Staré železničné trate sa dočkajú nového využitia. Unikátny slovenský projekt poteší cyklistov
- Slovensko čaká pozitívna zmena, nevyužité vlakové trate budú slúžiť novému účelu
- Systém Trailpanel je projekt, ktorý bol len nedávno odprezentovaný
- Slovensko čaká pozitívna zmena, nevyužité vlakové trate budú slúžiť novému účelu
- Systém Trailpanel je projekt, ktorý bol len nedávno odprezentovaný
Už počas budúceho roka by sa mohli niektoré nevyužívané vlakové trate premeniť na cyklotrasy. Tento nápad bude realizovaný nielen súkromnými firmami, ale aj za pomoci technickej univerzity, informoval o tom Forbes. Nápad slovenského podnikateľa v sebe spája ekologickosť a výrazné šetrenie nielen financií, ale aj prírodných zdrojov.
CEO spoločnosti Power Mode Igor Salopek podniká s balíkoboxami. Práve v jeho hlave sa zrodil nápad, ktorý môže Slovensko v pozitívnom slova zmysle zmeniť. Jeho tím pripravil prvé nákresy a do spolupráce prizvali aj bratislavskú STU, ktorá súhlasila. „Je to takzvaná trvalá udržateľnosť v súčasnosti nevyužívaných železničných tratí. Je to tiež druhá šanca pre odpady, životný štýl obyvateľov i životné prostredie,“ uviedol na piatkovej prezentácii Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU, o jeho slovách písal TREND.
Nápad sa podľa autorov projektu oplatí. Ušetria sa nielen finančné prostriedky, ale myšlienka je aj ekologická. Hoci finálnu cifru ešte nepoznáme, podľa hrubých odhadov by sa mohla ušetriť až polovica nákladov.
Ako vlastne bude výstavba takejto cyklotrasy vyzerať? Mechanická ruka by mala na koľaje ukladať panely a práve tie vytvoria cyklotrasu. Rozmer jedného panelu je 2,4 x 1 meter a v prípade potreby ich možno tiež ľahko odinštalovať a trať znova využívať. Celý systém sa skladá len z dvoch častí – panelu a spojky, má teda potenciál využívať sa aj inde. Chcú z neho tvoriť aj prístrešky, ktoré sa budú nachádzať v okolí dráhy.
Dokonca aj materiál, z ktorého sa panely vyrobia, bude zahŕňať ekologické zložky, napríklad recyklovaný plast. Celý projekt pochválil aj štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť, ktorý dúfa, že sa potrebné financie nájdu aj v eurofondoch. „Veľmi chválim túto iniciatívu – projekt v sebe snúbi ekologickosť, udržateľnosť a využitie nevyužitého. Práve takéto uvažovanie a technológie menia krajinu, v ktorej žijeme na lepšie miesto nielen pre nás, ale aj budúce generácie. Inteligentné a ekologické riešenia môžu byť aj do budúcnosti tým najvýznamnejším vývozným artiklom Slovenska,“ napísal na svojom Facebooku.
Pomôcť by mala aj prípadná spolupráca Železníc Slovenskej republiky, ktoré by mohli svoje nevyužité cyklotrasy prenajať za symbolické peniaze samosprávam a tie by mohli inštaláciu panelov financovať z eurofondov.
Prvá trať by sa mala nachádzať na Záhorí a verejnosť by sa na ňu mohla pozrieť už na začiatku roka 2022. Celkovo má potenciál takéhoto využitia až 100 km vlakových trás na Slovensku, tvrdí vedenie projektu.