Sexistická šunka aj krematórium. Na Slovensku nie je o sexistické prešľapy núdza ani tento rok
- Do 3.12.2021 prebieha hlasovanie v súťaži Sexistický kix
- Verejnosť nominovala bizarné reklamy, väčšina z nich prezentuje ženy ako dekoráciu
- V minulosti anticenu verejnosti získali napríklad Kotlebovci
- Do 3.12.2021 prebieha hlasovanie v súťaži Sexistický kix
- Verejnosť nominovala bizarné reklamy, väčšina z nich prezentuje ženy ako dekoráciu
- V minulosti anticenu verejnosti získali napríklad Kotlebovci
Súťaž Sexistický kix prebieha už 6 rokov, no reklamy na Slovensku stále obsahujú sexistické prvky či posilňujú rodovú nerovnosť v spoločnosti.
Projekt vznikol pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien. Ako uvádzajú usporiadateľky, anticena chce prispieť k iniciovaniu zmien nielen v reklamnej praxi, ale aj v našich každodenných životoch.
Aktuálne prebieha ďalší ročník súťaže, respektíve dvojročník. Návrhy na anticenu už nominovala verejnosť, zahlasovať je možné do 3.12.2021.
„Vyberte najväčšie kixy z reklám, ktoré na anticenu nominovala verejnosť. Môžete udeliť ľubovoľný počet dislajkov. Každým z nich vyjadríte svoj nesúhlas so sexistickou reklamou vo verejnom priestore,“ uvádza sa na oficiálnej stránke.
Nie je šunka ako šunka
Medzi nominovanými reklamami sú napríklad také, ktoré ponúkané produkty rozdeľujú na ženské a mužské. Napríklad značka Berto ponúka šunky pre chlapcov a šunky pre dievčatá.
„Takéto reklamy zbytočne zdôrazňujú ‚opačnosť’ dievčat a chlapcov či žien a mužov ako jednoliatych skupín a posilňujú existujúce rodové nerovnosti. Navyše sú neinkluzívne voči nebinárnym ľuďom, ale aj všetkým, ktorí by si radi kúpili daný produkt, ale označenie na balení hovorí, že nie je pre nich,“ upozorňuje sa na facebookovom profile Sexistický kix.
Sexizmus náš každodenný
Mnohé ďalšie reklamy, ktoré boli verejnosťou nominované, prezentujú ženy ako dekoráciu, často je na fotografii sporo odetá žena alebo len výsek jej tela.
„Sex ani sexi časti tiel v reklame však nie sú efektívnym nástrojom predaja. Dôsledkom takéhoto zobrazovania je, že z ľudí sa stávajú objekty a vytráca sa človečina,“ pripomínajú organizátorky súťaže.
Medzi nominovanými je napríklad reklama na pohrebníctvo, na ktorej je vyobrazených 5 žien v šatách, ako nosia truhlu.
„Mysleli sme si, že za 6 rokov kixu sme videli už naozaj všetko, ale sexualizáciu v reklame na pohrebné služby sme nečakali. Keď si predstavíme, že auto s takýmto polepom odváža zosnulých, je to vrcholne neempatické a nedôstojné voči zosnulým aj pozostalým,“ konštatujú usporiadateľky anticeny prostredníctvom sociálnej siete Facebook.
Ďalej sú na anticenu Sexistický kix nominovaní napríklad kľúčová služba DAPE Service, s.r.o., hodinky Timewood, realitná kancelária RE/MAX Diamond, ale aj Národná banka Slovenska, rapper Separ s parfémom Hood Hero či satirická stránka Zomri.
V minulosti „bodovali“ Kotlebovci
V roku 2019 sa odborná komisia rozhodla anticenu udeliť spoločnosti FITINN za kampaň, ktorá obsahovala „fatshaming“ a obsahovala slogan, ktorý sa javil ako urážlivý voči ľudom s vyšším BMI.
V tom roku získala najviac negatívnych hlasov od verejnosti reklamná kampaň politickej strany ĽSNS, ktorá obsahovala vyjadrenia ako: „Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky!“ či „Rodina je muž a žena, stop LGBT.“
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: Sexistický kix, Facebook/ Sexistický kix