Oslepení vodiči sú na cestách hrozbou. Slováci neovládajú správne používanie diaľkových svetiel na aute
- Správne používanie svetiel v premávke má svoje pravidlá. Hrozia pokuty, aj straty na životoch
- Slabo osvetlené auto môže byť príčinou vážnej nehody. Rovnako tak oslnenie vodiča
- Veľa šoférov nevie, čo robiť, ak sú oslepení diaľkovým svetlometom iného auta
- Správne používanie svetiel v premávke má svoje pravidlá. Hrozia pokuty, aj straty na životoch
- Slabo osvetlené auto môže byť príčinou vážnej nehody. Rovnako tak oslnenie vodiča
- Veľa šoférov nevie, čo robiť, ak sú oslepení diaľkovým svetlometom iného auta
Počet dopravných nehôd na Slovensku klesá z roka na rok. Stále však ide o pomerne vysoké čísla, v ktorých hrajú svoju rolu zbytočné chyby. Jednou z nich je nesprávne používanie svetiel na aute.
V mnohých prípadoch majú vodiči vzhľadom na situáciu zapnuté nevhodné svetlá. Ak sú potom, napríklad, za nepriaznivých podmienok alebo pri prejazde tunelom nedostatočne osvetlení, môžu spôsobiť vážnu dopravnú nehodu.
Častým problémom je tiež chvíľkové oslepenie vodiča okoloidúceho auta diaľkovými svetlometmi. Oslniť sa však dá aj zle nastavenými stretávacími svetlami. Prípadne hmlovkami zapnutými v nesprávnom čase. Slováci tiež často montujú do svojich áut nevhodné svetlá.
Správne používanie diaľkových svetiel na aute má svoje pravidlá
Prečo a za akých okolností treba používať diaľkové svetlá a kedy, naopak, nie?
Diaľkové svetlá sa používajú:
- aby osvetlili cestu pred vozidlom na dlhú vzdialenosť
- najmä v noci – od súmraku do úsvitu
Podľa zákona o cestnej premávke sa nesmú použiť diaľkové svetlomety, ak:
- je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená
- ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho auta (treba ich prepnúť na stretávacie)
- pri zastavení vozidla pred železničným priecestím (vtedy vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlá – ak by mohol oslepiť šoféra vozidla v protismere)
Viac informácií je k dispozícii na Facebooku BECEP-u (oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby).
Slováci sú si týchto pravidiel vo veľkej miere vedomí. Svedčí o tom aj instagramová anketa Startitupu, kde čitatelia odpovedali na otázku o svetlometoch. Konkrétne, či vedia, že im hrozí pokuta, keď majú zapnuté diaľkové svetlá v obci. Až 73 % odpovedalo správne.
Blokové pokuty 2021: Osvetlenie vozidiel § 32
- Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy stretávacími svetlometmi alebo im na roveň postaveným osvetlením za nezníženej viditeľnosti. (20 EUR)
- Neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy stretávacími svetlometmi alebo im na roveň postaveným osvetlením za zníženej viditeľnosti. (40 EUR)
- Neosvetlenie nemotorového vozidla svietidlami za zníženej viditeľnosti. (20 EUR)
- Použitie predných svetlometov do hmly a zadných svietidiel do hmly v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší. (20 EUR)
- Neosvetlenie stojaceho vozidla za zníženej viditeľnosti v obci na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky alebo na ceste mimo obce. (40 EUR)
Čo by mal spraviť šofér, aby nikoho zbytočne silno neoslnil
Niektorí vodiči si omylom nechávajú zapnuté diaľkové svetlá aj cez deň. Pohľadom na vozovku to za jasného počasia ťažko rozoznajú, pritom môžu nepríjemne oslepiť oproti idúcich vodičov. Každý šofér by sa mal občas pozrieť aj na palubovú dosku a skontrolovať, čo má zapnuté.
Nie vždy je dôvodom oslnenia iných vodičov nedbalosť či náhoda. Niekedy ide o nesprávne nastavené svetlá, najmä ich sklon. Za túto technickú nespôsobilosť vozidla môžu policajti tiež uložiť pokutu.
V mnohých autách je už štandardom, že si vodič môže nastaviť sklon stretávacích svetiel. V prípade, že je vo vozidle iba šofér a prípadne spolujazdec na prednom sedadle – stretávacie svetlá by mali svietiť čo najvyššie. O to nižšie, o čo bude ťažšia zadná časť vozidla (pasažieri, plný kufor).
Čo robiť v prípade oslepenia diaľkovými svetlami
Keď sa už šofér ocitne v tejto nepríjemnej situácii – je oslepený diaľkovými svetlami iného vozidla a nevidí pred seba – je niekoľko vecí, ktoré môže urobiť.
Jednou z nich je snažiť sa nepozerať priamo do svetiel. Konkrétne vyhnúť sa pohľadu do oslepujúceho centra ich zdroja. Druhým záchranným trikom v takejto situácii je pozrieť sa bokom a na tú chvíľu, kým prejde oslňujúce auto, riadiť auto podľa krajnice.
Dôležité je zbytočne nespanikáriť a udržať si svoju rýchlosť a smer. Je treba sa vyvarovať nechcenému pridaniu rýchlosti, alebo naopak – reflexnému dupnutiu na brzdu.
Najlepšia ochrana je prevencia
Najlepšou cestou ako predchádzať nešťastiam vo všeobecnosti, je prevencia. To si uvedomuje Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, pod ktoré patrí samostatné oddelenie Bezpečnosti cestnej premávky (BECEP).
Jeho hlavným poslaním je:
- koordinácia všetkých ministerstiev v úlohách týkajúcich sa podpory bezpečnosti cestnej premávky
- realizácia aktivít podporujúcich bezpečnosť cestnej premávky
- vypracúvanie legislatívnych, strategických a koncepčných materiálov vo vzťahu k bezpečnosti cestnej premávky
- zabezpečenie medzinárodnej komunikácie a plnenia záväzkov a úloh vyplývajúcich z rokovaní medzinárodných organizácií