Na zlaté tehly zabudni. Lepšou investíciou je hračka, akú máš doma možno aj ty (NOVÁ ŠTÚDIA)
- LEGO už nie je len hračkou pre deti
- Stavebnica sa stáva investíciou, ktorá môže mnohým priniesť veľký zisk
- LEGO už nie je len hračkou pre deti
- Stavebnica sa stáva investíciou, ktorá môže mnohým priniesť veľký zisk
Investovanie je dnes trendom pre mnohých. Kto by však povedal, že sa LEGO stane jednou z najvýhodnejších možností investícií?
Populárna dánska hračka je dnes z finančného hľadiska zaujímavejšia než bežné formy investícií. Kúpiť si LEGO je do budúcna výhodnejšie ako napríklad zaobstaranie zlatej tehličky.
Neobvyklé tovary prinášajú lukratívne zisky
Naznačuje to štúdia, ktorá zistila, že hodnota trhu s LEGO z druhej ruky ročne stúpa o 11 %. To podľa The Guardian predstavuje rýchlejšiu a lepšiu mieru návratnosti ako zlato, dlhopisy či známky.
Štúdia skúmala ceny 2 322 súprav LEGO od roku 1987 do roku 2015. Faktory, ako je napríklad limitovaná produkcia či špeciálne zberateľské edície, v priebehu rokov výrazne navýšili hodnotu.
Výskumníci z Vysokej ekonomickej školy v Rusku uviedli, že investície do neobvyklých tovarov, ktorých nákup sa nemusí zdať až taký seriózny, môžu priniesť lukratívne zisky. Do tejto skupiny patria okrem súpravy LEGO aj bábiky Barbie, minifigúrky superhrdinov alebo modely áut či vlakov.
Medzi najdrahšie sety patria Millenium Falcon, Death Star II a Imperial Star Destroyer z Hviezdnych vojen, ako aj Taj Mahal.
LEGO vyvoláva nostalgiu
„Často si myslíme, že najlepšou možnosťou sú šperky, starožitnosti alebo umelecké diela,“ povedala Victoria Dobrynskaja, ktorá pôsobí ako docentka na Fakulte ekonomických vied HSE, pre The Guardian.
Ako pokračuje, existujú aj iné možnosti, ktoré nie sú až také bežné. To však neznamená, že nepatria na výhodný trh. „Na sekundárnom trhu LEGO sa robia desaťtisíce obchodov. Ide o obrovský trh, ktorý tradiční investori príliš nepoznajú,“ dodáva.
Príčinou vysokej hodnoty týchto súprav je aj to, že mnoho z nich bolo vyrobených pred 20 až 30 rokmi. To u fanúšikov LEGA vyvolávala nostalgiu, vďaka čomu sú ochotní za súpravu zaplatiť vysokú sumu.
Na trhu je takmer 90 rokov
Podľa údajov The Hill, spoločnosť LEGO minulý mesiac udelila svojim 20 000 zamestnancom tri dni dovolenky navyše a špeciálne bonusy. Nebolo to len tak, firma totiž ohlásila rok prevratných tržieb a ziskov, keďže jej predaje počas pandémie koronavírusu prudko vzrástli.
Samotné LEGO je obzvlášť jedinečná značka. Ide o hračkársku spoločnosť, ktorá existuje už takmer 90 rokov, je považovaná za najväčšieho výrobcu hračiek na svete a po celý čas existencie je obľúbená.
Výskum, za ktorým stojí spomínaná Victoria Dobrynskaja, uvádza, že LEGO továreň v Dánsku produkuje každú hodinu 2,2 milióna kociek a počet týchto kociek vyrobených každý rok je päťkrát vyšší ako súčasná svetová populácia.
LEGO tak už dávno nie je len hračka pre deti. Malé kocky rôznych farieb a legendárnych panáčikov dnes zbierajú tisíce dospelých na celom svete. Okrem celkom úspešného biznisu, to prispieva aj k schopnosti LEGO zachovať si hodnotu a meno, uvádza The Hill.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: The Guardian, The Hill, HSE