Nedajte sa zaočkovať, vyzýva reklama pohrebnej služby. Žiadna takáto firma však neexistuje
- „Nedajte sa zaočkovať,“ uvádzala reklama na pohrebníctvo Wilmore Funeral Home v Charlotte
- Reklamu šírila čierna dodávka ale aj sociálne siete, zadávateľ reklamy chce ale dosiahnuť pravý opak
- Cynický slogan v skutočnosti nepatrí k pohrebníctvu, ale k zdravotníckej klinike
- Agentúra, ktorá reklamu zhotovila tvrdí, že konvenčná forma reklamy pre očkovanie nefunguje
- „Nedajte sa zaočkovať,“ uvádzala reklama na pohrebníctvo Wilmore Funeral Home v Charlotte
- Reklamu šírila čierna dodávka ale aj sociálne siete, zadávateľ reklamy chce ale dosiahnuť pravý opak
- Cynický slogan v skutočnosti nepatrí k pohrebníctvu, ale k zdravotníckej klinike
- Agentúra, ktorá reklamu zhotovila tvrdí, že konvenčná forma reklamy pre očkovanie nefunguje
„Nedajte sa zaočkovať,“ mohli si prečítať fanúšikovia sledujúci futbalový zápas v meste Charlotte (Severná Karolína). Čierna dodávka, na ktorej bola uverejnená reklama uvádzala, že tento slogan si objednalo pohrebníctvo Wilmore Funeral Home.
Ľudia, ktorí sa odmietli zaočkovať proti COVID-19 sú najčastejšími klientmi pohrebníctiev v Spojených štátoch, kde si pandémia koronavírusu vyžiadala takmer 700-tisíc životov.
Dajte sa zaočkovať, inak sa uvidíme čoskoro, uvádza web
Aj keď sa môže zdať, že ide o cynický slogan, ktorý by pomohol pomôcť udržať stálu prácu pre pohrebníctvo, opak je však pravdou. Žiadne pohrebníctvo s názvom Wilmore Funeral Home v Charlotte nepôsobí a webová stránka fiktívneho pohrebníctva píše pravý opak ako na automobile. „Dajte sa očkovať, ak nie, uvidíme sa skoro,“ uvádza stránka s odkazom na potrebu pohrebných služieb.
Po kliknutí na kolónku webu „dajte sa zaočkovať“ na webe užívateľa presmeruje na web kliniky StarMed, konkrétne rovno na web o vakcinácii, kde sa záujemcovia môžu na očkovanie prihlásiť.
Presmerovanie na kliniku ale neprebiehalo od začiatku a tajomné pohrebníctvo bolo záhadou, pretože telefóne číslo na reklame automobilu odkazovalo, že jeho schránka je plná správ, uvádza Washington Post.
Neskôr sa ukázalo, že nezvyčajná reklama, ktorá sa tvári ako reklama na pohrebníctvo je v skutočnosti reklama na očkovanie proti koronavírusu. Stojí za ňou reklamná spoločnosť z Charlotte, BooneOakley.
„Boli sme to my. Choďte sa dať zaočkovať,“ píše sa v tweete spoločnosti.
Konvenčná reklama nefunguje pri očkovaní, tvrdí majiteľ
Majitelia agentúry pre CNN ozrejmili, že sa im zdá, že tradičná reklama na očkovanie nefunguje, preto sa rozhodli pre túto nezvyčajnú formu. „Mám pocit, že konvenčná reklama nefunguje. Len obyčajné správy, ktoré hovoria ‚Zaočkujte sa‘ alebo ‚Choďte na očkovanie‘ … jednoducho akosi splývajú so všetkým ostatným,“ povedal riaditeľ agentúry David Oakley pre CNN.
„Chceli sme urobiť niečo, čo by to vnímalo z iného uhla pohľadu a trochu ako šok, aby ľudia rozmýšľalo: „Pre Boha, človeče,“ dodal BooneOakley.
Oakley dodal, že keby sa kvôli tejto nezvyčajnej reklame dal zaočkovať čo i len jeden človek, považoval by to za veľký úspech.
Pre Washington Post zas riaditeľ firmy prezradil, že nápad s pohrebníctvom sa zrodil počas diskusie vo firme, keď preberali, kto z ochorení a úmrtí nezaočkovaných ľudí ťaží. Odpoveď bola pohrebné ústavy a služby.
Okrem automobilu s reklamou využívali aj prítomnosť na sociálnej sieti, kde jeden z užívateľov správne poznamenal, že ide o „nejaký marketing na vyššej úrovni.“
Odborníci ale nie sú presvedčení, že práve kampaň spojená so strachom ako je to pri fajčiaroch môže skutočne zmeniť presvedčenie ľudí. Naopak ich skôr môže presvedčiť o správnosti svojho postoja.
„Tento druh strachu nepohne ľuďmi, keď vedia, že existujú ľudia, ktorí mali COVID a nezomreli,“ povedal Scott Ratzan, expert na zdravotnú komunikáciu z City University v New Yorku pre Washington Post.
Klinika formát víta, ale personál bol spočiatku nervózny
Klinika StarMed ale tento nezvyčajný formát víta, aj keď spočiatku bol jej personál nervózny a tvrdí, že keď sa kvôli tomu podarí zachrániť len jeden život pacienta, tak to stálo za to. Chris Dobbins, ktorý má na starosti PR pre StarMed uviedol, že od doby zverejnenia reklamy sa zvýšila návštevnosť stránky na očkovanie a kliniku kontaktujú ľudia, ktorí jej ďakujú.
Zaujať mal aj samotný kamión na futbalovom štadióne. „Rozhodne to vyvolalo veľkú pozornosť,“ povedal pre CNN diváčka zápasu Katie Guenther. „Správa bola spočiatku šokujúca, kým som si neuvedomila, že je to pohrebný ústav.“
Spojené štáty bojujú so stagnáciou očkovania. Plne zaočkovaných je 54,8 % celej populácie USA, uvádza americké Centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb (CDC). Severná Karolína, kde sa nachádza mesto Charlotte patrí k najmenej zaočkovaným štátom v USA. Plne zaočkovaných je 48,8 % ľudí.
Prezident Joe Biden sa rozhodol bojovať s nerozhodnosťou obyvateľov Štátov aj novými nariadeniami, ktoré zaviedli napríklad povinné očkovanie pre federálnych zamestnancov i dodávateľov federálneho sektoru.
Zdroje: Washington Post, CNN, CDC, Worldometers