Bratia chceli na Slovensko priniesť poctivú čokoládu. Teraz ich tradičná značka oslavuje 70. výročie a miliónové tržby
- Čokoládová tyčinka s tvárou dievčatka v červenej šatke s bodkami a s pruhmi na obale oslavuje 70 rokov
- Za toto obdobie sa Deva stala obľúbenou a tradičnou slovenskou značkou, no pre mnohých aj symbolom spomienok na detstvo
- Firma sa aktuálne môže pochváliť tržbami na úrovni niekoľkých miliónov eur ročne
- Čokoládová tyčinka s tvárou dievčatka v červenej šatke s bodkami a s pruhmi na obale oslavuje 70 rokov
- Za toto obdobie sa Deva stala obľúbenou a tradičnou slovenskou značkou, no pre mnohých aj symbolom spomienok na detstvo
- Firma sa aktuálne môže pochváliť tržbami na úrovni niekoľkých miliónov eur ročne
Za predchodcu trebišovskej čokoládovne Deva možno považovať práškareň Lipka, ktorá vyrábala prášok do pečiva či pudingy. Brány závodu sa prvýkrát otvorili 1. mája roku 1951. Deva stále rástla a zvyšovala svoju popularitu až sa postupne začala rozširovať do iných krajín, ako sú Spojené štáty americké, Kanada, Arabské Emiráty či dokonca Austrália.
Na prelome tisícročí prežila čosi ako druhé narodenie, keď v skrachovanej firme obnovila výrobu známa belgická spoločnosť Leonidas po značkou ChocoSuc Partner.
Belgičania získali Devu od pôvodných privatizérov v roku 1999. Od začiatku sa sústreďovali na produkciu vlastných výrobkov, a preto Deva išla do ústrania, aj keď sa neprestala vyrábať.
Aktuálne sú už majiteľmi firmy bratia Juraj a Jaroslav Kaiferovci z Košíc, ktorí v roku 2013 čokoládovňu odkúpili. „Mali sme predstavu, že slovenský zákazník chce slovenské výrobky, navyše tu vtedy nebol slovenský výrobca, ktorý by dokázal splniť potreby obchodných reťazcov a dodal im dostatok čokoládových výrobkov,“ vysvetlil Jaroslav Kaifer, jeden z majiteľov.
Každý mesiac čokoládovňa vyprodukuje cukrovinky z desiatok ton tekutej horkej a mliečnej čokolády. Najznámejšiu čokoládovú tyčinku Deva Klasik v súčasnej dobe dopĺňa ďalších deväť čokoládových tyčiniek s rovnakou identitou a rôznymi príchuťami.
Sladkosti dnes už legendárneho podniku sa predávajú aj v Čechách, Maďarsku, Belgicku alebo Číne. Nezanedbateľnú časť produkcie aj naďalej odoberá bývalý majiteľ Leonidas, takže delikatesy zo Slovenska sa dostanú do mnohých z jeho 1 700 predajní po celom svete.
Treba tiež pripomenúť, že cukrovinársky závod sa stal v roku 1980 vôbec najúspešnejším v republike. Dnes je prioritou Devy rast značky na Slovensku a v okruhu blízkych štátov, ako aj udržanie si stability na zahraničných trhoch, najmä v Belgicku či vo Francúzsku.
Práve sem pod privátnou značkou smeruje asi 50 % produkcie. Čo sa týka hospodárskych výsledkov, spoločnosť ChocoSuc Partner, s. r. o., v roku 2020 znížila zisk o 13 % na takmer 168-tisíc eur a tržby jej klesli o 4 % na 6,736 milióna eur.
Podpora tradícií
Deva mala začiatkom päťdesiatych rokov v logu postavu tanečníčky v bodkovanej sukni a v blúzke. Až v ďalšom desaťročí sa logo zmenilo na tvár červenolíceho dievčatka so šatkou.
Pri príležitosti tohtoročného jubilea sa chce firma priblížiť opäť k folklóru. Sily spája so skupinou zo Zemplína, ktorá prezentuje tradície Slovenska prostredníctvom projektu s názvom Korene.
Cieľom je prezentovať skutočnosť, že okrem peknej prírody máme na Slovensku aj kvalitné výrobky, tradície a obdivované ľudové umenie.
„V čase pandémie sme si možno viac uvedomili dôležitosť lokálnej a komunitnej podpory či hodnoty kultúry.“
„Chceme vzdelávať a informovať ľudí o rôznorodosti slovenských tradícií. Jednoducho chceme všetkým ukázať, na čo môžeme byť na Slovensku hrdí. V roku 2022 plánujeme vydať náš prvý dvojalbum s piesňami, ktoré nebudú iba ‚recykláciou’ hitov kapely ozvláštnených ľudovými úpravami. Naopak, budú výsledkom osobitého štýlu kapely prepojenou s ľudovou hudbou,“ uviedol Kristián Dufinec, jeden z autorov projektu, ktorý chce na Startlabe vyzbierať 5 500 eur.
Korene sa venujú šiestim folklórnym regiónom a častiam Slovenska: Myjave, Podpoľaniu, Horehroniu, Kysuciam a Terchovskej doline, Goralom a Zemplínu.
Na pripravovanom albume a celom projekte sa nepodieľajú len folkloristi. Projekt tvoria ľudia nadchnutí pre myšlienku oživiť hudobný folklór v čo najmodernejšej podobe, atraktívnej pre súčasnú mladú generáciu.
Projekt odštartoval vydaním titulnej pieseň „Korene“ v máji. Video si doteraz na YouTube pozrelo viac ako 1,4 milióna ľudí. Tvorcovia plánujú natočiť a následne vydať 6 videoklipov. Každý klip opíše jeden zo 6-tich nosných regiónov, ako aj tamojšie typické remeslá.
V prípade Myjavy to bude roľníctvo, Podpoľanie je charakteristické výrobou fujár, na Horehroní dominuje drevorubačstvo, Terchová je známa pastierstvom a furmanstvom, Gorali zasa pltníctvom a Zemplín vinárstvom.
Posledný, siedmy videoklip spojí všetky príbehy hlavných hrdinov. Projekt je autorským počinom mladej slovenskej hudobnej skupiny Iconito a folklórneho súboru Zemplín.
Režisérmi a autormi prevažnej časti diela sú bývalí študenti VŠMU – Kristián Dufinec, líder skupiny Iconito, a súčasný sólista súboru Lúčnica a Miroslav Kisty, ktorý je bývalým sólistom Lúčnice.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Deva