Lukáš Frlajs: Slovo influencer na Slovensku vzbudzuje obrovské predsudky. Nájdite si robotu, je to vždy istejšie (ROZHOVOR)
- Lukáš Frlajs daboval filmy ako Harry Potter či Spider-Man, ako herec si zas zahral v druhej časti Perinbaby
- Hereckých úloh však nie je toľko, aby z toho vyžil. Pomáha mu Instagram, Tik-Tok i YouTube
- S Matejom Zrebným tvorí najznámejšiu youtuberskú dvojicu, svojimi videami bavia takmer celé Slovensko
- Lukáš Frlajs daboval filmy ako Harry Potter či Spider-Man, ako herec si zas zahral v druhej časti Perinbaby
- Hereckých úloh však nie je toľko, aby z toho vyžil. Pomáha mu Instagram, Tik-Tok i YouTube
- S Matejom Zrebným tvorí najznámejšiu youtuberskú dvojicu, svojimi videami bavia takmer celé Slovensko
Komik, herec, youtuber aj influencer. S Matejom Zrebným baví Slovákov vtipnými videami na YouTube. Aktívny je ale aj na Instagrame či Tik-Toku. Reč nie je o nikom inom, ako o Lukášovi Frlajsovi.
Lukáš je mnohým známy aj z televíznych obrazoviek či divadelných dosiek. Okrem herectva sa venuje aj dabingu. Daboval napríklad predposledného Spider-Mana alebo Nevilla Longbottoma z Harryho Pottera. Zahral si aj hlavnú úlohu v pokračovaní kultovej Perinbaby, ktorú režíroval Juraj Jakubisko.
Hranie vo filmoch a seriáloch či dabing ho baví najviac. Venuje sa tomu ale najmenej. „Je to vec, ktorá ma najviac teší a chcel by som to robiť čo najviac. Žiaľ, nemôžem to ovplyvniť. Zostáva mi jedine čakať, či zazvoní telefón a príde nová ponuka,“ objasňuje Lukáš, ktorý sa herectvu venuje už od svojich šiestich rokov.
Herectvo mu stály príjem neprináša, pomáha však Instagram, Tik-Tok či YouTube. „Najväčší príjem je zo spoluprác na kampaniach. Nie je to však len o Instagrame, je to kombinácia, keďže pri mnohých kampaniach točíme aj videá pre kanál Zrebny & Frlajs & Mojmir. K tomu sa pridruží Instagram a rôzne iné aktivity,“ hovorí.
- Slovo influencer má na Slovensku stigmu. Prečo Lukáš prichádza o followerov?
- YouTubovými videami nevytvorili komunitu. Čo so Zrebným robia zle?
- Na Instagrame sa dajú zarobiť aj tisíce. Koľko si pýta za jednu storku?
- Aké je to spolupracovať s miliardovým korporátom?
- Prečo mal doma 15 PlayStation 5?
Považuješ sa za influencera alebo je Instagram pre teba len hobby?
Nesnažím sa cielene niekomu vkladať svoje myšlienky do hlavy, ani nasilu neovplyvňujem ľudí. Zameriavam sa na zábavu. Viem však aj v rámci zábavy ľuďom podať nejakú myšlienku, nad ktorou sa môžu zamyslieť.
Takže, ak je toto influencerstvo, tak áno, som influencer. Toto slovíčko má ale u nás obrovskú stigmu.
Prečo si myslíš, že má takú stigmu? Ľudia influencerom neveria?
Sú influenceri a influenceri. My, s Matejom, sme si nevybudovali naše meno tým, že máme pekné fotky a dávame rozumy ľuďom. Prerazili sme skôr tým, že robíme vtipné videá. Pozornosť, záujem ľudí a aj Instagram sme získali predovšetkým tým.
Na Instagrame máš vyše 52-tisíc followerov. Hovoríš však, že ten počet ide stále nižšie. Prečo?
Jedna z možností je, že som sa Instagramu prestal venovať, tak ako kedysi, aj keď si to nemyslím. Druhá je, že dávame menej videí na YouTube. Poslednou vecou sú instagramové algoritmy. Ľudia prichádzajú aj odchádzajú. Stále to tam však nejakým spôsobom rotuje.
Aj tak ide o dosť početné publikum followerov. Čím si si ho, podľa teba, získal? Ide, predpokladám, o mladšiu komunitu ľudí.
Určite cez videá, cez YouTube. Keď sme pred 6 rokmi s videami začínali, bola to mladšia komunita. Dnes je naša cieľovka od 18 do 50 rokov. Samozrejme, snažíme sa byť relevantní aj pre mladého aj staršieho sledovateľa.
Myslíš si, že máš verných fanúšikov na Instagrame?
Nie, to si nemyslím. My sme nikdy nemali nejakú veľkú komunitu. Máme komunitu, ale nie je to zďaleka tých 350-tisíc ľudí, ktorí nás followujú na YouTube. Naše videá nie sú založené na komunite, sú založené skôr na tom, že ľudia nám dajú odber preto, lebo sa chcú prísť raz za čas zabaviť.
Nie je to vlogový štýl, kde komunikujeme s divákmi napriamo prostredníctvom videí. Preto sa nevytvorilo jadro komunity, ktorá by sa o nás pobila. Naši diváci odrastú, idú ďalej a prídu noví. My sme ako televízia a k nej nemáš osobný vzťah.
Kedy ti začali pribúdať čísla a ponuky na spolupráce, ktoré naštartovali aj tvoje zárobky?
To bolo dosť rýchlo, prakticky hneď, ako sme začali točiť. My sme začali točiť na Facebooku a viac- menej sme to veľmi rýchlo preniesli aj na YouTube.
Ako prvá nás oslovila značka fotoaparátov, neskôr tenisky a jedna z najväčších slovenských bánk. Bola to v prvom rade veľká motivácia.
Natáčanie videí je poriadne finančne náročné, aj keď to tak nemusí vyzerať. My sme na videách naozaj nešetrili. Teraz už máme iný systém, vtedy sme do toho dávali strašné peniaze.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Banka je však konzervatívnejší klient. Dajú vám voľnú ruku pri tvorbe? Je ťažké si predstaviť veľký miliardový korporát, ktorý je otvorený takejto spolupráci.
Boli tam nejaké výhrady, ale vždy to bola skvelá spolupráca. Stalo sa dokonca aj to, že povedali, že toto je najhoršie na svete a vypálilo to napokon najlepšie.
Možno je to tým, že stále rozprávame – my robíme toto, funguje to, lebo to robíme takto. Väčšina klientov nám dáva voľnú ruku, pri rôznych požiadavkách sme však ochotní ustúpiť.
Keď sme spolupracovali s veľkým obchodným reťazcom, tam sme len poslali scenár a povedali, že je to ok. Pri našej najnovšej spolupráci s lekárňou sme zas pripravili dve verzie videa – jedno, ktoré pôjde k nám na youtubový kanál a druhé, ktoré pôjde klientovi.
Existuje spolupráca do, ktorej by si nešiel?
Boli ponuky na nejakých poisťovákov či politické strany, ale do toho nejdeme. Ak je to však nejaká značka, ktorá predáva produkt, ktorý nie je kontroverzný a ľudia ho majú radi, tak prečo by sme mu nerobili reklamu.
Naopak, ktoré spolupráce považuješ za tie najlepšie?
Tie najlepšie boli určite pre obchodný reťazec a banku. Najnovšie som však začal svoju prvú spoluprácu s elektro, a to so sieťou PLANEO.
Ako hodnotíš túto spoluprácu?
Je to moje prvé elektro vôbec a je to úplne super, pretože som zistil, že vždy sa nájde niečo, čo by si človek mohol z elektra odniesť .
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
V rámci spolupráce s PLANEO si trošku šokoval decká na Tik-Toku, že máš doma 15 PlayStation 5. Ako také šialené nápady vznikajú, to ti len tak skrsne v hlave alebo nejakému marketérovi?
Je to kombinácia. Niekedy mi stačí, ak mi priblížia akciu či produkt, ktorý treba spropagovať a mne už v hlave uzrie nápad.
Ja však trávim hrozne veľa času na Tik-Toku či Instagrame a viem, čo je trendy, aká téma rezonuje, či aký štýl točenia aktuálne funguje a ja niečo na to napasujem. Viem, s čím sa vedia ľudia stotožniť, čo im príde vtipné, z čoho sa dá urobiť sranda. To je ten istý systém, ako pri našich videách na YouTube.
Rozhovor vznikol v spolupráci s predajcom elektrotechniky – PLANEO. Sieť elektropredajní je najväčšia svojho druhu na Slovensku. Na trhu pôsobí už vyše 10 rokov a za ten čas otvorila viac než 50 predajní v celej krajine.
Najnovším prírastkom v ambasádorskej rodine sa stal Lukáš Frlajs. „Spoluprácu si nesmierne vážim. PLANEO prináša zákazníkom množstvo benefitov – od ceny, ktorý je dostupná všetkým, až po výber produktov prvotriednej kvality,“ ozrejmuje influencer.
PLANEO sa na svojom webe chváli širokým sortimentom – počítačové hry, počítače, televízie až po veľké domáce spotrebiče. Pre svojich zákazníkov majú pravidelné skutočné zľavy a výhodné ponuky.
Je rozdiel v spoluprácach, keď to robíš sám alebo so Zrebným?
No, ťažko povedať, niekedy si niekto objedná, že chce Instagram a niekto video na YouTube. Je to rozdielne, ale my sa to snažíme predať aj aj.
Je to finančne výhodnejšie, keď ste pri videách obaja so Zrebným, ako len ty?
Financie, ktoré zarobíme z YouTube, idú na náš spoločný firemný účet, z ktorého potom platíme ďalšie videá.
Často sa stane, že si z firemného účtu pošleme niečo na naše účty. Stane sa, že si niečo vytiahneme, ale väčšinou to nechávame tam, aby sme mali poistku, lebo sa nám už stalo, že sme boli v mínuse a museli sme jednoducho točiť.
Žijeme väčšinou z Instagramu. Samozrejme, pomáha tomu divadlo či dabing.
Na čom záleží pri tvorbe obsahu pre Instagram?
V mojom prípade na humore a nápaditosti. Samozrejme, venujem sa aj serióznejším veciam, ako napríklad charite. To sa ale už vtipne nedá podať, na to by bolo potrebné siahodlhé video. Napríklad také, aké sme vytvorili na našom kanáli k týraným ženám.
Celé video bolo vtipné a na konci chlap zbil ženu, k tomu bol reminder, koľko je týraných žien na Slovensku. Dá sa robiť osveta aj takýmto štýlom.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Vyjadruješ sa aj ku súčasnej situácii v krajine. Neprichádza však v tom čase na tvoju adresu vlna hejtov? Keďže ľudia od teba očakávajú len zábavu.
Ja nie som typ človeka, ktorý si v rámci týchto tém dával servítku pred ústa. Nehovorím, že mám patent na múdrosť, ani patent na správnosť. Poviem však to, čo si myslím, že je z môjho pohľadu správne.
Hejt prichádza neustále, ale nelámem si nad ním hlavu. Ja tu nie som na to, aby som plnil vždy len očakávania iných. Je to môj život, môj Instagram je môj pohľad na vec.
Momentálne 100 % pravdu nemá nikto, ale dáta hovoria samé za seba, že očkovanie nejakým spôsobom funguje.
Vplyv influencerov na Slovensku stúpa a sú stále viac využívaní v rámci propagácie značiek. Má však podľa teba influencer marketing na Slovensku ešte veľký potenciál?
Určite áno. Aj keď to už nie je ten prvotný boom, ktorý prišiel pred pár rokmi. Značky v tom čase ani nevedeli, ako pracovať s influencermi, len videli počet follows a známu tvár a chceli ju.
Teraz už viac nad tým premýšľajú, majú na výber z množstva influencerov a každý sa im hodí na niečo iné.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Čo by si poradil začínajúcim influencerom? Majú to vôbec začať robiť?
Nájdite si robotu – normálnu. Je to vždy istejšie. Takto sa vždy len za niečím naháňate. Vždy je lepšie mať popritom aj nejaký stály job. Zároveň je dobré, ak je človek sám sebou a má aj nejaký vlastný život a nežije len tým, že je influencer.
Každý influencer prechádza svojou životnou cestou. Jedni otvárajú produkčné firmy či majú vlastné značky. Kde sa vidíš ty o 10 rokov?
Naplno sa chcem venovať herectvu. Aj preto točíme skečové videá, lebo to k tomu patrí. Dosť sa pohrávam aj myšlienkou, že by si nás mohol niekto zaplatiť, myslím streamovacia služba, nehovorím však, že rovno Netflix.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame