Štát sa vykašľal na kompenzácie a ide diktovať, búri sa reštaurácia. Nejdeme žiadne OTP, ZŤP, PDF, ESP, všetci sú vítaní
- Video zaznamenalo na slovenskom internete obrovský úspech, zdieľali ho tisíce
- Pravidlá sú momentálne nastavené na ich likvidáciu, tvrdia
- Video zaznamenalo na slovenskom internete obrovský úspech, zdieľali ho tisíce
- Pravidlá sú momentálne nastavené na ich likvidáciu, tvrdia
Protipandemické opatrenia na Slovensku už mesiace určuje COVID automat. Ten je rozdelený na päť farieb, od najlepšej zelenej až po čiernu. Spolu s tmavnúcou farbou okresu sa sprísňujú aj opatrenia v danej oblasti.
Každá z farieb má pre prevádzkovateľov zariadení a organizátorov ešte jednotlivé odtiene. Tí si vyberajú z troch protokolov: základ – všetky osoby, bez ohľadu na to, či je osoba zaočkovaná, má negatívny test alebo nič, OTP – očkovaní, testovaní, prekonaní, alebo kompletne zaočkovaní, čo hovorí samé za seba. V reštauráciách platia prísne pravidlá, začínajú sa búriť.
Pravidlá určuje štát, prevádzkovatelia zariadení si z nich môžu vybrať
Podľa toho, aký z protokolov si vyberú, majú určené ďalšie podmienky ich fungovania. Tie sa v jednotlivých protokoloch výrazne líšia. Napríklad aj v čiernom a teda najhoršom možnom okrese, sa môžu konať hromadné podujatia a to vtedy, ak chce prevádzkovateľ privítať len kompletne zaočkovaných.
V takomto prípade platia na mieste prísne protipandemické opatrenia a ľudí môže prísť len 100, avšak pre OTP a základ sú hromadné podujatia v čiernych okresoch úplne vylúčené.
Rozdiely sú citeľné aj v iných farbách okresov, v súčasnosti nemáme žiaden čierny okres a žiaden nepribudne ani budúci týždeň. Kompletne zaočkovaní môžu ísť na hromadné podujatia neobmedzene v každej farbe, okrem spomínanej čiernej. V červenom okrese môže byť na hromadnom podujatí v základe 10 osôb a v bordovej 6.
Reštaurácie si tiež môžu vybrať, no s možnosťami nesúhlasia
Reštaurácie majú obmedzenia ešte prísnejšie. V zelenej farbe okresu fungujú všetky tri protokoly bez obmedzení, pravidlá sú však náročnejšie už v ďalšom stupni, v oranžovej. Vtedy môžu pri stole sedieť buď štyria ľudia alebo ľudia z jednej domácnosti, v exteriéri obmedzenia nie sú, to platí pre kompletne zaočkovaných a OTP.
Ak si podnik zvolí, že chce obsluhovať všetkých bez rozdielu, môžu tak urobiť v oranžovom okrese len na terase, kde môže byť naraz najviac 10 ľudí.
V červenom okrese platia pre zaočkovaných a OTP rovnaké pravidlá, ako v oranžovom. V protokole základ môžu jedlo od tohto stupňa po čierny vydávať už len cez okienko.
Ak je tvoj okres bordový, pre kompletne zaočkovaných stále platia rovnaké pravidlá, ako v oranžovom a červenom. Pri OTP funguje okienkový predaj a terasy, kde musia byť 2 metrové rozostupy medzi stolmi.
V čiernych okresoch platí predaj cez okienko pri všetkých troch protokoloch.
Podniky sa búria, štát sa vykašľal na kompenzácie a opäť idú diktovať
Proti prísnym pravidlám sa niektoré reštaurácie búria. Jednou z nich je napríklad podnik Hollywood burger v Trnave, ktorý vyzýva aj ďalších.
„Priatelia jeseň je tu a štát, ktorý za minulý rok zrazil gastrosektor obmedzeniami na kolená a vykašľal sa na normálne kompenzácie, ide opäť diktovať koho môžeme a koho nemôžeme obslúžiť,“ píšu na svojej sociálnej sieti.
K zákazníkom sa prihovára zamestnanec v parochni, tvrdí, že keď reaguje na tento cirkus, ktorý nastal, inak byť oblečený ani nemôže: „Je tu jeseň, už sa nám sfarbujú okresy, máme tu nový COVID automat,“ otvára.
Pokračuje tvrdením, že v ich reštaurácií vítajú všetkých bez rozdielu: „Či ste očkovaní, testovaní, netestovaní alebo neviem akí, žltí, zelení, hnedí, malí, veľkí, pri sebe, to je úplne jedno, aj keby ste podvyživení.“
Hovoria, že medzi ľuďmi nebudú robiť rozdiely. Jedlo by malo spájať a nie rozdeľovať: „Nejdeme žiadne OTP, ZŤP, PDP, PDF, ESP, všetci ste bez rozdielu vítaní,“ tvrdia.
Na svojom Instagrame ďalej podotýkajú, že situácia sa na Slovensku zhoršuje a je viac než možné, že časom budú niektoré okresy Slovenska čierne. V tomto bode do reštaurácie nesmie vstúpiť nikto, ani kompletne zaočkovaní, povolený je len okienkový predaj a rozvoz: „Takže aká sloboda, aká vakcína je sloboda? Zase sme sa nechali bohužiaľ ošáliť.“
Zákazníci, ktorých museli v iných prevádzkach vyhnať k nim chodia s plačom
K podobným krokom vyzývajú aj ostatné podniky: „Aby nabrali konečne gule a prestali si nechať diktovať od štátu, čo môžu a čo nemôžu robiť vo svojich vlastných podnikoch a koho môžu a koho nemôžu obslúžiť. Spamätajte sa, máte vlastné podniky a presne pre toto ste išli podnikať, aby ste boli nezávislí a boli sami sebe pánom.“
Na dverách majú teda nalepenú nálepku, na ktorej stojí nápis: Voľná zóna, všetci ste vítaní s testom/pasom alebo bez neho.
Video zožalo na slovenskom internete úspech, v súčasnosti má na sociálnej sieti viac ako 85 tisíc videní. Mnohých zákazníkov vraj motivovalo, aby sa prišli najesť práve do ich reštaurácie.
Tvrdia, že ľudia za nimi chodia s tým, že ich z iných podnikov vyhodili. „Dnes nám prišla jedna zákazníčka s plačom, že ich vyhodili z dvoch prestížnych trnavských reštaurácií. Vyhodili ich jak posledné handry pred celou reštauráciou.“
Na Slovensku nie je motivácia ísť sa zaočkovať a im preto skrachujú podniky
„Reakcie ľudí boli nečakane, alebo, lepšie povedané, až neuveriteľne pozitívne,“ vyjadrilo sa vedenie reštaurácie pre Startitup. Video má podľa ich slov už desaťtisíce zdieľaní a podporných komentárov. Mnohí v nich píšu, že o reštaurácii ešte nepočuli, no prídu tam. Zaujali zákazníkov z celého Slovenska, ktorí sú kvôli ich prístupu ochotní merať aj dlhšiu cestu.
„Triedenie ľudí na vyššiu a nižšiu vrstvu je samo o sebe nehumánne a v reštaurácii, ktorá si chce udržať zákazníkov je to obrovský prešľap cez čiaru. Viedlo by to k našej likvidácii,“ tvrdia.
Ako príklad používajú iné európske krajiny, kde to majú podľa ich názoru vymyslené lepšie: „Vo Francúzsku si po vakcinácii krásne chodíte kam chcete, aj v prípade zhoršenej situácie. To vytvára zrejmú motiváciu a teda to má aj zmysel. U nás? Stačí, že sa zhorší farba na bordovú a už pociťujete obmedzenia aj ako očkovaný človek.“
Za to, že vydržali prvé dve vlny môžu ďakovať stálej klientele, ktorú si za roky práce vybudovali. Konštatujú, že veľa iných reštaurácií podobné šťastie nemali: „Počas 1. vlny nám štát nasľuboval toho až-až. V realite nám dali iba dotácie na zamestnancov, ktoré sa aj tak nevzťahovali na všetkých. K skutočným peniazom sme sa dostali počas druhej vlny. Medzitým množstvo čakajúcich podnikov krachlo.“
Stačilo len počúvať, brať nápady ľudí, ktorí sa do témy rozumejú, tvrdia. „Odbory, zväzy reštaurátorov a hotelierov, podnikateľov a rôzne odbory vláde už dávali mnoho návrhov. K srdcu si vzali minimum a zvyšok odignorovali alebo otočili na prázdnu špajzu“.
Zdroje: Hollywood Burger, SIU