Slovensko má nálepku montážnej dielne, máme horšie vzdelanie než v minulom storočí. Situácia je alarmujúca
- Na Slovensku máme na milión obyvateľov 75 startupov, v Estónsku 865
- Slovensko má nálepku montážnej dielne. Musíme to zmeniť
- Na Slovensku máme na milión obyvateľov 75 startupov, v Estónsku 865
- Slovensko má nálepku montážnej dielne. Musíme to zmeniť
Slovensko je podľa úrovne inovácií na tom katastrofálne, investície v tejto oblasti zvyšuje menej ako je priemer Európy.
Krajina dlhodobo zaostáva vo svetových rebríčkoch inovačného potenciálu, v prepočte na milión obyvateľov má žalostne málo startupov. Ako odznelo v diskusii na 20. ročníku medzinárodného kongresu ITAPA 2021 o digitalizácii a technológiách, slovenskú ekonomiku by mali ťahať práve inovácie, až potom je šanca vyniknúť a posunúť sa vpred.
Prekážok v tomto smere je viacero – nekvalitný systém vzdelávania, slabá podpora zo strany štátu i samotných firiem, ako aj to, že krajina uviazla v pasci stredných príjmov.
Aktuálne sme na tom horšie ako v minulom storočí
„Úroveň vzdelania je alarmujúca,” uviedol ekonóm a exminister financií Ivan Mikloš, pričom sa odvolal na analýzy medzigeneračnej úrovne vzdelávania na Slovensku.
„Súčasná mladá generácia je na tom horšie ako tá, ktorá študovala v polovici minulého storočia. Situácia je pritom katastrofálna na všetkých úrovniach školstva,” upozornil.
Väčšina mladých ľudí podľa neho odchádza zo Slovenska práve pre zlú kvalitu vysokých škôl. „Potrebujeme pritiahnuť investorov s vysokou pridanou hodnotou a podstatne vyššou produktivitou práce. Na to nutne potrebujeme kvalitné školstvo a vzdelaných ľudí, ktorí sú na to pripravení,” povedal podnikateľ, developer a investor Peter Lukeš.
Bez kvalitného školstva podľa neho nebudú na Slovensku lídri a bez nich sa neposunieme vpred.
Na milión obyvateľov máme 75 startupov, Estónsko 865
Prezident IT Asociácie Slovenska Emil Fitoš označil za problém aj zbytočne vysoké a nereálne ambície.
„Z pohľadu inovačného potenciálu sme boli v rokoch 2016 – 2017 na približne 60. mieste, za nami boli už len krajiny ako Gambia, Pobrežie Slonoviny či Bulharsko. Slovensko má dnes na milión obyvateľov 75 startupov, Rakúsko raz toľko, no napríklad Estónsko až 865,” priblížil Fitoš.
Spoluzakladateľ startupu Simplicity Andrej Krúpa, ktorý s ním podniká aj v americkom Silicon Valley, na základe vlastnej skúseností uviedol, že v Dánsku funguje jasné spojenie univerzít a firiem.
Zadávajú študentom projekty a tí sú tak zapojení do reálneho biznisu. Na Slovensku podľa Krúpu chýbajú svetlé podnikateľské príklady z univerzít, ktoré by neskôr priniesli pozitívny príklad úspechu.
Slovensko by v produkcii rôznych druhov IT aplikácií mohlo vynikať o jednu generáciu. V prieskume na kongrese to uviedla veľká väčšina hlasujúcich.
Problémom je, že ekonomiku krajiny v minulosti ťahala efektivita výroby, no už to nestačí. Práve v tomto bode by mal podľa Mikloša nastať prerod z ekonomiky ťahanej efektivitou na ekonomiku ťahanú inováciami.
Slovensko je vnímané ako montážna dielňa
Ak sa má Slovensko zbaviť nálepky montážnej dielne, čo si dala za cieľ vicepremiérka a ministerka informatizácie Veronika Remišová, treba zapracovať na zlepšení verejnej správy a služieb, podnikateľskom prostredí, znižovaní byrokracie a korupcie či na zvýšení flexibility trhu práce, kvalite vzdelávania a investíciách do inovácií.
Trojdňový kongres ITAPA 2021, ktorý sa konal tento týždeň, vyvrcholil diskusiou viacerých členov vlády o dezinformáciách a hybridných hrozbách v online priestore.
„Ocitli sme sa v hybridnej vojne, ktorá zasiahla celý svet. Už nevieme, čomu môžeme veriť a čomu nie. Pritom odlíšenie pravdy od lží je základným predpokladom pre to, aby sme sa mohli rozhodnúť správne,” upozornila Remišová.
Sociálne siete pritom označila za spoločenskú hrozbu, kde sa podľa nej klamlivý, škodlivý a nenávistný obsah takmer nekontrolovateľne šíri.
Hoci aj giganty v tejto oblasti pritvrdzujú v boji s dezinformáciami, realita ukazuje, že to nestačí, a podľa politikov by za to mali začať niesť zodpovednosť.
Aj preto sa napríklad Veľká Británia rozhodla uplatniť priamu reguláciu sociálnych médií a vrcholní manažéri tak môžu čeliť pokutám, ak škodlivý obsah nezablokujú.
Podľa politikov by aj v tomto boji mali byť všetky členské krajiny Európskej únie jednotné.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SITA