PRIESKUM: Slovensko je opäť na chvoste. Deti v školách neučíme podstatnú vec, v budúcnosti to môže byť problém

  • Prieskum PISA opäť odhalil, v čom Slovensku oproti iným krajinám zaostáva – v školách sa deti neučia, ako rozoznať falošnú správu od pravej
  • S obdobným školením sa na Slovensku stretlo len 45 % respondentov, v krajinách OECD absolvovalo dané školenie v priemere 54 % študentov
Bratislava Policy Institute
TASR/AP/Richard Drew Unsplash/Rasheed Kemy
  • Prieskum PISA opäť odhalil, v čom Slovensku oproti iným krajinám zaostáva – v školách sa deti neučia, ako rozoznať falošnú správu od pravej
  • S obdobným školením sa na Slovensku stretlo len 45 % respondentov, v krajinách OECD absolvovalo dané školenie v priemere 54 % študentov

Mladí ľudia trávia čoraz viac času na internete, „fake news“ však spozorovať nevedia. Najnovší prieskum PISA ukázal, že 15-roční Slováci trávia „celé dni“ online, no v škole sa neučia, ako majú rozlíšiť hoax od faktu. Slovensko v porovnaní s ostatnými krajinami výrazne zaostáva. 

Dáta, ktoré zozbierala PISA, dokazujú, že mladí ľudia trávia čoraz viac času online. Podľa najnovšej správy je to až 35 hodín týždenne, údaje zo Slovenska sú totožné s priemerom. „To predstavuje 66 % nárast za 6 rokov a je to takmer rovnako dlhý čas ako priemer pracovného týždňa pre dospelých v krajinách OECD,“ uvádza sa v správe PISA. 

Prístup k internetu majú od ranného veku, no kriticky myslieť nevedia

Prieskum EU Kids Online IV z roku 2020, ktorý sa uskutočnil na vzorke 969 respondentov, pritom ukázal, že už 10 ročné deti využívajú internet na dennej báze. „Každé piate dieťa a mladý človek vo veku 9 – 17 rokov trávi na internete viac ako 4 hodiny počas školského dňa,“ píše v správe. 

Zdieľal/a si niekedy na sociálnej sieti hoax?

Je preto viac ako pochopiteľné, že mediálna výchova na školách je nevyhnutná. PISA preto robila prieskum, či deti na školách majú školenia o tom, ako rozpoznať skreslené informácie. Takéto školenie absolvovalo v priemere v krajinách OECD 54% študentov. 

https://www.facebook.com/theOECD/photos/a.10150177273897461/10158124995362461/

Boli však aj štáty, ktoré vynikali. Napríklad viac ako 70 % študentov na školách v Austrálii, Kanade, Dánsku a USA uviedlo, že sa s obdobným školením stretli. Slovensko však výrazne zaostáva nie len v porovnaní s Austráliou, ale aj priemerom OCD – s takýmto školením stretnúť sa malo stretnúť len 45 % zo slovenských respondentov.

Menej ako 45 % nahlásených študentov však absolvovalo toto školenie v Izraeli, Lotyšsku, Slovenskej republike, Slovinsku a Švajčiarsku,“ konštatuje sa v správe.

zdroj: PISA/ 21st-Century Readers

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: PISA, EU Kids Online IV

Najnovšie videá

Trendové videá