Ľubomír.
Ak sa pozrieme do susednej Viedne, od ktorej si často chceme brať príklad, na miestnom obchvate je stále limit 100 km/h. Je to kvôli bezpečnosti, no ohľad sa berie aj na to, aby sa dalo z obchvatu plynulo odpájať a pripájať. Podobne to funguje aj na diaľnici naprieč Rakúskom. V miestach, kde sa veľa áut pripája či odpája, je vždy znížená rýchlosť na 100 km/h .
Navyšovanie rýchlostných limitov sme na Slovensku doposiaľ testovali na severnej diaľnici D1 medzi Popradom a križovatkou Beharovce. Dočasne tu bolo umiestnené dopravné značenie, ktoré ti v súlade s legislatívou umožnilo akcelerovať až na 140 km/h na 38-kilometrovom úseku. A výsledok?
„Po vyhodnotení pilotného projektu testovania 140-tky na diaľnici pod Tatrami sme dospeli k záveru, že prípadná úspora času jazdy vodičov nevyváži negatíva, ktoré vyššia rýchlosť prináša. Tými sú zvýšené emisie, hluk, fatalita nehôd. Po zvážení všetkých týchto faktorov sme sa rozhodli projekt zastaviť a 130 km rýchlosť považujeme nateraz za optimálnu pre podmienky slovenských diaľnic,“ uviedol hovorca Ministerstva dopravy Ivan Rudolf pre Startitup.
Na takomto 38-kilometrovom úseku by si pri zrýchlení zo 130 km/h na tempomatových 140 km/h ušetril len zanedbateľnú 1 minútu a 15 sekúnd. Na celej trase z Bratislave do Košíc (cca. 450 km), ak by bol teoreticky celý úsek spojený diaľnicou bez prerušenia, by ti rovnaké zrýchlenie darovalo necelých 15 minút.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: NDS, Facebook/ Matúš Vallo