Slovenský startup chce zničiť nudu: Nová appka ti bude odporúčať aktivity okolo teba, aby si nesedel doma

  • Chceš si ísť zacvičiť alebo zahrať sa s deťmi na ihrisko, no máš pocit, že v tvojom meste nič také nie je?
  • Aplikácia Activity Point bude bojovať s nudou, Slovákom chce predstaviť zmysluplné aktivity
  • Slovenský startup sa ľudí snaží motivovať k pohybu tým, že im na mape ukáže aktivity, ktoré sa nachádzajú v ich blízkosti
ap
  • Chceš si ísť zacvičiť alebo zahrať sa s deťmi na ihrisko, no máš pocit, že v tvojom meste nič také nie je?
  • Aplikácia Activity Point bude bojovať s nudou, Slovákom chce predstaviť zmysluplné aktivity
  • Slovenský startup sa ľudí snaží motivovať k pohybu tým, že im na mape ukáže aktivity, ktoré sa nachádzajú v ich blízkosti

Bývalý policajt, 37-ročný Vladimír Buráš, sa pohybovým aktivitám venuje už dlhé roky. Vďaka trénerským skúsenostiam vie, aké problémy riešia ľudia, ktorí tréningy ponúkajú, ale aj športuchtiví ľudia, ktorí ich navštevujú. So svojím tímom sa tak rozhodol vyvinúť aplikáciu, ktorá uľahčí život obom skupinám.

Activity Point je webová appka, ktorá záujemcom o aktivitu ukáže, čo sa nachádza v ich okolí. Trénerom zase ponúka možnosť predávať svoje služby. Mestá a obce tiež môžu pridať ihriská a športoviská, ktoré môžu užívatelia pomocou aplikácie podporiť finančnou odmenou.

Nie je to však iba o pohybe. Aplikácia vie nájsť aj miesto, kde sa po ťažkej fyzickej aktivite zrelaxuješ, alebo kurz, na ktorom sa naučíš niečo nové. Vladimír Buráš tak na slovenský technologický trh prichádza s inovatívnou appkou, ktorá má potenciál zmeniť to, ako trávime voľný čas.

Prečo by mal bežný človek začať používať Activity Point? Čo nové prinášate?

Aplikácia zobrazuje aktivity, ktoré sa okolo vás nachádzajú. Ponúkať ich môžu bežní ľudia ako živnostníci či eseročky. Každý, kto Activity Point používa, vidí, čo sa okolo neho dá robiť – a nielen okolo neho, po celom Slovensku. Ak napríklad idem na pracovnú cestu do Košíc a mám 3 hodiny okno, môžem si vďaka appke ísť zacvičiť. Funguje aj ako sprievodca.

Okrem toho do nej obsah pridávajú samosprávy, čo je skvelá pridaná hodnota aj pre nich. Keď sa ich pýtame, že čo sa u nich v obci dá robiť, zvyčajne povedia, že nič. Ale keď sa pýtame na turistiku, detské ihriská, skateparky či psie výbehy, zrazu zistia, že také niečo majú. Activity Point teda mapuje konkrétne ponuky v rámci prostredia, v ktorom sa človek nachádza.

Veľkým benefitom je aj objavovanie – ak napríklad chodím na tréning hodinu autom na druhú stranu Bratislavy, vďaka aplikácii zistím, že taký istý tréning je aj pri mne, 5 minút pešo. Nemusím používať auto, nemusím strácať nervy v zápche.

Takýmto spôsobom dávame do výslnia aj úplne bežných ľudí – kým na sociálnych sieťach si platia reklamu veľké siete fitness centier, v Activity Point vidno aj samostatných trénerov, ktorí mnohokrát dokážu ponúknuť kvalitnejšie služby.

Čiže ak som turista v Bratislave, dostanem tipy na lokálne aktivity. Čo tu napríklad uvidím?

V tomto som vychádzal z vlastnej skúsenosti. Bol som v hoteli blízko Bratislavy, kde ponúkali aj masáže. Ale prevádzkovateľ nemal so samotným hotelom nič spoločné, len si prenajímal priestory. Keď som sa teda na recepcii spýtal na masáže, povedali, že nevedia.

V Activity Point človek vidí všetky aktivity okolo seba – nielen hotelové prevádzky, ale aj podobné v okolí. Vidí napríklad saunu v hoteli za 20 eur, no tiež saunu 100 metrov od neho v budove oproti za 15 eur. Prinášame tak transparentnosť a možnosť voľby.

Pod pojmom aktivita chápeme aj iné veci ako pohyb, napríklad možnosti trávenia voľného času v okolí. Ak sa chce človek niečo učiť, na mape sa zobrazia kurzy. Ak sa chce hýbať, sú viditeľné športy a k tomu aj zodpovedná regenerácia.

V rámci obcí dokonca máme solidárny model, kde priamo ukazujeme obecné aktivity ako ihriská či parky a ľudí do nich vieme navigovať cez integrovanú navigáciu Waze. Ak sa človeku miesto zapáči, môže naň prispieť napríklad 3 eurá a mesto potom peniaze využije na rozvoj danej aktivity.

Mnoho z týchto funkcií však už ponúkajú bežné aplikácie, napríklad Google Mapy. V čom je Activity Point inovatívny?

Samotné aktivity sa vám priamo ponúkajú. Na Google Mapy si môže dať prevádzku len biznis, ktorý je v rámci mapy situovaný podľa IČO alebo podľa fixnej lokality. U nás si napríklad tréner môže vybrať miesto, kde sa chce zjavovať, navyše vidno aj to, či je verifikovaný.

To všetko je pre poskytovateľov služieb veľmi jednoduché, nikto si nemusí zriaďovať komplikované firmy alebo databázy.

Ako sa staráte o to, aby v appke neboli nekvalitní poskytovatelia?

Máme ich registrovaných pomocou živností a proces je transparentný, aby vyselektoval menej kvalitné služby. Nechceli sme z toho robiť bazár, kde hocikto ponúka hocičo. Ide o profesionálny nástroj predaja služieb.

Čo napríklad sociálne funkcie? Priateľstvá či sledovanie aktivít ostatných?

Chceme to robiť prakticky. Máme napríklad možnosť, že ak tréner o hodinu začína tréning pre 10 ľudí, no dohodnutých je zatiaľ len 7. Tak vie napísať svojím priateľom, aby sa pripojili. Riešime aj ďalšie funkcie, no tie sú momentálne v štádiu produkcie.

Čo Activity Point znamená pre poskytovateľov služieb? Ako sa môžu zviditeľniť?

Zadávateľ sa vie predať novým spôsobom, novému publiku. Ak ho doteraz niekto našiel, tak ako referenciu cez sociálne siete, web alebo niečo podobné. Naša aplikácia mu umožňuje ukázať sa na mape, že tu som a toto ponúkam.

Sú tam aj odkazy na sociálne siete a web. Ja vidím jeho aktivitu, napríklad tréning na workoutovom ihrisku, ktorý stojí 20 eur. Keď sa mi to zdá veľa, kliknem si na jeho sociálne siete, vidím, že má kvalitný Instagram a Facebook, tak viem, že to stojí za to.

Pre mestá sme pripravili 5 alebo 10 miest, ktoré pre nich zobrazíme zadarmo. Ďalej môžu dostať dotácie od používateľov, ktoré pôjdu na rozvoj týchto aktivít v meste. Čiže ak mám v meste nejaké detské ihrisko, ktoré sa mi páči a chcem ho podporiť, pošlem mu cez našu aplikáciu peniaze.

Inšpirovali ste sa nejakou aplikáciou zo zahraničia?

Nie. Ja som do istej doby nemal v telefóne žiadnu aplikáciu. Všetko, čo tam je, sme si vyskladali sami. Keď prídete do fázy, že sa začínate niekým inšpirovať, tak si vypínate vlastnú kreativitu.

Mali sme pár ľudí, ktorí nám chceli radiť, ale prišiel koronavírus a rozpadlo sa to. Celé si to tak riešime sami – na začiatku som si povedal, že tu chcem niečo nechať ľudom, čo trénujú a čo chcú trénovať, a začalo sa to nabaľovať.

Ako u vás fungujú reklamy? Môžu si napríklad poskytovatelia zvýrazniť svoju pozíciu na mape?

Zatiaľ sme si všetci rovní, čiže všetci svietia rovnako.

Odkiaľ potom máte príjmy?

Zatiaľ je to čisto benefičné.

Plánujete svoju aplikáciu vôbec monetizovať?

Berieme si podiel z predaja aktivity. Čiže ak niekomu predáme tréning, je spravodlivé, ak si z toho niečo zoberieme. Tých 0,5 %, ktoré získame, ale dávame na benefičné združenia pre pohyb. Na transparentnom účte tiež presne vidíte, kam tie peniaze putujú.

Z tak malých provízií sa ale zrejme neuživíte, musíte škálovať.

Áno, už teraz máme ponuky z Česka, Poľska a Maďarska. Tam chcú riešiť historické miesta. Teraz sme mali stretnutie na Ukrajine, kde ich to tiež veľmi zaujalo.

A čo Slovensko? Prejavil štát záujem o podobnú aplikáciu?

Zatiaľ sme rozoslali nejaké e-maily, snaha bola, ale zatiaľ neprišla žiadna konkrétna požiadavka. Ale ľudia zo Združenia miest a obcí Slovenska sú veľmi aktívni. Tam je naša komunikácia veľmi dobrá.

Aké máte plány na zvyšok roka?

Pripravujeme sa na tretiu vlnu koronavírusu. Máme už aj model s budúcim predajom kurzov pre trénerov, takže si viete predplatiť tréningy dopredu. Oni zase vedia predávať tréningy aj online, ktoré ľuďom prídu priamo do schránky.

Budeme si dávať veľký pozor na to, aby sme našu pomoc vybalansovali tak, aby išla ľuďom, ktorí ju potrebujú.

Zatiaľ som vás však našla iba na webe. Plánujete aj aplikáciu pre Android alebo iOS? 

Zatiaľ to bude len webová aplikácia. S Google Play nemám dobré skúsenosti, diktujú si podmienky, čo sa nám nepáči. Nevnímame to ako fér a preto ideme inou cestou. Nová aplikácia sa však bude dať stiahnuť do mobilu priamo z nášho webu.

Je naozaj dobrý nápad obchádzať App Store a Google Play? Ich provízie sú masívne, no ani veľké korporáty sa bez nich nezaobídu. Nedávno to skúšal napríklad Epic Games s ich megahitom Fortnite. A vy ste startup, vaša štartovacia pozícia je ešte horšia.

Chápem, ale veríme si. Som človek z tohto fachu a mám pocit, že ľuďom, s ktorými som pracoval ako tréner, a ľuďom, u ktorých som trénoval, by bolo dobré odovzdať niečo, kde by sa prezentovali jedni aj druhí. Toto bola moja myšlienka, ktorú som tam zakomponoval.

My nie sme v situácii, že by sme v App Store alebo Google Play boli a teraz sa sťahujeme. Začíname rovno bez nich. Takže to je iná situácia. Rozumiem, že sú to obrovské značky, ktoré majú výtlak a vedia pomôcť. Ale buď sa nám tú našu myšlienku podarí posunúť, ľudia nás pochopia a budú nás používať, alebo sa nám to nepodarí a pôjdeme robiť niečo iné.

Váš slogan je „lenivosť sa nenosí“. Máte pocit, že Slováci sa menej hýbu a je potrebné tlačiť ich do aktivít mimo domu?

Poviem vám to z prvej ruky. Venoval som sa tréningu sebaobrany. S tým je spojený aj rozvoj fyzickej zdatnosti. Vnímam ľudí okolo seba, ich fyzický výkon a stav. Vidím teda trend, že rozumní ľudia sa hýbu a ostatní na to kašlú.

U 20-ročných ľudí je predpoklad, že v pohybe vidia nejaký zmysel. Tým chceme pomôcť, aby vedeli, aké majú možnosti. Pri tých, čo sa nechcú hýbať, si počkáme na to, kým s tým začnú.

Podobné aplikácie zvyčajne zarábajú na províziách. Vy však chcete najmä motivovať ľudí.

Áno. Chápem, že je to trošku netradičné (smiech). Presťahoval som sa s rodinou z východného Slovenska na západ, a keď som s deťmi chcel robiť nejaké aktivity, nájsť preliezky alebo niečo v okolí, kde by sme vedeli tráviť voľný čas, tak som nevedel nájsť žiadnu platformu, kde by som tieto veci videl. To bol prvý stimul, aby sme niečo vytvorili.

Bolo by skvelé, keby ľudia na jednej platforme komunikovali to, čo vedia ponúknuť. Nie sú to len fyzické aktivity ako činky, sauny či wellness, ale aktivitu celkovo.

Využiť to môžu napríklad aj ľudia, ktorí prídu do nového mesta a nevedia, kde čo je. Skúšajú hľadať na Google Mapách, ale tie sú veľmi neadresné a nekonkrétne. My tú konkrétnosť prinášame.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá