Historickú zubačku v Tatrách nahrádzajú „električkozubačky“ zo Švajčiarska. Projekt stál desiatky miliónov eur

  • Ročne využije služby ZSSK 3,5 milióna turistov
  • Cestovanie do Vysokých Tatier bude čoskoro kvalitnejšie, zabezpečia to nové vozidlá
pjimage – 2021-12-13T121425.963
ZSSK Unsplash/David Jusko
  • Ročne využije služby ZSSK 3,5 milióna turistov
  • Cestovanie do Vysokých Tatier bude čoskoro kvalitnejšie, zabezpečia to nové vozidlá

Vysoké Tatry budú zdobiť moderné „električkozubačky“. Na tatranskú elektrickú železnicu (TEŽ) budú od pondelka 13. 12. 2021 postupne nasadené prvé dve z piatich úplne nových hybridných vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktoré doplnia súčasnú flotilu.

Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre ZSSK vyrábať v roku 2020. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na ukončenie technicko-bezpečnostných skúšok a skúšok kompatibility s infraštruktúrou a celý proces sa aj kvôli pandémii koronavírusu a tiež omeškanej rekonštrukcii trate zľahka natiahol.

Aktuálne je ZSSK dodaných všetkých päť ozubnicových elektrických jednotiek (OEJ) spolu s multifunkčným rušňom a pluhom.

zdroj: ZSSK

Už dnes ráno o 7:17 vyrazila zo stanice Poprad-Tatry TEŽ s prvými cestujúcimi na palube prvá zubačka Stredohrot, ktorá smerovala do Tatranskej Lomnice s príchodom o 8:06.

Následne druhou zubačkou s názvom Kostolík, ktorá vyrazila zo stanice Poprad-Tatry TEŽ o 8:17 a na Štrbské Pleso prišla o 9:31, sa za účasti novinárov previezol aj podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Ján Lukáč spoločne so starostom obce Štrba Michalom Sýkorom.

Multifunkčné vozidlá

Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). Prevádzka na ozubnicovej trati je plánovaná v horizonte niekoľkých týždňov, hneď, ako bude dokončený ich schvaľovací proces.

Podľa doterajších plánov by mali moderné vozidlá nahradiť legendárne „zubačky“ na OŽ začiatkom budúceho roka. V prvých týždňoch prevádzky budú jednotky na TEŽ jazdiť v jednočlennom radení. Schválenie dvojitého radenia je naplánované súčasne s ozubnicovým schválením.

Po ich nasadení aj na ozubnicovej železnici poskytnú komfortné cestovanie na úrovni 21. storočia bezmála 3,5 milióna cestujúcim ročne (predkoronový údaj).

„K národnému parku prirodzene patrí ekologická doprava, o ktorú sa zaslúžia aj nové švajčiarske súpravy. Po otvorení ozubnicovej železnice výrazne odbremenia tatranskú kapacitu praskajúcu vo švíkoch, citeľne zvýšia úroveň a kultúru cestovania, turistom a pravidelným pendlerom poskytnú úplne nový zážitok z cestovania. Dúfam, že na ozubnici sa z nich budeme môcť tešiť čoskoro,“ uviedol Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.

zdroj: ZSSK

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú všetky požiadavky pre bezpečnú prevádzku na úzkorozchodných a ozubnicových tratiach, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky.

Ich súčasťou je klimatizácia a wi-fi

Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet.

Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich. Mená nesú po piatich málo známych tatranských štítoch – Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.

Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.

zdroj: ZSSK

Nové švajčiarske vlaky prevádzkované na TEŽ doplnia jej súčasnú flotilu – 15 elektrických jednotiek radu 425 s rokom výroby 2000 – 2006, ktorých obnovu plánuje národný dopravca vykonať formou modernizácie.

zdroj: ZSSK

V jednotkách sa domontuje klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi. Prvé modernizované vozidlá by sa na trať TEŽ mali dostať koncom roku 2022 s predpokladaným ukončením modernizácie všetkých 15 ks do novembra 2023.

Čítajte viac z kategórie: Cestovanie

Zdroj: ZSSK

Najnovšie videá

Trendové videá