Dobre. je nové Zomri. Nenápadná skupina ukázala, že ľudia majú na Facebooku väčšiu moc než si myslia
- Internet je miesto plné nenávisti a zla, v dôsledku čoho vznikla skupina s názvom Dobre.
- Jej cieľom je slušne nesúhlasiť s príspevkami, ktoré sú zavádzajúce a urážlivé
- Hoci skupina funguje len niekoľko dní, na svojom konte má už jeden veľký úspech
- Internet je miesto plné nenávisti a zla, v dôsledku čoho vznikla skupina s názvom Dobre.
- Jej cieľom je slušne nesúhlasiť s príspevkami, ktoré sú zavádzajúce a urážlivé
- Hoci skupina funguje len niekoľko dní, na svojom konte má už jeden veľký úspech
19. októbra sa v Národnej rade Slovenskej republiky opäť rozbehla debata o ďalšom interrupčnom zákone z dielne Anny Záborskej. Ona a poslanci okolo nej tento zákon nazývajú zákonom na pomoc tehotným ženám. Podľa ľudí, niektorých politikov ale aj odborníkov však ide o spôsob, ako sťažiť prístup k bezpečných interrupciám.
Záborskú sa rozhodol podporiť aj Richard Vašečka, ktorého môžeme pokojne nazvať jej pravou rukou. Približne o pol siedmej večer poslanec na sociálnej sieti zverejnil odkaz na vlastný blog, v ktorom sa novému potratovému zákonu venuje. Nie je prekvapením, že v nadpise nechýbala fráza „a čím nás strašia liberáli?“
Slušný nesúhlas
Netrvalo dlho a tento príspevok si všimla novozaložená facebooková skupina s jednoduchým názvom Dobre. Táto skupina je aktívna iba od 16. októbra, no v tejto chvíli má takmer 4 500 členov. Vyššie spomenutý príbeh sa stal iba na tretí deň fungovania skupiny, takže hneď v úvode si skupina Dobre. na svoje konto pripísala dôležitý úspech — donútila Richarda Vašečku, aby vymazal svoj príspevok.
Členovia skupiny majú iba jedno pravidlo, jedno motto a jedno heslo. Je ním slovo dobre. Ak si členovia všimnú, že politici, médiá či verejne známe osoby šíria nenávistný, zavádzajúci alebo skrátka hlúpy obsah, ktorý by do modernej spoločnosti nemal patriť, spoja svoje sily a v skupine sa dohodnú, na ktorý príspevok budú reagovať.
Následne sa pod týmto príspevkom stretnú a do komentára napíšu prosté dobre. V priebehu prvých troch dní aktívnosti skupiny dokázali členovia zaplaviť komentáre pod príspevkami Milana Uhríka a Roberta Fica.
„V prípade Richarda Vašečku však dosiahli prvý veľký úspech, pretože v priebehu necelých 30 minút sa odpovede ‚Dobre.‘ nazbieralo pod jeho príspevkom viac ako 150 exemplárov,“ uvádza zakladateľ skupiny Patrik Lenghart, ktorý pôsobí ako publicista a doktorand v oblasti mediálnych štúdií. Patrik dodáva, že Vašečka najprv vypol komentáre, no napokon sa rozhodol vymazať celý príspevok.
Nenávisť je v internetovej komunikácii bežná
Na otázku, prečo vznikla táto skupina, má Patrik jednoduchú odpoveď. „Všimli sme si, že internet je miesto plné toxického odpadu. Nenávisť, agresivita a útoky sú typickými nástrojmi internetovej komunikácie, a preto veľká väčšina slušných ľudí volí mlčanie, aby predišla konfliktom. Toto je podľa nás veľký problém,“ uvádza.
Medzi administrátormi skupiny sú aj známe mená. Jedným z adminov je napríklad Tomáš Kriššák známy aj z iniciatívy #SomTu. Administrátorkou je aj Katarína Kat, známa slovenská PR manažérka, Kristína Nemcová, televízna reportérka, či Dominik Radler, aktivista z oblasti ľudských práv.
Myslí si, že nie je fér, keď sa pod príspevkom, ktorý prezentuje ľudské práva, pokojne nájde aj tisícka vulgárnych hejterov zo sveta alternatívnych informácii, a pod príspevkom, ktorý sa venuje nebezpečným hoaxom, sa slušní ľudia neukazujú, pretože sa chcú vyhnúť možným konfliktom.
„Na tento problém sme našli jednoduché riešenie. Je ním slovo dobre. Povieme si to vždy, keď s niečím nesúhlasíme. Nechceme sa hádať a v žiadnom prípade nechceme šíriť nenávisť alebo na niekoho útočiť,“ vysvetľuje Patrik.
Dodáva, že členovia skupiny sú vždy na mieste a slušným, taktným a trochu sarkastickým spôsobom sú vždy pripravení dať najavo svoj nesúhlas. „Robíme to preto, aby ľudia na internete videli, že voči nenávisti existuje alternatíva, ktorou je slušnosť so štipkou humoru.“
Hoci si možno práve hovoríš, že množstvo komentárov pod takýmito príspevkami zvýši ich reach, nemusíš sa báť. Ako uvádza Patrik, na sociálnych sieťach sa obsah kumuluje, ktorý sa tak či tak dostane ku každému z nás. „Ten efekt, že zahltíme komentáre, čím prebijeme tie úbohé, nám je prednejší.“