Slováci sa musia pripraviť na nedostatok áut a rapídne zdražovanie. Chýba jeden z kľúčových materiálov
- Bude zo Slovenska druhý Detroit?
- Táto otázka sa v posledných mesiacoch objavuje častejšie, než kedykoľvek predtým
- Automobilky sa trápia, nemajú z čoho vyrábať, chýbajú komponenty a z Ázie prichádza nový, ešte väčší problém
- Bude zo Slovenska druhý Detroit?
- Táto otázka sa v posledných mesiacoch objavuje častejšie, než kedykoľvek predtým
- Automobilky sa trápia, nemajú z čoho vyrábať, chýbajú komponenty a z Ázie prichádza nový, ešte väčší problém
O tom, že automobilový svet je hore nohami, sme už písali niekoľkokrát.
Už začiatkom roka sme ťa informovali, že ak chceš nové vozidlo – obzvlášť na Slovensku obľúbené modely, ako napríklad Škoda Octavia či Volkswagen Golf –, mal by si sa poponáhľať. „Je možné, že si svoje auto tento rok ani nenájdeš,“ varovali sme v januári.
A predpovede sa, bohužiaľ, začali postupne napĺňať. Nové autá začali svojim čakajúcim majiteľom meškať, doba dodania sa čoraz viac odkladala a neskôr si dokonca automobilky začali vyhradzovať právo, že môžu tvoju objednávku po čase úplne zrušiť.
Vo svete i u nás sa na istý čas zastavili výrobné linky, lebo nemali čo – lepšie povedané z čoho – nové vozidlá vyrábať.
„Automobilky na Slovensku teraz bežia v priemere 3 – 4 dni v týždni. Problém nie je v nedostatku objednávok, ale v nedostatku dielov osadených elektronickými komponentami. V princípe ide o všetky diely, ktoré obsahujú elektronické súčiastky.“ vysvetľoval pre Startitup problémy automobilového priemyslu generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Ján Pribula.
„Podiel elektroniky vo vozidlách sa v poslednom období výrazne zvýšil. Ide sa o rôzne riadiace jednotky, systémy slúžiace pre informovanosť vodiča, ale aj zábavu pasažierov, systémy aktívnej aj pasívnej bezpečnosti a podobne. Bez týchto komponentov nie je možné vozidlo zmontovať a uviesť na trh.“
Spolu s hovorkyňou Volkswagenu Slovakia Luciou Kovarovič Makayovou sa pred necelými 2 mesiacmi pri otázkach Startitupu zhodli, že najväčší nedostatok týchto elektrosúčiastok ešte len čoskoro pocítime – zhruba v tomto období, v ktorom sa teraz nachádzame.
Obaja poukazujú na situáciu v Ázii, konkrétne napríklad v Malajzii alebo na Taiwane, kde nové vypuknutie ďalšej korona vlny spustilo opätovné zatváranie jednotlivých fabrík, vrátane tých, ktoré vyrábajú už aj tak chýbajúce komponenty.
„Veta, že autá sú len kusy železa a plastu, už dávno neplatí. Funkčnosť každého auta dnes okrem iného závisí od približne 1 500 káblov, najmodernejšie autá ich majú až 3 000. Práve o týchto súčiastkach dnes hovorí celý automobilový sektor, ktorý predpovedá, že nedostatok čipov na trhu sa vyrovná až v rokoch 2022/2023,“ potvrdil pre nás CEO spoločnosti Carvago (internetový trh s autami) Jakub Šulta.
No aby toho nebolo málo, objavil sa nový problém, ešte závažnejší – začína chýbať materiál, z ktorého sa robí na aute skoro všetko.
Keď v Číne zatvoria fabriky
Aj korene tohto problému môžeme ísť hľadať do Ázie, tentokrát do Číny, ktorá je najväčším svetovým dodávateľom horčíka – až 85 % svetových dodávok pochádza z tejto krajiny.
Krajina spoza čínskeho múru sa ocitla v energetickej kríze a doslova zatvára fabriky, aby šetrila energiou.
„Čínske mesto Yulin, ktoré produkuje najviac horčíka, práve nariadilo zatvorenie 35 z 50 výrobných závodov. Zostávajúcim 15 bolo povedané, aby obmedzili operácie na polovicu, čím sa produkcia drasticky zníži,“ píše o následkoch tohto energetického šetrenia britský Financial Times i automobilový portál Jalopnik.
A prečo sa automobilové portály i automobilky tak zaujímajú o produkciu horčíka v Číne?
„Možno ste o magnéziu (horčíku) neuvažovali už od stredoškolských hodín prírodovedy, ale v automobilovom priemysle hrá rozhodujúcu úlohu. Horčík sa používa v mnohých zliatinách hliníka. V podstate nemôžete vyrábať autá bez hliníka a s hliníkom nemôžete pracovať bez použitia horčíka,“ vysvetľuje ďalej Jalopnik.
Karoséria, priečne nosníky, nápravy, palivové nádrže, brzdy, kolesá… a to stále nie je všetko, čo v našom aute potrebuje hliník, a teda aj magnézium/horčík.
Zásoby sa minú už koncom novembra
Portál zdôrazňuje, že nie sú žiadne zabezpečené zásoby horčíka na mesiace dopredu, pretože dosť rýchlo oxiduje – jednoducho povedané, má krátku životnosť. Súčasné stavy by mali vydržať do novembra a v decembri, ak sa nič nezmení, sa už naplno prejaví ich nedostatok.
„Ak sa zastaví dodávka horčíka, celý automobilový priemysel bude nútený zastaviť sa,“ citujú analytika známej bankovej a finančnej spoločnosti Barclays Amosa Fletchera svetové médiá, ako Financial Times či Fox Business.
V praxi to znamená zdraženie všetkých áut, aj tých ojazdených
Nedostatok áut na trhu, po ktorých je dopyt, pochopiteľne zdvihol ceny vozidiel a to nie len tých nových, ale aj ojazdených.
Majitelia sa dnes toľko nezbavujú starých áut, lebo nové jednoducho nie sú. To spôsobuje, že aj v ponuke bazárov ich je menej a tie, čo sú tam, sú pri nižších počtoch a vysokom dopyte taktiež drahšie.
Ďalší dôvod môžeme hľadať aj u spomínanej vyššej ceny nových vozidiel – v niektorých prípadoch až o pätinu, čo núti viacerých potenciálnych kupcov zvážiť kúpu nového auta a radšej vyhľadávajú ojazdené, čím opäť prispievajú k začarovanému kruhu – veľký dopyt, menšia ponuka – v ktorom v konečnom dôsledku zdražieva všetko nové i staré.
„Cena predaného jazdeného vozidla vzrástla v priemere o 5 až 6 percent, v prípade najobľúbenejších modelov až o 13 percent,“ písali sme pred pár týždňami o výsledkoch prieskumu na Slovensku a v Českej republike, ktoré dala vypracovať spoločnosť Carvago, venujúca sa online trhu s autami.
Ak by sa však naplnili prognózy, že elektrosúčiastok bude v tomto období ešte menej a k tomu by sa mal pridať nedostatok magnézia, potrebného na výrobu zliatin hliníka, ktorý je v našom automobile skoro všade, je viac než pravdepodobné, že tento trend rastúcich cien ešte len naberie na sile.
Nehovoriac o tom, aké následky to môže mať pre celé Slovensko, ktoré je na automobilovom priemysle závislé.
Zdroje: archív Startitup, Financial Times, Fox Business, Jalopnik