Slovenská firma valcuje letecký veľtrh v Dubaji. Jej futuristický vírnik zaujal Geissenovcov aj americkú armádu
- Slovenská firma Joker Trike z Topoľčian zožala úspech na leteckom veľtrhu v Dubaji
- So svojim vírnikom Nisus zaujala manželov Geissenovcov, ale aj ozbrojené zložky z celého sveta
- Nisus má množstvo vychytávok. Dokáže spomaliť na rýchlosť 30 km/h, čím je ideálny na pozorovacie misie
- Jeho cena sa začína na 98-tisíc eurách. S plnou nádržou dokáže preletieť až 500 kilometrov
- Slovenská firma Joker Trike z Topoľčian zožala úspech na leteckom veľtrhu v Dubaji
- So svojim vírnikom Nisus zaujala manželov Geissenovcov, ale aj ozbrojené zložky z celého sveta
- Nisus má množstvo vychytávok. Dokáže spomaliť na rýchlosť 30 km/h, čím je ideálny na pozorovacie misie
- Jeho cena sa začína na 98-tisíc eurách. S plnou nádržou dokáže preletieť až 500 kilometrov
Slovenská firma Joker Trike z Topoľčian zaujala na svetovom veľtrhu EXPO 2020 i na leteckom veľtrhu v Dubaji, kde sa dokázala presadiť aj pri konkurencii v podobe leteckých gigantov, ako sú Boeing, Airbus či Suchoj.
Slovenský vírnik Nisus dokonca zaujal manželov Roberta a Carmen Geissenových, ktorí si pohodlie interiéru vyskúšali v spoločnosti ministra hospodárstva Richarda Sulíka.
Vírnik sa stal doslova atrakciou, zaujal ozbrojené zložky z celého sveta
Hovorca spoločnosti Martin Jelinek pre Startitup uviedol, že známy manželský pár nebol jediný, koho slovenský vírnik zaujal.
„Na náš produkt sa prišli pozrieť tisíce ľudí, od rána do večera sa náš stánok nezastaví. Je to doslova atrakcia. Máme veľa záujemcov, od americkej armády po pakistanskú,“ prezradil hovorca spoločnosti.
Prezrel si ho aj šejk Muhammad bin Rášid Ál Maktúm, ktorý je viceprezident a premiér Spojených arabských emirátov a emir Dubaja. Šejk tiež prejavil záujem o slovenské stroje pre svoj emirát.
Nisus síce vzhľadom a vrtuľami pripomína menšiu helikoptéru, spadá však do kategórie ultraľahkých lietadiel. Na rozdiel od helikoptéry nie je rotor vírnika poháňaný motorom. Na pilotovanie vírnika je potrebný pilotný preukaz, stroj sa však vyznačuje ľahkým ovládaním.
Vírnik má niekoľko vychytávok oproti konkurencii. „Je to vôbec prvý vírnik, ktorý je zostavený tak, že dvaja ľudia môžu sedieť vedľa seba, a zároveň ho aj pilotovať,“ vysvetľuje Jelinek.
Jeho futuristický dizajn umožňuje panoramatické videnie. Dizajn je nielen vizuálne atraktívny, ale má aj skvelé aerodynamické vlastnosti.
„Meno Nisus vzniklo, pretože pri lete kopíruje pohybu vtáka Nisus, čo je jastrab krahulec,“ prezradil Jelinek, na základe čoho vzniklo nezvyčajné pomenovanie stroja.
Cena začína na 98 000 eur, spomaliť dokáže na 30 km/h
Veľmi nenáročný je aj na pristávaciu dráhu. Vírnik potrebuje podľa informácií len niekoľko desiatok metrov na vzlet, približne 70 metrov. Na pristátie potrebuje tiež len pár metrov, tym pádom dokáže pristáť takmer všade. Oproti helikoptére má ale viacero výhod, je oveľa lacnejší a ľahší na údržbu. Jeho cena sa pohybuje na začiatočnej cifre 98 000 eur.
„Je to najpomalšie lietajúci vírnik, pretože dokáže lietať pomaly na úrovni 30 kilometrov za hodinu vo vzduchu. To je veľmi neobvyklé. Náš vírnik je tak ideálny na monitorovanie, dozor a pozorovanie,“ tvrdíJelinek.
Nisus je vhodný pre políciu, ozbrojené zložky, ako je armáda, ktoré ho môžu využiť pri akciách či rôznych misiách na monitorovanie v oblasti hraníc, plynovodov, strážených objektov alebo muničných skladov. Využitý môže byť aj pri pátracích akciách na otvorených plochách.
Poháňaný je leteckým motorom rakúskej výroby Rotax, motory tejto značky sú známe svojou výbornou kvalitou. Rotory si vyrába spoločnosť sama. Maximálna rýchlosť je 195 kilometrov za hodinu. Veľkosť palivovej nádrže je 95 litrov. Interiér s nastaviteľnými sedačkami a posuvnými pedálmi je navrhnutý tak, aby sa prispôsobil postave akéhokoľvek pilota.
Slúžiť by mohli aj ako lietajúce taxíky
Nisus spája profesionálne lietanie s tým rekreačným, v budúcnosti by mohol slúžiť ako lietajúci taxík pre profesionálne spoločnosti. Plná nádrž zaručí, že dokáže preletieť až 500 kilometrov, čo je vzdialenosť porovnateľná s cestou z Prahy do Liptovského Mikuláša.
„Veľmi veľký záujem prejavili spoločnosti, ktoré sa zaujímajú o urban mobilitu. Pre nich je to jeden z najlákavejších produktov, aký je na trhu,“ povedal Jelinek.
Väčšina súčiastok, ktoré sú vo vírniku, sú slovenskej výroby, čiže ide vyslovene o slovenský produkt, prízvukuje hovorca. Nosná konštrukcia vírníka je zvarená z oceľových rúrok, čo poskytuje vysokú odolnosť a bezpečnosť konštrukcie.
V spoločnosti Joker Trike myslia aj na prírodu, využívajú materiály z obnoviteľných zdrojov. Firma tvrdí, že nahradením veľkých helikoptér ich vírnikmi sa zníži produkcia CO2. Vírniky sú tiež ľahšie a lacnejšie na údržbu.
„Lietame, pretože lietanie oslobodzuje myseľ. Nisus je vytvorený tak, aby ste mohli lietať so slobodnou mysľou,“ znie motto firmy, ktorá má do budúcnosti veľké plány, čaká ju aj certifikácia vírnikov, pričom prvé dva kusy už boli certifikované na lietanie.
Začínali s produkciou obrábaných súčiastok
Spoločnosť Joker Trike s viac ako 15-ročnou tradíciou, začínala ako spoločnosť zameraná na kusovú a malosériovú produkciu obrábaných súčiastok pre strojárenský, automobilový a letecký priemysel.
Joker Trike je založená na dvoch kľúčových osobách: zakladateľovi a pilotovi Jindřichovi Záhumenskom a riaditeľovi a konštruktérovi Ondrejovi Jančovičovi.
Spoločne začali najskôr s výrobou dvojmiestneho motorového rogala JokerTRIKE PROFI, ktoré sa doteraz úspešne predáva v Európe, ale aj v Spojených štátoch.
V roku 2012 začala spoločnosť spolu s nemeckým partnerom MST gmbh pracovať na vývoji vírnika. Ten bol úspešne predstavený na leteckej výstave CIGAC 2015 v čínskom meste XIAN, kde tiež zožal veľký úspech.
Vírník bude reprezentovať Slovensko po skončení leteckého veľtrhu naďalej v Dubaji na dubajskom Expo 2020 až do 28. februára 2022.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy