Online život Slovákov sa môže zásadne zmeniť, EÚ chce zaviesť kontroverznú novinku. Experti s ňou nesúhlasia
- Európsky parlament zvažuje zákaz cielenej reklamy
- Pre mnoho podnikov by mohlo ísť o veľký problém
- Experti varujú pred negatívnymi dôsledkami, ktoré po zákaze takejto reklamy nastanú
- Európsky parlament zvažuje zákaz cielenej reklamy
- Pre mnoho podnikov by mohlo ísť o veľký problém
- Experti varujú pred negatívnymi dôsledkami, ktoré po zákaze takejto reklamy nastanú
Európsky parlament sa aktuálne zaoberá veľmi citlivou témou zákazu cielenej reklamy na internete. Práve cielená reklama sa v dnešnej digitalizovanej dobe stala pre mnohé spoločnosti hlavným zdrojom príjmu, na ktorom majú postavený svoj obchodný model.
Pripravované opatrenia, ktorých dôsledkom by bol zákaz tejto reklamy v online priestore, by podľa expertov zasiahli najmä malé a stredné podniky, médiá, ale v zásade aj všetkých bežných užívateľov internetu.
Zákaz cielenej reklamy na internete by pripravil podniky o príjmy a pripravil by aj európskych občanov o značnú časť obsahu a služieb, z ktorých dnes majú úžitok.
Bez jasnej alternatívy by sa zamedzil prístup k veľkej časti obsahu a služieb, čo by výrazne obmedzilo domácnosti s nižšími príjmami a ešte viac by sa obmedzil prístup k informáciám, tvrdí Michal Kordoš, výkonný riaditeľ SAPIE.
Digitálny marketér z iFocus.sk – Michal Čuridlo je toho názoru, že reklamu nemá nikto rád a po zmene ju ľudia budú nenávidieť. „Zakázať cielenú reklamu je nezmysel, pretože kto dnes nechce sledovať reklamy, môže ich odmietnuť, alebo ich len ignorovať.“
Takýto zákon podľa jeho slov len odstráni efektivitu reklamných kampaní. „Keď budeme v reklame ukazovať dôchodcom napríklad plienky pre deti či tenisky pre mladých, nepomôže to ani spotrebiteľom ani inzerentom. Vznikne iba zbytočný chaos a najviac na to doplatia menší a strední inzerenti,“ povedal pre Startitup.
EÚ by podľa Čuridla mala skôr riešiť gigantov ako Facebook (Meta) a Google. „Dominujú a nabaľujú na seba ďalšie služby, čím vytvárajú dominanciu v oblasti dát o správaní sa užívateľov. Doterajšie pokuty aj tie najvyššie sú vo výške ich týždenného príjmu za reklamu, nehovoriac o neriešení daňovej optimalizácie.“
Dávid Krumpár z Lighthouse Media Solutions nám zase objasnil, že cielená reklama v dnešnej dobe zlepšuje kvalitu užívateľskej skúsenosti a vďaka pokročilým algoritmom dokáže vo veľkej miere doručovať relevantný obsah relevantnej cieľovej skupine.
Tvrdí, že súhlasí s reguláciou na úrovni ochrany osobných údajov a ochrany súkromia konkrétneho užívateľa, avšak drvivá väčšina platforiem dnes umožňuje si obsah prispôsobiť až na úroveň konkrétneho užívateľa.
„Cestu vidím v zlepšení transparentnosti celého procesu a v ďalších možnostiach prispôsobenia až na konkrétneho užívateľa, plošný zákaz cielenej reklamy by vo finále obmedzil hlavne doručenie relevantných informácií cieľovej skupine a výrazne zasiahol pružnosť a efektivitu distribúcie produktov, služieb a informácií v digitálnom priestore.“
Kreatívny riaditeľ Melonberries – Pavol Sekelský si taktiež myslí, že to nie je správne riešenie. „Tým, že sa reklama nebude dať cieliť vznikne obrovský digitálny reklamný smog, pretože reklamy sa budú náhodne zobrazovať masám ako zblúdene strely.“
Koho by zákaz zasiahol najviac?
Európska komisia nedávno zdôraznila, aká dôležitá je cielená reklama pre vstup malých stredných podnikov na trhy a ich rozširovanie. Ich výskum ukazuje, že až 68 % týchto podnikov uvádza, že používanie cielenej reklamy je efektívny spôsob, ako osloviť nových zákazníkov.
Menej prekážok prístupu na trh znamená väčšiu konkurenciu a celkovo konkurencieschopnejšiu Európu. Naopak, obmedzenie online reklám by najviac zasiahlo malé podniky, startupy s malými marketingovými rozpočtami. Pre mnohé z nich by to bolo prakticky likvidačné. Naopak súčasná situácia spojená s pandémiou COVID-19 podporuje a prakticky núti podniky digitalizovať.
Zavedenie zákazu by taktiež znamenalo koniec bezplatného prístupu k obsahovým platformám (napr. Spotify, Youtube), ktoré ponúkajú bezplatné verzie svojich služieb pomocou reklám.
Odhadované náklady na zákaz reklám by mohli byť až 106 miliárd eur ročne, alebo 237 eur na každého európskeho občana. To vytvára pozíciu v prospech online používateľov, ktorí môžu platiť za prémiové služby platformy.
V dôsledku toho by už neexistoval prístup k neobmedzenému obsahu online. Tým by sa vytvorila nevýhoda pre ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť platiť tieto mimoriadne prémie. Okrem toho by to bolo v rozpore so základnými zásadami EÚ, ktorými sú rovnosť, sloboda a demokracia.
Cielené reklamy sú mimoriadne užitočné pre regionálne malé a stredné podniky, ale aj exportérov, ktorí potrebujú osloviť zákazníkov na globálnej úrovni. Informuje o tom Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku.
„Európski regulátori by mali prednostne dbať na boj s nezákonným obsahom a dezinformáciami, ako zasahovať detailne a technicky do mechanizmu fungovania digitálnej reklamy. V Sapie sme pripravení všetky podobné aktivity podporiť,” dodal Michal Kardoš.
Ako sa zdôrazňuje vo vyhlásení Európskej komisie, nová legislatíva o digitálnych službách by mala zaručovať ochranu základných práv. „Občania hrajú v politickom živote čoraz väčšiu rolu vďaka online nástrojom a službám, takže pri tvorbe predpisov ovplyvňujúcich online služby by sme mali venovať pozornosť napr. základným právam na prístup k informáciám a slobode prejavu online,“ píše sa v dokumente.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: europa.eu, SAPIE